בן 25 התלונן על כאבי גב - ומת מעיכוב בטיפול
במשך חודשיים התלונן צעיר לרופאת המשפחה שלו על כאבי גב, אך הופנה לחדר המיון של "סורוקה" רק לאחר חודשיים. מחדר המיון שוחרר לביתו ללא טיפול, לאחר שאובחן שהוא סובל משחפת של מערכת העצבים. אולם מצבו החמיר - והוא נפטר. עכשיו תובעת אמו את בית החולים ואת קופות החולים כללית ולאומית
זה החל בכאבי גב והסתיים במוות מיותר: אמו של צעיר בן 25, שמת משחפת של מערכת העצבים לאחר שלטענתה הטיפול בו התעכב, תובעת את המרכז הרפואי סורוקה, שרותי בריאות כללית וקופת חולים לאומית בגין רשלנות רפואית. התביעה הוגשה בסוף השבוע לבית המשפט השלום בתל אביב.
על פי כתב התביעה, שהוגש על ידי עורכי הדין חיים זליכוב וענבל אטיאס, החל הצעיר לסבול מכאבי גב באוקטובר 2004. בתחילת 2006 עבר בדיקות שונות וביניהן בדיקת MRI שהדגימה ממצאים חריגים, אך למרות זאת הצוות הרפואי לא התייחס לתוצאותיה ולא הפנה את המטופל להמשך בירור.
שוחרר ואושפז, וחוזר חלילה
הצעיר המשיך לסבול מכאבים עזים בגבו וטופל על ידי רופאת המשפחה בקופת חולים במשככי כאבים שונים. לאחר חודשיים, הפנתה אותו הרופאה לחדר המיון בסורוקה. בבית החולים עבר הצעיר בדיקת ניקור מותני בו נשאב נוזל מחוט השדרה ונשלח לבדיקה. תוצאותיה הצביעו בבירור על זיהום אך לפי כתב התביעה, הרופאים לא התייחסו לתוצאות הבדיקה ושחררו את המטופל לביתו ללא קבלת טיפול מתאים.
בשלב זה פנה הצעיר שוב לקופת חולים כשהוא מתלונן על חולשה, סחרחורת וכאבי גב עזים, אולם לפי כתב התביעה, רק לאחר ארבעה חודשים הופנה שוב לחדר המיון. הצעיר אושפז ולאחר תשעה ימי טיפול זיהו הרופאים כי הוא לוקה בשחפת של מערכת העצבים.
לטענת התובעת, בשל האיחור הרב במתן הטיפול החלו נוזלים להצטבר בחדרי המוח של בנה. הוא הובהל בדחיפות לחדר הניתוח, שם החלו לנקז את הנוזלים במוחו, אולם זה היה כבר מאוחר מדי; מצבו החמיר והוא נפטר.
"סחבת, חוסר התייחסות וחוסר מיומנות"
הפרשה נמשכה גם לאחר מותו של המטופל, כשבוצעה נתיחה בגופתו ובה נקבעה, לטענת התביעה, סיבת מוות לא נכונה. דו"ח הנתיחה הסופי לא ניתן לאמו למרות פניותיה החוזרות ונשנות לבית החולים. שנתיים וחצי לאחר הפטירה, לאחר התערבות באת כוחה של האם, הומצא דו"ח הנתיחה בחודש יולי האחרון.
פרופ' גליה רהב, מומחית למחלות זיהומיות מבת החולים שיבא, קבעה בחוות דעתה כנגד בית החולים סורוקה: "לו היו מתייחסים לממצאים פתולוגיים אלו בזמן אמת ומטפלים בהם בהתאם, ניתן היה בסבירות גבוהה להציל את חייו של המנוח. הוא נפטר ממחלה זיהומית ברת טיפול שעם אמצעי האבחנה והטיפול שקיימים כיום לא הייתה סיבה שתביא למותו. רשלנות הצוות הרפואי שהתבטא בסחבת, חוסר התייחסות לתלונותיו וחוסר מיומנות רפואית, הביאו למותו".
קופת חולים לאומית מסרה בתגובה: "קופת חולים לאומית מביעה צער עמוק בפני המשפחה. המחלקה המשפטית טרם קיבלה את כתב התביעה ולכשתתקבל, נגיב לטענות בבית המשפט כמקובל".
ביה"ח סורוקה מסר בתגובה: אנו משתתפים בצער המשפחה. כתב התביעה טרם הגיע אלינו. לכשיגיע נלמד אותו כמקובל ונגיב בבית המשפט.