הצרות של טויוטה מגיעות לאירופה
הריקול של טויוטה מגיע לאירופה, ואולי אף אלינו, כך עולה מדבריו אמש (ד') של נציג הקונצרן באירופה. בנוסף הכריזה אמש טויוטה כי היא מוסיפה 1.1 מיליון כלי רכב לקריאה לתיקון שטיחונים בכליי הרכב מתוצרתה, והעלתה בכך את מספר כלי הרכב הנדרשים להגיע למוסכים לכמעט שישה מיליון כלי רכב
הבעיות של טויוטה חוצות את האוקיינוס. למרות שבתחילה נראה היה כי קריאת הענק לתיקון דגמים שונים של טויוטה תהיה רלוונטית רק לארה"ב, אמר אמש (ד') דובר החברה כי גם דגמים המיוצרים עבור ובאירופה, ידרשו להגיע למוסך. "טויוטה תקרא לתיקון גם כלי רכב מתוצרתה המשווקים באירופה", אמר אמש פול נולסקו. לדבריו, "הדגמים שייקראו לתיקון, כמו-גם מספר כלי הרכב שיהיו מעורבים, נמצאים עדיין בבדיקה". ארתור שרצקי, מנהל השירות של יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל, אמר היום ל-ynet כי דגמי טויוטה המשווקים בישראל ומגיעים מאירופה הם היאריס, אוריס, וורסו ואוונסיס.
- הצרות של טויוטה - מתקנת מכוניות גם בישראל
אין תיקון - אסור למכור. האמריקנים לא יודעים חוכמות (תצלום: AP)
התחיל בענק, ורק גדל
לאחר שהזמינה בעבר 4.2 מיליון כלי רכב מתוצרתה לתיקון שטיחון רופף, העלול לגרום לדוושת המצערת להשאר במצב לחוץ, הוסיפה אמש טויוטה 1.1 מליון כלי רכב לקריאה זו לתיקון. בסך הכל נקראו בארה"ב 5.3 מיליון כלי רכב לתיקון בבעיית השטיחון, שגרם לכאורה לתאונה קטלנית עוד במהלך שנה שעברה. לכך יש להוסיף קריאה לתיקון של 2.3 מיליון כלי רכב, עקב חשד במנגנון מצערת בעייתי, העלול לגרום לתוצאה דומה - מצערת שתשאר לחוצה, למרות שהנהג לא יפעיל עליה כל לחץ.
עד אתמול היו אלה הבעיות של השוק האמריקני בלבד, אשר גרמו כאבי ראש קשים לאנשי טויוטה. יצרנית הרכב שנהנתה עד עתה מתדמית אמינות יוצאת דופן, אשר העניקה לה נשק מצוין בקרב על כיס רוכש הרכב בארה"ב, מרגישה לראשונה כיצד הופך מעמדה לרעוע מרגע לרגע. במקביל להודעה כי היא עוצרת את ייצורם ושיווקם של שמונה דגמים שונים, פעולה הנדרשת על-ידי החוק האמריקני במקרה של תקלה מוטורית שנציגי היצרן עדיין לא יכולים לפתור, ירדה מניית הקונצרן רק אתמול בכמעט 4% בבורסת טוקיו, והשלימה צניחה של 15% בשבוע האחרון. במקביל, מניות המתחרים מטפסות - יונדאי זינקה ביותר מ-4%, הונדה ב-3.5% וניסאן בכ-3%.
דוושת מצערת תקולה תרסק את היצרנית הגדולה בעולם? (תצלום: AP)
אירופה, וישראל
כעת נראה כי הבעיות של טויוטה רק הולכות ומחמירות. אם עד עתה מדובר היה רק בשמועות, כעת זה הופך למידע רשמי - היצרנית תרחיב את הקריאה לתיקון גם ליבשת אירופה. דובר היצרנית בבריסל מסר אמש כי הציבור יקבל את מלוא המידע הנדרש, ברגע שברור יהיה באילו צעדים עומדת טויוטה לנקוט בדיוק, וכי החברה משתדלת לפתור את הבעיה כמה שיותר מהר. בנוסף אמר כי בניגוד למצב בארה"ב, באירופה אין סיבה לעצור את ייצור או שיווק הדגמים העשויים להיקרא לתיקון.
בירור שערך ynet עם הנהלת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל, העלה כי עדיין לא התקבלו בארץ הוראות כלשהן באשר לקריאה עתידית לתיקון. "דגמי טויוטה המשווקים בישראל מיוצרים ביפן ובאירופה, ולכן עד עתה לא היינו מעורבים בריקול", אמר מנהל השירות, ארתור שרצקי. לדבריו, הדגמים המגיעים אלינו מאירופה הם היאריס, אוונסיס, אוריס וורסו.
יש להזכיר כי אתמול הודיעה היבואנית, יחד עם משרד התחבורה, כי 140 כלי רכב מדגמי קאמרי וסקויה שהגיעו מארה"ב ביבוא אישי, נכללים בכלי הרכב שנקראים לתיקון. לדברי משרד התחבורה, בימים הקרובים יצאו הודעות לבעלי המכוניות. ביוניון מוטורס אמרו כי בעלי המכוניות שיקבלו מכתבים המזמינים לתיקון, יאלצו ליצור קשר עם החברה שייבאה עבורם את הרכב לישראל. זו תדרש לפנות לנציג טויוטה בארה"ב כדי לקבל את חלקי החילוף הדרושים, ולהעביר אותם ליוניון כדי לבצע את התיקון.