שווה לעבוד בשביל רכבת ישראל
השכר השנתי של רואה החשבון החיצוני ששכרה רכבת ישראל, שתפקידו "הסדרת מערכת היחסים עם הממשלה", עומד על 1.6 מיליון שקל בשנה. ברכבת ובמשרד התחבורה לא מבינים מה הבעיה, אבל בקרב עובדי הרכבת הכעס גדול - "זה טירוף. אף חבר כנסת לא יקום ויעשה משהו"?
מדוע זקוקה רכבת ישראל ליועץ שיסדיר עבורה את "מערכת היחסים עם הממשלה" - ולמה עומד שכרו על 1.6 מיליון שקל בשנה? בזמן שחברות מפטרות עובדים ואף נסגרות בשל קשיים כלכליים, יש מי שמוצא את הדרך לתגמל עובדים ביד נדיבה. כך למשל רכבת ישראל, חברה ממשלתית עם תקציבי עתק, החליטה לשלם שכר גבוה במיוחד לרואה חשבון חיצוני, שתפקידו לגשר בין הנהלת הרכבת לממשלת ישראל. משכורתו: 1.6 מיליון שקל בשנה.
"מסדיר מערכות יחסים"
לפני חודש, ב-17 בדצמבר 2009, אישרה ועדת המכרזים של רכבת ישראל את שכירת שירותיו של רואה חשבון, למה שמוגדר "שירותי יעוץ להסדרת מערכת היחסים של הרכבת עם הממשלה". בהסבר מפורט מעט יותר, נאמר כי רואה החשבון גם ייעץ לרכבת בענייני הסכם הסובסידיה החדש, שנחתם לאחרונה בין החברה ומשרדי האוצר והתחבורה. עבור שירותיו, כך החליטה הרכבת, יקבל אותו רואה חשבון סכום של 1.6 מיליון שקל לשנה אחת, החל ב-1 בינואר 2010.
יש לציין כי הרכבת התקשרה עם רואה החשבון ללא מכרז: על-פי אחד מסעיפי חוק חובת המכרזים, יכולה חברה ממשלתית להחליט על מתן פטור ממכרז, וזאת בכפוף לתנאים קבועים מראש - שלדברי הרכבת מתקיימים במלואם בעניין רואה החשבון.
הרכבת: הכל נעשה על-פי חוק וכללי רשות החברות (צילום: גלעד קוולרצ'יק)
"בגלל דרישות המדינה"
בתגובה לדברים נמסר ל-ynet מרכבת ישראל כי "בדומה לכל חברה עסקית, נדרשת הרכבת להעביר דו"חות כספיים חתומים על-ידי רואה חשבון. ההתקשרות מול רו"ח אילן שגב נעשתה על-פי החוק ועל פי כללי רשות החברות, כאשר מדובר בעבודה שהינה פועל יוצא של דרישות המדינה מרכבת ישראל, בעקבות אישור הסכמי הפיתוח והסובסידיה שנאמדים במיליארדים. בהסכמים דרשה המדינה רמת בקרה גבוהה במיוחד ודוחות מפורטים החתומים על ידי רו"ח".
בתגובה לשאלת ynet מדוע לא עושה הרכבת שימוש בשירותי משרד רואי החשבון "סומך חייקין", החתום על דוחותיה הכספיים מזה כמה שנים, אומרים בחברה כי המשרד "משמש כמשרד בקרה מטעם רשות החברות הממשלתיות, ואסור לו להיות חלק ממערכת היחסים בין הרכבת למדינה בשל ניגוד עניינים". ברכבת גם מסבירים כי גובה שכרו של רואה החשבון נגזר מהיקף התקציבים של החברה: "היקף הכספים המועבר על ידי הממשלה לרכבת ישראל, עולה על שני מיליארד שקל לשנה. משכך, עבודת הבקרה של רואה החשבון מכילה בקרה על סכומי כסף משמעותיים".
ממשרד התחבורה נמסרה תגובה כמעט זהה לזו של הרכבת: "שכירת השירותים וההתקשרות עם משרד רואה החשבון של אילן שגב נעשתה בהתאם לכל הכללים של רשות החברות הממשלתיות ועל פי דין. הדוחות הכספיים של רכבת ישראל כוללים תקציבים והשקעות בהיקף של מיליארדי שקלים. ביצוע בקרה ופיקוח על תקציב כה גדול ומורכב, מחייב העסקת משרד רואה חשבון חיצוני כמקובל בכל חברה בסדר גודל דומה".
מלשכת שר התחבורה, ישראל כץ, נמסר כי "הנתונים נבדקו ונמצאו תקינים".
אין חברי כנסת שיכולים לעזור?
בקרב עובדי הרכבת, העסקת רואה חשבון חיצוני בעלות של 1.6 מיליון שקל בשנה, אינה מתקבלת באותה הבנה שמגלים במשרד התחבורה. "זה רציני?", שואל עובד בכיר בשיחה עם ynet. "עוד 500 אלף שקל שהיו מוסיפים למשכורת הזו של רואה החשבון, היו מאפשרים לסגור את ההסכם הקיבוצי החדש שלנו, ולא היינו צריכים לצאת לשביתה".
יש לציין כי בוועד העובדים של הרכבת ובהסתדרות, טוענים כי משרד האוצר אינו מאשר את הסכם העבודה הקיבוצי החדש, בגלל מחלוקת בעניין 2.7 מיליון שקל בלבד - סכום שאינו גבוה משמעותית משכרו של רואה החשבון המייעץ לרכבת בענייני מערכת היחסים עם הממשלה.
"זה טירוף", אומר ל-ynet עובד אחר. "והבעיה הכי גדולה, היא שכל הדברים האלה נעלמים איכשהו. שום דבר לא קורה, ואף אחד לא עושה כלום כדי לשנות את המצב. אני לא מבין - אין חברי כנסת שיכולים לקום ולעשות משהו?".