שלום עליכם ממשיכי הז'אנר
אחד האלמנטים המעידים על שרידותו של ז'אנר מוזיקלי הוא התפשטותו בקרב יוצרים חדשים. "שלום עליכם", סינגל הבכורה של ניר סרי, זורע אופטימיות באשר לעתיד המוזיקה היהודית
כשהחל הגל החדש של המוזיקה היהודית לקבל תנופה, ריחף סימן שאלה גדול - האם זהו טרנד אופנתי חולף שידעך אל הבוידעם המוזיקלי או שמדובר במשהו שישאר על המדף בסלון לעוד הרבה זמן. עוד מוקדם לתת תשובה סופית ומוחלטת לסוגיה, לרבים מהאמנים שהוציאו את אלבומיהם היהודיים ועשו את הפריצה הגדולה שלהם בתקופה הזו עוד מצפה המבחן הגדול של האלבום השני, שנחשב באופן פסיכולוגי כנקודת משבר אצל לא מעט מהלקות והזמרים בעולם. הדרך עוד ארוכה ומפותלת.
אבל, אחד הסימנים המובהקים לז'אנר שתפס היא מידת ההשפעה שלו על השטח ועל המוזיקאים "הקטנים יותר". לדוגמה, בשנות ה-90 באנגליה נוצר משילוב סוציו-אקונומי ומוזיקלי ז'אנר שנקרא בריטפופ. במרכזו עמדו שתי להקות - אואזיס ובלר. אחת ההצלחות של הלהקות האלו היתה תחושת האופטימיות שגרמה ללא מעט אנשים לקחת גיטרה ולרוץ איתה לאולפן ההקלטות וכך נוצרו להקות שעד היום לא-מעט מאיתנו שומעים. קולדפליי, אם השם אומר לכם משהו.
ננחת חזרה מבריטניה לז'אנר היהודי: בהחלט אפשר לזהות ניצנים של אופטימיות קוסמית שנוצרה פה כתוצאה מהמוזיקה ומההייפ. בתעשיית המוזיקה נוצרו מאחזים מוזיקליים רבים (שלום עכשיו, מאחזים מטאפוריים כמובן), שעולים על השטח כדי לנסות ולתקוע יתד. מאחז כזה הוא אלבום הבכורה של ניר סרי - "מלא שירה כים". סרי הוא מטפל במוזיקה במקצועו, שהחליט להעביר מוזיקלית את רגשותיו וחויותיו היומיומיות, וחיבר בינם לבין טקסטים מן המקורות. סינגל הבכורה מתוך האלבום הקרב הוא "שלום עליכם", דואט יפהפה עם אילן דמרי, סולן להקת "המדרגות".
מה גרם לך לצאת מהקליניקה ומהטיפולים לאולפן ההקלטות?
"בתור מטפל אני עסוק כל הזמן ברבדים התרפיים של המוזיקה, ובחיי היומיום שלי מתחברים להם תדיר יהדות, מוזיקה ופסיכולוגיה. מטבע הדברים, החווייה המוזיקלית הרגשית לא יכולה להישאר בקליניקה והיא נכנסת אל תוך חיי היומיום. אל התפילות ואל החוויה היהודית דתית שלי ככלל".
אינך חשש שרק מי שחווה חוויות דתיות יגיע לאלבום הזה?
"המוזיקה נוגעת בכל אחד במקום שבו הוא נמצא, בין אם הוא שומר מצוות ובין אם לא. הטקסטים הם עוגן חיבור - הן לשורשים והן לרגשות כמו כמיהה, אהבה, תודה, ילדות, שאני מאמין שקיימים בכולנו, דתיים וחילונים, ונפלא לגלות שהם קיימים גם במקורותינו, אם רק נדע להיות קשובים להם. זה עוד נדבך בבניית הזהות הכל-כך מורכבת של המונח מוזיקה ישראלית".
איזה רקע מוזיקלי הבאת איתך לאלבום?
"המוזיקה שלי, מאז ועד היום, ספוגה ארץ ישראליות שורשית. המוזיקה של סשה ארגוב, יוני רכטר, מתי כספי, שם טוב לוי, אהוד בנאי התנגנה בביתנו תדיר, יחד עם שירי הביטלס שהם חלק בלתי נפרד מחוויית הנעורים שלי. ובתוך כל אלה שזורה המוזיקה התימנית של בית אבא - התפילה, הקריאה בתורה, הפיוטים. כל זה משתקף בסגנונות הרבים שניכרים באלבום".
אני חייב לציין שבאלבום יש רשימת אמנים שלא היתה מביישת פרויקט של מישהו שנמצא 20 שנה בתחום
"בפרויקט המרתק הזה, לא היה לי רגע דל. נוצרו חיבורים מוזיקליים ותרבותיים מאוד מעניינים. זכיתי להכיר אנשים נפלאים כמו שמוליק דניאל (שולי רנד), אלון יופה (דין דין אביב, מוש בן ארי, עלמה זוהר) שניגן והפיק, הכנר ניצן חן רזאל שגם שר וייעץ, ארז קוסקס מהגרובטרון, וזה רק חלק קטן מהרשימה המכובדת.
"שיתוף הפעולה עם אילן דמרי הוא סיפור מעניין בפני עצמו. פגשתי את אילן אצל אלון (יופה) ושוחחנו קמעה. לאחר זמן מה, אלון שיתף אותי בכך שהשמיע לאילן את השיר "שלום עליכם" ועלה הרעיון לשיתוף פעולה. ערב אחד, באחת מהקלטותינו אלון אמר לי: "יש לי הפתעה בשבילך, אני רוצה שתשמע משהו" והשמיע לי הקלטה של השיר בביצוע של אילן. כמובן שמאוד התרגשתי. הקול של אילן עצמו היה בו כדי לתת אינטרפרטציה נוספת לשיר. השמיימיות של המנעד שלו חיברה אותי ישירות למלאכי השלום".