ברייד - לנסוע בזמן ולהילחם במפלצות
אף אחד לא מסביר לכם מהי המכניקה של כל עולם בברייד שמזכיר את מריו מבחוץ, אבל הוא שונה לגמרי כשמעמיקים בו ומצריך חשיבה יוצאת דופן
יש הרבה מאוד דברים שאפשר לכתוב על המשחק Braid ל-Xbox ולמחשב, אבל דבר אחד בטוח - ממש, אבל ממש לא מדובר כאן בעוד חיקוי פשטני של מריו למרות שהצורה החיצונית שלו עלולה להטעות.
הצמחים הטורפים, הקיפודים ואפילו הגיבור טים נראים כולם מוכרים מאיזשהוא מקום, אבל ברגע שעוברים את שני השלבים הראשונים מבינים שהדבר האחרון שצריך לעשות כאן זה לרוץ במהירות כדי להגיע לסוף השלב, אלא אם כן אתם רוצים לפספס 90% אחוזים ממה שיש למשחק להציע.
שלום. הגעתם מהעתיד?
אז מה בעצם כל כך מיוחד בברייד? אם ברוב המשחקים המטרה היא לא להיפסל ולהערים על האויבים שלכם, בברייד המטרה העיקרית היא להשתמש בזמן ככלי לפתרון פאזלים כאשר ניתן להריץ אותו קדימה ואחורה בחופשיות. למרות זאת, לא כל האלמנטים על המסך נעים באותו מימד זמן, ולכן בחלקם לא ניתן לשלוט כלל, וכאן גם טמון המפתח לפתרון רוב החידות.אז איך בדיוק עושים את זה בפועל?הנה דוגמה קטנה - נניח שיש מפתח בו מחזיקה אחת מן המפלצות והדרך היחידה לקחת אותו ממנה היא לגעת בה ולהיפסל. ברוב המשחקים מדובר במבוי סתום, אבל בברייד אין בעיה להחזיר את הזמן אחורה וכך להישאר בחיים וגם לקחת את המפתח שצמוד לרצף הזמן שלכם.
כן, זה נשמע מאוד מבלבל, והמשחק עצמו לא יעשה לכם חיים קלים. כל עולם מציג אלמנטים חדשים עם התנהגות שונה. אחד העולמות היותר מוזרים הוא למשל עולם מספר שלוש, בו המפלצות ינועו רק כאשר אתם תנועו ויקפאו במקום ביחד אתכם.
לגרד בראש
אף אחד לא מסביר לכם מהי המכניקה של כל עולם, וזאת תצטרכו לגלות לבד. בדמו ניתן לשחק רק בעולם הראשון שהוא למעשה עולם רגיל בו קל יותר להגיע למקומות מסוימים באמצעות השליטה בזמן אשר מעניקה לכם דיוק מקסימלי.
ואם כבר דיוק, הרי שרוב החידות המאתגרות בברייד דורשות מכם להיכנס לראש של היוצר ולבצע בדיוק את מה שצריך על מנת להגיע לחתיכת הפאזל הנכספת (איסוף של כל החתיכות יפתח את העולם האחרון), לפעמיים עד רמת הפיקסל הבודד.
לטעמי, מדובר כאן במעין חרב פיפיות. מצד אחד אין ספק שנדרשת כאן חשיבה מקורית שלא נדרשת ברוב המשחקים, מצד שני, אם לא מצליחים להיכנס לתבנית המחשבה הנכונה, ההנאה הופכת מהר מאוד לייאוש. כהוכחה לכך, לפתרון הוידאו של המשחק ביוטיוב יש אלפי צפיות.
מקורי ויוצא דופן
ברייד הוא אולי לא משחק לכל אחד, אבל קשה להתעלם מהיופי הגרפי והקולי שלו שנוצר על ידי דיווד הלמן (צייר) וקבוצת המוזיקאים של מגנטיון. השמות האלו אולי לא אומרים לכם דבר, אבל קשה להתעלם מהרמה המקצועית שלהם. רמה זו נותנת למשחק מראה ותחושה של יצירת אומנות אמיתית.
בסופו של דבר, ברייד הוא בהחלט אחד מהמשחקים היותר מקוריים, משלהבים ויוצאי הדופן שיצאו בשנים האחרונות, אך הוא לא בהכרח מתאים לשחקן הממוצע. הדמו שלו אמנם לא ימחיש לכם את מלוא החוויה (ובעיקר את רמת הקושי), אבל הוא בהחלט יתן לכם התרשמות כללית.
בנוסף, יש לפעמים מבצעים בהם המשחק נמכר במחצית או רבע מהמחיר הרגיל (10$), שווה לעקוב.
הביקורת נכתבה על-ידי איתי ברנר מהאתר נוב