"הגויים מקבלים קווי מהדרין, וכעת גם השר כץ"
תשובת משרד התחבורה לבג"צ, המביעה תמיכה בקווי המהדרין, גררה תשבוחות מהציבור החרדי. מנגד, המתנגדים להפרדה באוטובוסים טענו: "בגלל שש"ס ואגודת ישראל חזקים בממשלה - כל אישה תיאלץ לשבת מאחורה בקווים האלה"
ראשי המאבק החרדי למען קווי המהדרין בירכו על המלצת שר התחבורה, ישראל כץ, לשמר את ההפרדה בין גברים לנשים הנהוגה בחלק מקווי התחבורה הציבורית בירושלים. בוועדת הרבנים לענייני תחבורה העריכו הערב (יום א') כי דווקא המתנגדים הקולניים ביותר להפרדה הם שיכריעו לבסוף את הכף בעדה, בכך שיגרמו לרוב הציבור, שמתון יותר לדבריהם, להסתייג מהמאבק ולתמוך בה, וכך גם לבית המשפט.
"בתחילת הדרך לא הייתה דרישה לסגור את קווי המהדרין, והעותרים רק רצו קווים רגילים המקבילים להם, אבל הדינמיקה שהתפתחה אחר כך הייתה כבר אנטי", טען דובר הוועדה, שמעון שטרן, בשיחה עם ynet. "בסך הכל מסתבר
שדווקא טוב לנו שזה קרה... אנו שמחים על ההכרה של השר ישראל כץ בצרכי הציבור החרדי, המגיעים לו על פי מצפונו. בשבע מדינות בעולם יש קרונות נפרדים לנשים שרוצות בכך, ולגיטימי שגם בארץ זה יהיה".
על הסייגים שבתשובת השר לבג"ץ, ולפיהם לא תהיה על הנוסעות חובה לשבת מאחור, אמר שטרן: "תמיד הדגשנו שזה צריך להיות מרצון ולא בכפייה, ולכן כל ההליך המשפטי הזה היה מיותר. חבל שבוזבזו כל-כך הרבה כספי ציבור, וחבל גם על העליהום, ההשמצות והדיבה שהופנו כלפינו. הרי השופטים אמרו כבר בהתחלה שיש צורך בקווי המהדרין ושצריך רק להסדיר אותם".
הרבנית גרוסמן מ"שדולת הנשים העולמית למען תחבורה כהלכה" ברכה גם היא על המלצת שר התחבורה ועל "רגישותו לציבור הנשים בישראל". היא הביעה תקווה שגם שופטי בג"ץ יתחשבו ב"מאות אלפי נשים המבקשות לשמור על אורח חיים נורמטיבי ועל בנותיהן".
"לא מדובר בכפייה דתית אלא באורח חיים שלנו – מגן ילדים ועד חתונה - שצריכים לכבד אותו", הוסיפה גרוסמן, "אם העירייה מתחשבת בציבור החרדי בהפעלת גנים עירוניים נפרדים – אין סיבה שבתחבורה הציבורית זה לא יהיה כך. אנחנו באים רק ממקום של הבנה. גם הגויים בניו-יורק מקבלים את זה".
מי יבטיח את שלום הנשים?
מנגד, בתנועה הרפורמית מתחו ביקורת על תשובת משרד התחבורה לבג"ץ. עו"ד עינת הורביץ מהמרכז לפלורליזם יהודי, המובילה את המאבק המשפטי בקווי המהדרין טענה כי "ההחלטה מעלה תמיהות רבות, ובין היתר
השר יצטרך להבהיר כיצד ההסדר הזה יבטיח את שלומן של נשים המסרבות לשבת מאחורה. כמו כן, עמדת השר מתעלמת מהצורך להבטיח חלופה הולמת לכל מי שמבקש לנסוע בקו ללא הפרדה, ואינה מתייחסת כלל להבדלים המשמעותיים במחיר שהופכים את קווי המהדרין לזולים הרבה יותר ממה שמוצע לציבור החילוני".
חברת מועצת העיר ירושלים רחל עזריה הוסיפה: "ההמלצה היא פוליטית לגמרי והיא נכתבה מכיוון שש"ס ואגודת ישראל חזקים בממשלה. לא ייתכן שבגלל מספר המנדטים של ש"ס, כל אישה תיאלץ לשבת מאחורה בקווים האלה. השר כץ בגד במצביעיו. הוא בוגד בחברה החילונית, המסורתית, הדתית וגם ברוב החברה החרדית - לטובת קיצונים חרדים. כנבחר ציבור כדאי שהוא יזכור שזה הציבור שאמור להצביע עבורו בבוא היום".