מי רוצה קרון ללא סלולרי?
ח"כ זבולון אורלב פנה אל שר התחבורה, ישראל כץ, בבקשה לאסור את השימוש בטלפונים סלולריים בחלק מקרונות הרכבת. בתשובה לבקשה, הבהיר השר כי אינו מתנגד לרעיון, אך בשלב זה אין לרכבת יכולת ליישמו
אחרי קרונות ללא עישון - האם הגיע הזמן לקרונות ללא טלפונים סלולריים? ח"כ זבולון אורלב פנה בשבוע שעבר לשר התחבורה, ישראל כץ, בשאלה יוצאת דופן: האם בכוונת משרד התחבורה או רכבת ישראל לאסור על השימוש בטלפונים סלולריים בחלק מקרונות הרכבת? לדבריו, לאור פניות של נוסעים ברכבת, ולנוכח ידיעות על הקרינה שפולטים טלפונים סלולריים, מן הראוי לאסור את השימוש בהם בחלק מקרונות הרכבת.
תשובת השר הייתה מפתיעה: "אין לחברת רכבת ישראל כל התנגדות להסדרת קרון שבו ייאסר הדיבור בטלפון סלולרי", ענה כץ לשאלתו של אורלב. אלא שמתברר כי למרות זאת, אין בכוונת הרכבת ליישם את האיסור בעתיד הקרוב. לדברי כץ, יש לכך שלוש סיבות: מחסור בקרונות, היעדר ביקוש, ואי יכולתה של רכבת ישראל לאכוף איסור שכזה.
השר כץ: "אין התנגדות לאיסור הדיבור בסלולרי" (צילום: משה מילנר, לע"מ)
אין מספיק קרונות
"מספר הביקושים והנסיעות ברכבת ישראל נמצא בעלייה משמעותית בשנים האחרונות", הסביר השר. "נוכח הביקושים הרבים, ובמיוחד בימים העמוסים כגון ימי ראשון וחמישי ובתקופת החגים, יש עומס רב על הקווים השונים ועל קרונות הרכבת. כל הקצאה של קרון בעל מאפיינים מיוחדים, מקטין בהכרח את מספר הקרונות הפנויים לשימוש ציבור הנוסעים, ותפגע במהותה של הרכבת ככלי תחבורה ציבורית המשמש להסעת המונים".ראוי להזכיר כי בין שנת 2000 ו-2009, צמח מספר הנוסעים ברכבת פי שלושה: מ-12.5 מיליון נוסעים בתחילת העשור, ליותר מ-36 מיליון נוסעים בשנה שעברה. אלא שצמיחה זו לא לוותה ברכש ציוד נייד - קרונות וקטרים - בהיקף מספק. למעשה, ברכבת ישראל סבורים כי גם חוזה הרכש שפרסמה החברה לאחרונה, במסגרתו צפויה הרכבת לרכוש 15 קטרים ו-74 קרונות, לא יענה באופן מלא על העלייה המשמעותית בביקושים.
אין ביקוש, אין הצדקה
בהתייחסו לשתי הבעיות הנוספותש ציין בתשובה לח"כ אורלב, אמר כץ כי לרכבת "אין כל מידע כי ציבור הנוסעים מעוניין בשירות של קרון שבו תיאסר הקרינה הסלולרית, ומשכך, בשלב זה אין הצדקה לכך". עוד הסביר כץ לאורלב כי "אכיפת השקט בקרון אינה פעולה שעובדי הרכבת מוסמכים לה על-פי חוק. בהיעדר אכיפה, עלולה חברת רכבת ישראל להיחשף לתביעה משפטית נוכח הפרת הכללים של השימוש בקרון זה". לאור כל זאת, סיכם השר, הצעתו של אורלב אינה ניתנת ליישום בשלב זה.אולם, למרות הקביעה כי ההסדר אינו ניתן ליישום, בחר השר לסיים את תשובתו לאורלב בנימה אופטימית: "אני מקווה כי עם הגדלת מספר הקווים של הרכבת והגדלת מספר הקרונות, נוכל לחייב את הרכבת לשירות זה לטובת המשתמשים", דברי כץ.
ח"כ זבולון אורלב
צילום: גיל יוחנן