שתף קטע נבחר

 

מסמך נוער הקיבוץ הדתי: נגד היבדלות

"נוער הקיבוץ הדתי אינו יכול להשלים עם קבלת ההחלטה על היבדלות בני עקיבא מטקס ממלכתי בשל העובדה שלהקה הכוללת חיילות וחיילים תופיע בו". חברי נוער הקיבוץ הדתי הפיצו נייר עמדה בעקבות פרשת ההחרמה

נוער הקיבוץ הדתי חש כי היבדלות תנועת בני עקיבא מציבור הצועדים המרכזי בעקבות הל"ה ומנוכחות בטקס הזיכרון הלאומי בסופה של הצעדה, נוגדת את ערכי היסוד עליהם הוא חונך. אנו רואים בהחלטה זו של בני עקיבא ביטוי מצער מאוד להלך רוח הולך ומקצין, הולך ומתבדל מרוב חברי הציונות הדתית ובניה, ומעם ישראל בכללו.

 

איננו יכולים להסכים לתפיסה הרואה באישה "עזר כנגדו" בלבד. בעולם המודרני האישה אינה משנית לגבר ביכולותיה, השגותיה ותבונתה. עברו הימים בהם הנשים דרו בכפיפה אחת עם הטיפשים, הקטנים והעבדים מבחינת ערכן המחשבתי וההישגי. גדולי ישראל שהחזיקו בעמדות אלו כתבו דבריהם במציאות בה חיו ויש להתייחס לדבריהם בהקשר ישיר לכך. ח"ו אסור שנציב את המציאות הזו כאידיאל שיש לחזור אליו.

 

בתוך אותו עולם של פעם, אשר מזמן נזנח, נקבעו כל אותם החוקים המגדרים את האישה ויוצרים לה סייגים על גבי סייגים ושכבות על גבי שכבות, במקום לטפל בריסון יצריו של הגבר. הרי כבר אמרו חז"ל כי 'כל המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים'.

עד מתי נשפוך את דמן של בנות ישראל בשם ההגנה על היצר הגברי? עד מתי נגדיר את בנות ישראל כאובייקט מיני בכל אשר תעשינה? הרי זו בדיוק האמירה כאשר אנו מטילים עליהן להתחבא כמה שאפשר שמא יתעורר עליהן יצרנו, לא לשיר שמא יגרונו להרהורי עברה, ולחיות בחברה נפרדת לחלוטין מזו של הגברים, שכן הן עלולות, ח"ו, להוביל אותנו לשבעה מדורי הגיהינום בעצם נוכחותן.

 

כאמונים על דרכם של רבותינו וגדולי תנועתנו, אנו מצווים על עיקרון יסוד "כלל ישראל", לפיו אין ליהודי רשות מוסרית להיות צדיק על חשבון האחר. בהכרעתה שלא להשתתף באירוע המרכזי, קבעה הנהגת התנועה כי מועצה אזורית גוש עציון ובית ספר כפר עציון המפיקים את האירוע וכן שאר הדתיים שישתתפו בצעדה, כולם חוטאים. אין ריחוק גדול יותר מאשר לקרוא לציבור גדול חוטא, ואין יוהרה גדולה מזו. תחת הסיסמא "תנועה של עם", קובעת הנהגת התנועה דרך של "פילוג העם". איננו מוכנים להשלים עם כך.

 

לוחמי מחלקת הל"ה, שיצאו יחדיו למשימה משותפת להגנת העם והארץ, היו בני קבוצות שונות בעם. הם ידעו להסיר מחיצות מבדלות ולרומם את האחדות והשיתוף. הם יצאו להגנת גוש עציון, בו חיו יחדיו בהרמוניה עמוקה חברי בני עקיבא, הקיבוץ-הדתי ואנשי השומר הצעיר. בנות וחברות נשאו יחד עם בנים וחברים בנטל הביטחוני ולחמו כתף אל כתף, בצניעות ובטהרה, ורבות מהן קידשו את השם ונפלו בקרבות עציון בתש"ח לצד הגברים הלוחמים. בעקבותיהם ולכבודם אנו צועדים בדרכם. הם מהווים עבורנו מודל מחנך, מופת מעצב לאחדות האומה, לערבות שלמה.

 

לפיכך החלטנו:  

1. נוער הקיבוץ הדתי מאמין בלב שלם במשימות קירוב הלבבות בעם, חתירה לאחדות מתוך מציאת המכנים המשותפים והליכה לאורם של ערכים חברתיים צודקים. מתוך אמונה זו, נוער הקיבוץ הדתי אינו יכול להסכים לפעילות פלגנית המרחיבה את המרחק בין המגזרים השונים בעם במקום לגשר עליו.

 

2. נוער הקיבוץ הדתי דוגל בחברה משותפת וצנועה מלכתחילה, משוכנע ביכולתנו לקיימה בקדושה ובטהרה, ורואה צורך עז בתיקון התפיסה אשר מגדירה את האישה כאובייקט מגרה ומפתה מעצם קיומו.

 

3. נוער הקיבוץ הדתי אינו יכול להשלים עם קבלת ההחלטה על היבדלות תנועת בני עקיבא מטקס ממלכתי גדול בשל העובדה שלהקה הכוללת חיילות וחיילים תופיע בו.

 

4. נוער הקיבוץ הדתי תובע מתנועת בני עקיבא להפסיק להיגרר באופן מביש אחר גורמים שדרכם ומשנתם נוגדות מהותית את ערכי הליבה עליהם נוסדה הציונות הדתית.

 

5. נוער הקיבוץ הדתי הפועל במסגרת תנועת בני-עקיבא יגיע לצעדה וישתתף בטקס הממלכתי, שכם אל שכם עם שאר הצועדים. כך נכבד את זכרם של הנופלים בקרב, נצעד בדרכם, ונלך לאורם.

 

6. נוער הקיבוץ הדתי קורא לכל חניכי ומדריכי בני עקיבא להיות שותפים למחאה וליטול חלק בטקס המרכזי של הצעדה (ולא בטקס הפרטי והצדדי שתקיים שם תנועת בני-עקיבא).

 

7. נוער הקיבוץ הדתי קורא לכל שותפיו בתנועה להשמיע קולו מול המחוז וההנהלה, ולשוחח על כך בסניפים.

 

בברכת חברים לתורה ועבודה

נוער הקיבוץ הדתי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גוש עציון. אנחנו חוטאים?
צילום: לע"מ
מומלצים