שתף קטע נבחר
 

זה סופי - המותג סאאב ניצל

יממה לאחר שהטלוויזיה השוודית הודיעה כי סאאב תמכר בסופו של דבר לספייקר ההולנדית, מקבלת העסקה אישור רשמי מבעלי המותג עד עתה - קונצרן ג'נרל מוטורס האמריקני

אתמול הודיעה על כך הטלוויזיה השוודית, היום (ג') מאשר זאת קונצרן הרכב האמריקני GM: סאאב תעבור לבעלות יצרנית הרכב ההולנדית הקטנה, ספייקר. המותג השוודי, אשר הוכרז כאבוד למעשה על-ידי ג'נרל מוטורס, רק לפני כחודש ימים, יזכה אם כך לעתיד של ממש. סכום העסקה מוערך בכ-74 מיליון דולר בשלב ראשון, ועוד כ-325 מיליון בשלב מאוחר יותר.

 

 

"מצטערים, לא הצלחנו"

לפני כחודש ימים, אמר לתקשורת ניק ריילי, נשיא GM אירופה, כי "אנחנו מצטערים שלא הצלחנו להגיע לפתרון יחד עם יצרנית המכוניות ספייקר. כעת נפעל לסגירה מסודרת ואחראית של המותג סאאב". בכך הודיע אחד מבכירי קונצרן הרכב הענק, כי המותג השוודי הייחודי והמפסיד זה שנים, נידון לסגירה וחיסול.

 

אלא שויקטור מולר, מנכ"ל היצרנית ההולנדית הקטנה והיחידה שעוד גילתה עניין בסאאב, ידע כנראה שמדובר בהמשך המשא ומתן, באופן קיצוני ותקשורתי יותר. "אני מלא תקווה כמו שהייתי מההתחלה", רמז לתקשורת, והזכיר כי "בהתחשב בכך שתאריך היעד הוא 31 בדצמבר, אני מצפה שג'נרל מוטורס ייצרו איתנו קשר הקרוב" אמר.

 

כמה שווה סאאב?

כל זאת, למרות שמתחילת הדרך והמשא ומתן הארוך והמתיש, לא ברור היה מה מוצאת ספייקר בסאאב. המותג השוודי, שמעסיק כ-3,400 עובדים ולא רשם תוצאה חיובית במאזני הרווח וההפסד מאז 2001, ידווח גם השנה על הפסד של כמעט חצי מיליארד דולר. בכל 2008 למשל, מכרה החברה כ-93 אלף מכוניות בלבד, רק 75% מכפי שמכרה שנה קודם לכן.

 

ב-GM לעומת זאת, ידעו היטב מה שווה המותג, וכבר בתחילת 2009 החלו בתהליכי מכירתו. יש להזכיר כי בדרך לרכישה על-ידי ספייקר, עבר סאאב גם בקרבת יצרנית מכוניות העל השוודית קוניגסג, ואחר כך (ובמקביל) היצרנית הסינית בייג'ינג אוטומוטיב (BAIC). השוודים פרשו מהמירוץ ללא כלום, הסינים הסתפקו ברכישת חלק מהידע והטכנולוגיה תמורת 200 מיליון דולר, ויוכלו לייצר בעתיד שני דגמים על-בסיס מכוניות קיימות, ה-9-5 וה-9-3 של סאאב.

 

עוד הצעה, ועוד הצעה

ספייקר לעומת זאת, שייצרה במהלך כל 2008 כ-40 מכוניות בלבד, החלה להתעניין ברכישת המותג בשלב מאוחר יחסית, ונותרה יחידה במירוץ. לאחר שהצעת רכישה ראשונה שהגישה נדחתה, הגישה הצעה נוספת לפני חג המולד. "עשינו את כל מה שאפשר לעשות", צוטט מולר בעיתון השבדי דאגבלאדט. "אנחנו מחכים להחלטת ג'נרל מוטורס".

 

בינתיים מינו האמריקנים שני אחראים לסגירת המותג באופן מסודר, לטענתם כדי שבעלי מכוניות המותג לא יוותרו ללא מערך שירות הולם. אלא שבמקביל, הודיעה ג'נרל מוטורס רשמית כי תמשיך לקבל הצעות לרכישת המותג במהלך תקופת הסגירה, והותירה למעשה את דלת המשא ומתן פתוחה עבור ספייקר.

 

כעת נראה כי לאחר שממשלת שוודיה הסכימה לערוב לעסקת הרכישה ב-400 מיליון יורו מהבנק האירופאי להשקעות, החליטו ההולנדים כי הרכישה בטוחה מספיק. ההצעה האחרונה שהגישו התקבלה על-ידי האמריקנים, ובכך הגיע הקץ לאחד ממהלכי הרכישה הארוכים ורבי התהפוכות שידעה תעשיית הרכב בשנים האחרונות.


פורסם לראשונה 26/01/2010 21:16

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ספייקר קנתה
סאאב ניצלה
GM נשמה לרווחה
צילום: AP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים