למה אפל וגוגל רוצות להרוג את פלאש?
סרטוני פלאש מכבידים על הדפדפנים אך מעשירים את האתרים. האם הגיע זמנם לפנות את הבמה עבור html5? אפל מובילה מתקפה על אדובי, מרחיקה את הפלאש ממוצריה וסטיב ג'ובס טוען שאין לפלאש עתיד. מה יעלה בגורל הפלאש?
מלחמות בין מפתחים הן תמיד מעניינות, כאשר יש טיעונים לוהטים לכאן ולכאן. במלחמה הזו אין טובים ורעים. כולם זאבים רעים בכסות כיפה אדומה. הוויכוח, אם אפשר להגדירו בכמה מילים, הן יהיו "אפל וגוגל נגד Flash", נמשך כבר שנים.
העילה לסבב המהלומות האחרון הייתה ההכרזה על ה-iPad של אפל, אשר כמו ה-iPhone, אינו תומך בפלאש. כתוצאה מכך, אתרים רבים (לא כולל Youtube עבורו יצרה אפל פתרון ייחודי) לא יוצגו במכשירים אלה כראוי ותכני וידאו, תמונות ומשחקים עלולים להיראות בהם באופן משובש.
כיצד יכלה אפל לעשות טעות כל כך טיפשית ולא לשלב את הפלאש בדפדפן ספארי המשולב ב-iPhone ו-iPad? זה לא כל כך פשוט. אפל מודעות היטב ליכולות הפלאש אך סבורה שחסרונותיו עולים עליהן ודוחפת מפתחים לאמץ טכנולוגיות חדישות כמו HTML5 בשילוב עם ג’אווה סקריפט.
לא מדובשו ולא מעוקצו
סטיב ג’ובס, מנכ”ל אפל, מתייחס לפלאש כאל עתיר בבאגים ומועד להתרסקויות וכינה את אדובי חברה עצלנית, על פי דיווח של Wired (באותה הזדמנות אמר שהמוטו של גוגל "לא להיות רשעים" הוא "בולשיט"). כל גולש מתקדם יודע על מה ג’ובס מדבר. במקרים רבים עיקר משאבי המערכת מופנים לעיבוד פלאש בדפדפן, בין אם מדובר בבאנרים או יישומים אחרים.
מי מכם בוודאי חווה לא מעט קריסות של דפדפנים, שניתן לייחסן אך ורק לפלאש. בגלל התרסקויות אלה מוזילה עובדת על שיפור לפיירפוקס שינהל את הזיכרון של התוספים בנפרד לזיכרון של הדפדפן ובכך יפחית את הסיכון שקריסות בתוספים ישפיעו על הדפדפן.
פלאש היא בפירוש פלטפורמה כבדה, לא ידידותית לגוגל, לרוב גם לא ידידותית לגולשים (משתנה על פי הממשק) ובמקרים רבים משתמשים בו מהסיבות הלא נכונות (באנרים מהבהבים, מצגות פתיחה לאתרים).
בשל סיבות אלה ואחרות פלאש הפך לאויבם של משתמשים מתקדמים רבים החוסמים אותו בדפדפן. מנגד, פלאש מחייה אתרים והופך אותם לדינמיים. אם לפני שנה-שנתיים היה נדמה שהעתיד של הממשקים נראה דינמי, אפרופו פלאש וסילברלייט, ההווה מעט שונה. אתרים חדישים מציגים ממשקים רזים מאוד ובמקרים רבים לא עושים שימוש בפלאש כלל.
מי מאיים על הפלאש?
זו מציאות אבסורדית, משום שפלאש הניע את המעבר מהווב הישן, הטקסטואלי, לווב וויזואלי שנמצא בתנועה. שורשי הפלאש באנימציה אך הצלחתו הגדולה היא ביכולתו לספק מנגנון קל להזרמת ווידאו בווב אשר אין לו תחרות מעשית היום.
למרות זאת, אדובי הגיבה רשמית, נכנסה למגננה והצביעה על דרכים פשוטות להמיר אפליקציות פלאש לאפקליקציות iPad. ה-CTO של החברה, קווין לינץ’, נכנס לתמונה ביום שני עם פוסט שפירסם ובו מנה את שני האיומים העיקריים על פלאש: סירובה של אפל לתמוך בו במכשירי המולטיטאץ’ שלה ועליית HTML5 כסטנדרט פתוח שעשוי יום אחד להחליף את פלאש.
לינץ’ כתב שאפל מוכנה לשלב את פלאש ב-iPhone, iPad וכל מכשיר אחר. אך אין חדש בהודעה כזו שכן היא אמרה דברים דומים לגבי ה-iPhone ובינתיים אפל עומדת בסירובה. הוא ציין שהגירסה הבאה של פלאש לסמארטפונים, 10.1, תהיה זמינה בקרוב למכשירי אנדרואיד, בלקברי, נוקיה ופאלם פרה. אז הם הם יכולים לתמוך בה, למה לא iPhone ?
האיום הגדול ביותר על פלאש אינו מצד אפל אלא HTML5 שתומך ברינדור וידאו ואודיו. כיום 75% מתכני הווידאו ברשת מופצים באמצעות פלאש. אם HTML יוכל להשיג אותן תוצאות כמו פלאש הרי שיום אחד לא יהיה עוד צורך בפלאש. זה לא יקרה מחר. HTML5 עדיין בחיתוליו ולמעשה עדיין לא אושר. הפורמטים של התקן להפצת וידאו לא נקבעו. ואין כמעט בנמצא אתרים התומכים בתקן (אם כי יוטיוב החלה להתנסות בו לאחרונה – חשוב מאוד).
