2009: שילמנו פחות כסף במוסך
המיתון בשנה האחרונה שכנע את בעלי הרכב להקפיד טוב יותר על הוצאות האחזקה במוסך, ולחסוך כסף רב. אז כמה באמת צריך לשלם למוסכניק על תקלות נפוצות, ואיך למצוא את המוסך המתאים לטיפולים
המשבר הכלכלי שליווה אותנו בשנה החולפת גרם אמנם לעלייה בשימוש במוסך, אבל התיקונים שביצענו הסתכמו בעלות נמוכה יותר. כך עולה מסיכומי השנה שערכה חברת "גמא ניהול וסליקה." על-פי נתונים אלה, מספר התיקונים והטיפולים במוסכים ששולמו בכרטיס אשראי עלה ב14%- ב,2009- אבל התמורה הכספית הממוצעת עבור כל תיקון ירדה ב.5%-
מסיכומי החברה עולה כי העלות הממוצעת של תיקון רכב, שתמורתו שולמה בכרטיס אשראי, עמדה ב-2009 על 1,059 שקל, מעט יותר מהעלות הממוצעת שנרשמה ב-2006. אגב, ב-2008 הייתה העלות 1,116 שקל, ושנה מוקדם יותר עמדה על 1,041. המחזור הכספי של המוסכים, כך על-פי נתוני הסליקה של החברה, גדל ב2009- ב8%- לעומת .2008 מנכ"ל החברה, אריאל גנות, מסביר את הגידול בכמות הכניסות למוסכים ב-2009 בכך שנרכשו פחות מכוניות חדשות. "העליה בכניסות היא שהגדילה את המחזור הכספי של המוסכים, אבל אנשים תיקנו רק את מה שהם היו ממש חייבים לתקן", אמר גנות.
יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, אמר כי בשנה האחרונה ניכרת עליה בדרישה של בעלי רכב לקבל הצעות מחיר לתיקון, לפני שהחליטו עליו. כמו-כן אומר לוי, כי לקוחות רבים מבקשים מהמוסך לבדוק אפשרות לתקן את המכוניות בחלפים משומשים ותחליפיים, כדי לחסוך בעלות התיקונים. "לצערי, אנשים לא שמים בצד כסף לתחזוקת הרכב, ולכן מוצאים את עצמם מופתעים.
גם שי שחר, בעל מוסך מראשון לציון, מרגיש שהחיסכון הוא שם המשחק כיום. "חלק מבעלי הרכב שדייקו כמו שעון בטיפולים השוטפים, מגיעים רק כשיש תקלה ומבקשים להחליף רק את מה שהכרחי. אחרים לא מתקנים או מחליפים אפילו אביזרים בטיחותיים. התירוץ: הם לא רוצים להשקיע כי הם מוכרים את האוטו, אבל בפועל הם ממשיכים להחזיק במכונית".
אז מה מומלץ לעשות?
- אם אין לכם מוסך קבוע, בקשו הצעת מחיר ביותר ממוסך אחד. בקשו שיפרטו לכם אם התיקון ייעשה בחלקים מקוריים, חליפיים או משומשים. פערי המחיר בין החלפים עומדים על מאות אחוזים.
- בקשו מהמוסכניק להשאיר לכם את החלקים שהוא מסיר-מפרק מרכבכם, כדי שתוכלו לוודא שהחלקים אכן הוחלפו.
- אל תניחו למוסך לתקן בלי לקבל את אישורכם מראש. ודאו שאתם מבינים את כל מה שהוא אומר, או פנו לבעל מקצוע אחר לקבלת הסבר.
- מוסכים רבים נוהגים להוסיף לכם תוספי דלק ו/או שמן שלא ביקשתם ולחייב אתכם בתשלום. הבהירו מראש למוסך שאין לכם עניין בתוספות הללו.
- בעת תיקונים גדולים או תיקוני פחחות וצבע, מומלץ לבצע ביקורי פתע במוסך כדי לבדוק את רמת התיקון. אל תתפלאו אם תגלו במקרים רבים שבמקום פחחות נאותה ממלאים "חומר" כדי ליישר את הפח במקום לבצע פחחות ראויה.
- עמדו על כך שבסיום הטיפול תקבלו חשבון או חשבונית הכוללים פירוט מלא של העבודות שבוצעו ברכב, שמות החלקים שהוחלפו והמספרים הקטלוגיים שלהם. כך, אם יתגלו בעתיד בעיות, תוכלו להתמודד מול המוסך. דרשו גם את פירוט תקופת האחריות לחלקים ולעבודת המוסך.
עזר בהכנת הכתבה: עזרא שוהם, יו"ר איגוד השמאים