2009 - השנה הגרועה בתעופה ממלחה"ע ה-2
להערכת הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית, חברות התעופה בעולם הפסידו יחד מיליארד דולר, וצפויות להפסיד עוד 5.6 מיליארד דולר ב-2010
ב-2009 חלה הירידה החדה ביותר בביקוש של נוסעים לכרטיסי טיסה בעידן שאחרי מלחמת העולם השנייה. כך מסר הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (Iata).
"מבחינת ביקוש, 2009 נכנסה לספרי ההיסטוריה כשנה הכי גרועה שהתעשייה חוותה", אמר יו"ר הארגון, ג'ובאני ביסינאני. אתר ה-BBC דיווח היום (ד') כי תנועת הנוסעים פחתה אשתקד ב-3.5% לעומת 2008. בטיסות המטען חלה ירידה גדולה יותר - 10.1%.
עם זאת, בדצמבר 2009 חלה עלייה של 1.6% בביקוש של הנוסעים לעומת דצמבר 2008.
"עוד שנה ספרטנית"
חרף ניצני השיפור בחודש האחרון של 2009, ב-Iata צופים שהשנה שהחלה לפני כחודש תהיה קשה בעבור חברות התעופה ברחבי העולם.
"התעשייה החלה את 2010 עם אתגרים עצומים", אמר ביסיניאני. "הרע ביותר מאחורינו, ואולם אין זה זמן לחגוג; המשמעות של 3.5-2.5 שנים של קיפאון היא שחברות תעופה יחוו עוד שנה ספרטנית, וייתמקדו בהתאמות זהירות לביקוש ובריסון ההוצאות".
חברות התעופה האפריקניות הן שסבלו מהירידה החדה ביותר בביקוש - 6.8%. זאת, חרף הדיווח על כך שבשנה שחלפה הייתה ליבשת השחורה עדנה. על פי נתונים שנמסרו בראשית השבוע, ב-2009 הייתה אפריקה היבשת היחידה שבה חלה עלייה במספר התיירים הנכנסים.
החברות מאסיה-פסיפיק ומצפון אמריקה חוו ירידה של 5.8% בביקוש, בה בעת שחברות מאירופה חוו ירידה של 5%.
ומי סיכם את 2009 בחיוך? היו אלה דווקא חברות התעופה מהמזרח התיכון, שהביקוש לכרטיסי טיסה אצלן האמיר בלא פחות מ-11.3%. הביקוש בחברות התעופה באמריקה הלטינית עלה ב-0.3%.
להערכת Iata, חברות התעופה בעולם הפסידו יחד מיליארד דולר, וצפויות להפסיד עוד 5.6 מיליארד דולר ב-2010.