מלבד זאת, אדובי תומכת ב-HTML5 ואם תנהל את המערכת מול אפל בחוכמה היא עוד עשויה להרוויח. החברה מציגה את עצמה כמושיעה הגדולה של הרשת, הסטנדרט דה פקטו לווידאו שמציל את הרשת מתוהו ובוהו של סטנדרטים רבים ובלתי תואמים.
כמובן שאדובי תשמח לראות את הפלאש שלה בכל מכשיר אם סטיב ג’ובס רק יסיר את התנגדותו. ספק רב אם זה עומד לקרות.
המאבק הזה, בין ענקיות אינטרנט, מרתק במיוחד. המאבק אינו תיאורטי או עתידי ונוגע לזמן הנוכחי, מאבק על המפתחים. אם יותר ויותר מפתחי פלאש יעשו פחות ופחות אפליקציות פלאש ויעברו לפיתוח אפליקציות ל-iPhone ול-iPad, מעמדה של אדובי ייחלש בהדרגה.
HTML: יורש המבושש לבוא
האם HTML5 יכול לרשת את פלאש והאם הוא אכן יעשה זאת? מספר הדעות שתחשפו אליהן הוא אינסופי. ברוס לוסון, אוונגליסט סטנדרטים בחברת הדפדפן אופרה אמר ל-Cnet שהוא מאמין כי HTML וטכנולוגיות אחרות יחליפו לבסוף את פלאש וכבר היום הן מציעות יכולות המתקרבות לאלה של פלאש. אחרים דווקא חושבים ש-HTML5 לא יכול להחליף את פלאש.
המתנגדים לפלאש אינם עושים זאת בשל מניעים אידיאולוגיים אלא פרקטיקה של עסקים - אם כי הם מונים שיקולים לטובת כלל הציבור.
המתגדים לפלאש טוענים כי מדיה בווב (כולל משחקים, וידאו, אנימציה) היא חשובה מכדי להותיר אותה בידי גוף אחד בלבד. לא רק אפל חושבת כך אלא גם גוגל, מוזילה ואפילו מיקרוסופט התחילה להתעניין בנושא. לשם המחשה, מוזילה מציגה אפליקציה מתקדמת המבוססת על HTML5 ומאפשרת לגרור ולהדביק עצמים בדף אינטרנט וגרירת תמונות משולחן העבודה ישירות לדפדפן. הדפדפן ספארי של אפל מדגים כיצד נראית הפתיחה של "מלחמת הכוכבים" ב-HTML5.
אפל מצטיירת מהסיפור כמגנת הסטנדרטים החופשיים, אך הרקורד שלה בהקשר זה עלוב למדי, כפי שמציין גם דייב ווינר, ממפתחי תקן ה- rss. אפל, הוגה ומבצעת של תוכנית הגן הנעול בתוכנת האייטיונס שלה, הנוהגת חוסר שקיפות בחנות האפליקציות שלה, מגיעה למאבק הזה כשידיה אינן נקיות.
זה לא אומר שהיא לא צודקת. ווינר קורא לאדובי לשחרר את הקוד של פלאש לציבור ולהופכו לקוד פתוח. אחרים חושבים שפלאש פשוט אינו רלוונטי יותר והעתיד שייך לסטנדרטים לגישה למשאבי מדיה, גישה ישירה למשאבי מערכת ולמעבד הגרפי המרכזי ולפיכך גם שיפור הביצועים, ניגון וידאו משופר וגרפיקה מתקדמת.
עולם ללא פלאש
בשלב זה, קשה לדמיין רשת ללא פלאש. חוויית הרשת נטולת הפלאש מתקבלת בהבנה במכשיר קטן כמו ה-iPhone, אך ב-iPad זה יהיה סיפור שונה לגמרי. האם אפל תסחוף אחריה את הקונים ותערער בכך את אדובי או להפך, תיכנע בסופו של דבר? גם דעתה של אפל לא נוחה מהמצב, אפרופו הגילוי המשעשע של פלאש בהדגמות של האייפאד שגרם לאפל לתקן את תמונת המכשיר כך שלא יציג פלאש. "אף אחד לא ישתמש בפלאש",אמר ג’ובס, "העולם עובר ל-HTML5".
ג’ובס אינו נביא, אך כוחה של אפל גדול מספיק כדי להזיק מאוד לאדובי ולקדם עולם נטול פלאש. משעשע לציין שהאחרונה פירסמה פוסט בבלוג בו כינתה את האייפאד "קישור שבור" בשל חוסר תמיכתו בפלאש. לי ברימלאו מאדובי יצר מונטאז’ של צילומי מסך הממחישים את משמעות אי תמיכת אייפאד בפלאש. אך אבוי, בין צילומי המסך התשרבב לו אתר פורנו, והעניק תחמושת נוספת למתנגדי פלאש.
מי שעשויה לקבוע את גורל הפלאש היא גוגל. הניסוי שעורכת גוגל עם HTML5 ב-Youtube אינו מעורר טובות מבחינת אדובי. ביום בו תחליט גוגל להעביר את Youtube ל-HTML5 היא עשויה להעניק מכה אנושה לפלאש. זה לא יקרה מהר. וידאו HTML5 אינו כולל שכבות כמו פרסומות וביאורים שניתן להוסיף בפלאש. אך הפעילות האינטנסיבית של השתיים לטובת HTML5 מאותתת שמבחינתן לפחות גורלו של הפלאש נחרץ.