טויוטה חדשה לגמרי, בת יותר משנה
איך ניתן לעקוף את הוראות משרד התחבורה והחוק, ולמכור מכונית כחדשה לגמרי, למרות שעברה למעלה משנה מאז שיוצרה? די בקלות. העונש במקרה של סוכן טויוטה: ביטול הזיכיון למכור את מכוניות המותג. במשטרה ובמשרד התחבורה לא מתרגשים
כיצד ניתן לעקוף את הוראת משרד התחבורה, ולמכור לצרכן מכוניות בנות יותר משנה, כמכונית חדשה לחלוטין? את הפטנט הזה גילה סוכן של חברת טויוטה, שהצליח למכור לא פחות מ-10 מכוניות כאלה. אלא שכאשר התגלתה הפרשה על-ידי היבואנית - חברת יוניון מוטורס - בוטל הזיכיון של הסוכן. כל המכוניות שהיו באולמות התצוגה שלו נאספו על-ידי נציגי היבואנית, ומי ששיתף עמו פעולה באתר המסירות של החברה, פוטר.
הרי תזכורת. תקנות חדשות של משרד התחבורה קובעות כי ליבואן רכב אסור למכור כיד ראשונה, מכונית שעבה יותר משנה ממועד יצורה. אם היבואן לא הצליח למכור את המכונית לפני כן, חובה עליו לשחרר אותה מהמכס, לרשום אותה על-שמו כיד ראשונה, ולמכור אותה לצרכן כיד שניה. דרך אחרת שעומדת בפניו - להוציאה מהארץ. אבל הסוכן הרחובותי של טויוטה, חן זני, מצא דרך לעקוף את התקנה: בשיתוף פעולה עם אחד מעובדי אתר המסירות של החברה, רכש מכוניות שכמעט הגיעו לפרקן, ובשיתוף פעולה עם איש החברה במתקן המסירות, לא נרשמו המכוניות על-שמו. מכוניות אלה נרשמו על שמות לקוחות, לאחר שעברו 13 חודשים.
אחד הלקוחות שגילה זאת - לאחר שזיהה כי ברישיון הרכב של המכונית החדשה שהוא מבקש לבטח, רשום תאריך עליה לכביש מוקדם בהרבה מתאריך הרכישה - פנה לסוכנות ברחובות וביקש הסברים. שם ניסו להגיע עמו להסדר פיצוי נדיב, בתנאי שלא יגלגל את העניין הלאה. אלא שהלקוח סירב, ופנה ליבואן. כאן נפתחה חקירה מהירה, בעקבותיה החליט מנכ"ל החברה, מיכה כרמון, להעביר את הפרשה לידיעת משרד התחבורה ולהגיש תלונה למשטרה. במקביל הוחלט להפסיק מיד את הזיכיון של הסוכן ברחובות, ולפטר מהחברה את איש הסיוע באתר המסירות.
לדברי כרמון, המשטרה החליטה שלא לטפל בנושא, משום שאין כאן עבירה מפורשת על החוק. גם במשרד התחבורה לא התרגשו, והסתפקו בהערה. זאת משום שלדעת המשרד, מדובר רק בעבירה טכנית של אי סגירת תיק רישום ורישוי תוך 48 שעות כפי שמחייבות התקנות. "השחרור של הרכב נעשה לפני תום 12 חודשים, ולכן אין כאן עבירה על החוק", אמרו במשרד התחבורה.
חן זני, ממנו נלקח הזיכיון, אמר אתמול לידיעות: "סלע המחלוקת ביני לבין יוניון מוטורס הוא בנושא אחר. הם לא אהבו את העובדה שיש לי גם חברת ליסינג. שכן באמצעות חברת הליסינג רכשתי מכוניות במחיר זול, ובמקום לרשום אותן על-שם חברת הליסינג, מכרתי אותן ללקוחות פרטיים. חילוקי הדעות הללו גרמו לנו להפריד כוחות. כרגע מדובר בהשעיה, עד לסיום כל הבוררות בעניין.