ה-Buzz של גוגל: מחסל הפרטיות / פרשנות
גוגל יצרה רשת חברתית בתיבות הג'ימייל שלנו וערבבה בין הפרטי לציבורי, עם זרם עדכונים מהחברים שהיא בחרה לנו. היא תהיה אטרקטיבית אם תצליח להביא עדכונים רלונטיים
הבאז של גוגל בהחלט עובד. תראו את Yahoo, שנים היא מפעילה פלטפורמה חברתית לדירוג תכנים בשם Yahoo Buzz והיא לא קיבלה חלקיק מתשומת הלב לה זכתה גוגל כאשר השיקה אמש (ג') את Google Buzz.
הבאז של יאהו שונה מאוד מזה של גוגל, אך ליאהו יש גם מוצר זהה בשם Updates, שדומה שאיש לא שמע עליו עד להשקת ה-Google Buzz.
בין הפרטי לציבורי
יאהו לעולם לא הייתה מעזה לעשות את מה שעשתה גוגל עם Google Buzz. גוגל יצרה למעשה רשת חברתית בתוך Gmail וערבבה בין הפרטי לציבורי. ה-Buzz של גוגל דומה מאוד לכלים חברתיים אחרים, בהם טוויטר ופייסבוק, אך בניגוד להם, הוא משולב בשירות מייל מקוון שנחשב עד כה פרטי.ה-Buzz הוא למעשה זרם עדכונים מאנשים שאתם עוקבים אחריהם ומופיע כתיקיה בסרגל הניווט הראשי של Gmail. אפשר לשתף כל מחשבה באמצעות Buzz ואף לחבר אליו מקורות חיצוניים כמו טוויטר ופליקר. זרם העדכונים הזה דומה מאוד לפיד של פייסבוק או טוויטר, אך מתאפיין בכמה הבדלים מהותיים:
גוגל מחליטה עבורכם אחר אילו אנשים תעקבו. היא בוחרת מתוך רשימת אנשי הקשר שלכם את אלה שאתם מתכתבים איתם הרבה וקבעה שאלה האנשים שתעקבו אחריהם בבאז. כמובן שאפשר גם להסיר נעקבים, אך אי אפשר להתעלם מהתחושה שגוגל מכוונת אותנו מסיבה ברורה – רצון לחולל פעילות מהירה שאינה נסמכת רק על המופע ב-Gmail או השם של גוגל.
זו הסיבה שמקץ שעתיים להצטרפותי לשירות כבר עקבתי אחר 70 אנשים. הבאז בעל פוטנציאל לצמיחה מהירה ואם רק יספק עדכונים רלוונטיים (ראו סעיף "רלוונטיות") יאפיל במהרה על טוויטר.
גוגל יודעת איפה אנחנו. משתמשים ב-Buzz בסמרטפונים יכולים לצרף לכל עדכון מידע על מיקומכם. המיקום משודר כברירת מחדל וזמין בכל סמרטפון התומך ב-GPS.
לפיכך, Buzz היא גם רשת מבוססת מיקום שעלולה לאיים על רשתות דומות בנוסח Foursquare או Gowalla. מעבר לכך, גוגל תדע היכן נמצאים רבים מאיתנו בכל רגע נתון. יש לכך השלכות שיווקיות אדירות, גם על הפרטיות.
ערבוב בין פרטי לציבורי. עדכונים חדשים של חברים מ-Buzz מתקבלים בתיבת הדואר הנכנס ב-Gmail. זה עירוב מעניין ומעורר מחשבה בין פרטי לציבורי. יהיו משתמשים רבים, בעיקר בני 30 ומעלה, שיתייחסו למהלך כזה בהסתייגות, אך אם גוגל יודעת שבני דור ה-Y ודור ה-Z, שכבר חיים את חייהם בציבור, יתייחסו לכך בחיוב, זה העיקר מבחינתה.
לכל עדכון יש מצב פרטי או ציבורי. במצב פרטי תוכלו לשלוח את העדכון לרשימות מוגדרות בתוך אנשי הקשר שלכם (רק לעמיתים לעבודה, רק משפחה וכו'). במצב הציבורי, כברירת מחדל, כל העוקבים אחריכם יראו את ההודעה.
רלוונטיות. כלים חברתיים נוטים להציף אותנו במידע שאינו רלוונטי ברובו וקשה להתמודד עמו מבחינה כמותית. גוגל מנסה באמצעות Buzz להגיש לנו רק עדכונים רלוונטיים. גם פייסבוק מנסה כיוון דומה באמצעות הניוזפיד שלה, לא בהצלחה יתרה לאחרונה. מי שתציע רצף עדכונים רלוונטיים תהיה אטרקטיבית עבור משתמשים רבים שעייפו מגודש העדכונים המיותרים ומעוניינים לעשות שימוש חכם ויעיל יותר בכלים חברתיים.
התחרות על התואר הפלטפורמה החברתית המובילה
176 מיליון משתמשים ב-Gmail, ו-400 מיליון משתמשים בפייסבוק, שהודיעה השבוע כי תשיק שירות מייל. לכאורה, פייסבוק גדולה יותר במדיה חברתית, אך גוגל היא חברת אינטרנט גדולה יותר.
המסר של גוגל למשתמשים הוא שאין צורך לבקר ברשת חברתית כדי לקבל עדכונים מחברים: אפשר לעשות הכל מתוך Gmail. אם התחרות היא על תואר פלטפורמת התקשורת המובילה, הניצחון של פייסבוק לא מובטח מראש. זה יהיה קרב מעניין.
Gmail על סטרואידים - Buzz יציג את תגובות החברים שלכם בזמן אמת, ללא צורך ברענון העמוד, מה שבוודאי יתרום לגידול בזמני השהייה ב-Gmail ויהפוך את השירות ל"דביק" אף יותר, באופן שתואם את האינטרס של גוגל.