הכנסת: יוקם מרכז מידע לתחבורה ציבורית
מליאת הכנסת הצביעה בעד הקמת מאגר מידע שיכלול את כל מפעילי התחבורה הציבורית, ויעניק ללא תמורה מידע לנוסעים באמצעות הטלפון, בתחנות האיסוף ובאתר אינטרנט
הכנסת אישרה: יוקם מאגר מידע משותף לכל מפעילי התחבורה הציבורית, ששירותיו יינתנו לנוסעים ללא תשלום - בטלפון, באינטרנט ובתחנות האיסוף. מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בצהריים בקריאה טרומית, הצעת חוק פרטית הקובעת כי משרד התחבורה יפעל להקמת מרכז מידע ארצי, שיהיה משותף לכל מפעילי התחבורה הציבורית. המרכז יספק ללא תשלום מידע על כל קווי השירות - של כל המפעילים - באמצעות אתר אינטרנט ומוקד טלפוני, וכן באמצעות שילוט אלקטרוני שיותקן בתחנות האיסוף. הצעת החוק - שהוגשה על-ידי חברי הכנסת שלי יחימוביץ', יריב לוין ונחמן שי - זוכה לתמיכת הממשלה.
יש לציין כי משרד התחבורה מנסה לקדם את הקמתו של מרכז מידע מזה כמה שנים, וזאת מתוקף החלטת ממשלה שאושרה לפני שנתיים וחצי, אך עד היום יושמה באופן חלקי בלבד. החלטת הממשלה - מספר 2226 - התקבלה כבר ב-12 באוגוסט 2007, וקבעה כי כל מפעילי התחבורה הציבורית יחויבו "להשתתף במרכז מידע משותף".
"מאגר המידע ישים קץ לבלבול שורר היום"
מעניין לציין כי החוק יקפיא למעשה את המשך תהליך התחרות בהפעלת קווי האוטובוסים. על-פי אחד מסעיפי הצעת החוק, המשך תהליך התחרות בתחבורה הציבורית - לפיו מועברים קווים מידי אגד ודן לידי חברות פרטיות - יופסק, וזאת עד שיוקם מרכז המידע המשותף.
פגיעה ברמת השירות
בדברי ההסבר המלווים את הצעת החוק, כותבים המציעים כי מטרתה היא להקים "מאגר מידע ארצי, שירכז את מכלול המידע הנוגע לפעילות התחבורה הציבורית על כל סוגיה, ולהנגיש את המידע לציבור הרחב הן בבית והן ברחוב, באופן שישים קץ לבלבול השורר היום, וכך שיתרחב ויתייעל השימוש בתחבורה הציבורית".
לדברי חברי הכנסת, המצב הקיים גורם לפגיעה חמורה ברמת השירות של התחבורה הציבורית: "לציבור הנוסעים לא ניתנים אמצעים בסיסיים לקבלת מידע אודות קווי השירות, זהות המפעילים, תחנות האיסוף, זמני השירות - ודיווחים בזמן אמת על עיכובים או שינויים בלוחות הזמנים". היעדר המידע, כך מסבירים הח"כים, גורם לבזבוז זמן, הוצאות כספיות מיותרות, ואף לפגיעה בנכונות הנוסעים להשתמש בתחבורה הציבורית.
ההפעלה: עד סוף השנה
אחד החלקים הבעייתיים של הצעת החוק, נוגע למערכות מידע "בזמן אמת", שהמפעילים יחוייבו להתקין בכל תחנות האיסוף. יישום הסעיף, מלבד עלותו הגבוהה, ידרוש היערכות רחבת-היקף מצד כל המעורבים בעניין: החל במשרדי הממשלה, דרך רשויות מקומיות ועד מפעילי הקווים עצמם. ראוי להזכיר כי בימים אלה מקיים משרד התחבורה ניסוי, במסגרתו הותקנו שלטים אלקטרוניים - המספקים מידע "בזמן אמת" - בכ-50 תחנות בפתח-תקווה.
יש לציין כי על-פי תוכנית העבודה הרשמית של משרד התחבורה לשנת 2010, עד סוף מרץ אמורה להסתיים עבודת ההכנה לקראת הקמת המרכז. במסגרת ההכנה, מגבש המשרד הסכמות עם כל מפעילי התחבורה - ובכלל זאת, חברת אגד - לגבי מתווה ההקמה וההפעלה של המרכז. עוד נקבע בתוכנית העבודה כי עד סוף השנה כבר יופעל המרכז.