הערכה בצה"ל: גדר ההפרדה תושלם רק ב-2020
בצה"ל מרוצים מהגדר סביב יהודה ושומרון, שתוביל השנה לשפל של עשור בכוחות בשטחים. חיילי הסדיר יתפנו לאימונים, והיקף המילואים יצומצם. אך השלמת התוואי כולו - 810 ק"מ - תארך עוד שנים רבות. בהר חברון קיים חשש מחדירת מחבלים
ההערכה מעודכנת של צה"ל קובעת כי גדר הביטחון סביב שטחי יהודה ושומרון תושלם רק בשנת 2020. מצד אחד, קטעים רבים ומרכזיים של הגדר הושלמו - ובזכות זאת צפויה בשנת 2010 ירידה נוספת בהיקף כוח האדם שפועל לאורך קו התפר. מאידך, נותרו מספר אזורים, בעיקר באזור דרום הר חברון, שבהם טרם סוכם על תחילת הבנייה, והם עשויים להפוך לקרקע פוריה לחדירת חוליות טרור.
מבחינת צה"ל, החדשות הטובות הן שבשנה הנוכחית אמורה הגדר להיבנות בתוואי המערבי ובאזור עוטף ירושלים, ומכאן שעד סוף שנת 2010 תהיה גדר רציפה מטירת צבי בצפון ועד מעבר עין יעל, וכן מג'בע ועד מצודת יהודה.
הגדר באזור שועפת, בצפון ירושלים (צילום: רויטרס)
קצין בכיר בצה"ל אמר אתמול (יום ג') כי לגדר חלק נכבד בהורדת היקף הפלוגות של צה"ל הפועלות נגד הטרור, ובשנה הנוכחית יירשם שיא נוסף, כאשר היקף כוח האדם יגיע לשפל של עשור. עובדה זו תאפשר לצה"ל גמישות רבה יותר לאימונים למערך הסדיר, וצמצום תעסוקות לחיילי המילואים.
החדשות הפחות טובות הן כי הפרויקט עצמו צפוי להסתיים רק בשנת 2020, כלומר 18 שנים לאחר ההחלטת ממשלת שרון. הערה זו מתבססת על שקלול כלל הפרמטרים: ממחלוקות משפטיות, דרך קטעים בעייתים בתוואי שעשויים להרגיז את ארצות-הברית, בעיות תקציביות, ואפילו הבנה כי החלק המרכזי כבר הושלם - נקודה שאינה מקבלת הסכמה אחידה בצה"ל.
האמריקנים יעכבו?
תוואי הגדר עבר לא מעט שינויים ותיקונים, וחלקם הגיעו ועודם נמצאים בדיונים בבג"ץ. עד כה הושלמו למעלה מ-500 ק"מ. כמה עשרות ק"מ נוספים יושלמו עד סוף השנה, אך סיומן של כל התוואי, שאורכו 810 ק"מ, נראה רחוק מאוד.
בשנתיים האחרונות ירד קצב בניית הגדר באופן ניכר, בעיקר בגלל קשיי תקציב ומחלוקות מול הממשל האמריקני באזורים בהם התוואי אמור לכלול גושי התנחלויות.
כיום נמצאים בדיונים משפטיים קטעי גדר שמגיעים לכ-100 ק"מ. סוגייה נוספת שעומדת על הפרק היא הקטע בדרום הר חברון, שם מנוהל מעין דו שיח עם הארגונים הירוקים על התוואי ומאפייניו, אך לצד זאת, התעוררו בעיות תקציב שעיכבו התקדמות ממשית.
בצה"ל יש הסבורים כי עיכוב בניית הגדר בקטע זה (כ-60 ק"מ) יוביל לניסיונות של חוליות טרור לנצל את העניין ולהוציא מחבלים לישראל, דוגמת הפיגוע בדימונה בפברואר 2008, שיצא מאזור דרום הר חברון. בצה"ל אומרים כי תיקון מקטעים שונים כפועל יוצא מהחלטות בג"ץ, עולה לקופת המדינה כמיליארד שקל - דבר שאינו מסייע בתקופה שבה ממילא הכסף אינו זורם לפרויקט.