שתף קטע נבחר

 

הצבעה מחו"ל - לא מוסרי

נתינת זכות הצבעה לתושבים הנמצאים בחו"ל אינה מוסרית מאחר שמדובר בקבלת הכרעות על-ידי מי שלא יצטרך לשלם את מחירן, ומכיוון שיש בכך משום ויתור על הדרישה לעלייה בפועל

עמדה מוסרית מתאפיינת בכך שאין היא מוטה לאור הנושא העומד על הפרק. היא נאמנה לעצמה, ותובעת את ההתנהגות המוסרית - בין אם היא משרתת את העמדה שאנו מאמינים בה ובין אם במקרה זה היא תובעת מעמדה זו להידחות מפני הטיעון המוסרי. אחת הבחינות הטובות ביותר של עמדה מוסרית היא "מסך הבערות", לאמור: יש לעסוק בשאלה העומדת לדיון בלי לדעת מראש לאיזה צד היא מסייעת. בדרך זו יש לדון בשאלה בדבר הצבעת ישראלים יורדים לבחירות לכנסת: ללא הטיה בשאלה האם הדבר ישרת את ה"שמאל" או את ה"ימין", אלא לאור שאלת הצדק והמוסר.

 

ככל שאלה, ישנם טיעונים כבדי משקל לכאן ולכאן. אף על פי כן אני סובר שלמרות שהדבר כנראה ישרת יותר את התפישות שאנו מאמינים בהם, יקטין את משקלם של הערבים (בשלב הראשון, אפשר שזה יביא נזק בשלב הבא), אולי יעצים את הקולות הניתנים ל"ימין" (אם כי ההגדרה מיהו "ימין" זקוקה לבחינה מחודשת), יביא גם אולי לקשר יותר גדול של יהודים לארץ (אם כי יכול להיות גם להפך) - נתינת זכות הצבעה זו אינה מוסרית וזאת משתי סיבות:

 

ראשית, מדובר בקבלת הכרעות על-ידי מי שלא יצטרך לשלם את מחירן. בחירה חופשית כורכת בעולם היהדות בין אחריות ובין תמורה, בין תשלום המחיר ובין הזכויות. דוגמה לדבר היא העובדה ששבט לוי שאינו יוצא למלחמה גם אינו יורש את הארץ (רמב"ם סוף הלכות שמיטה ויובל). הענקת זכות הצבעה למי שאינו משלם את מחירה של הצבעה זו במובן הפשוט של המילה היא בעייתית מאין כמוה. בעבר היהדות החרדית (לדוגמה) נמנעה מלהכריע בשאלות ביטחון בשל העובדה שהיא תפשה את עצמה כמי שאינו משלמת את מחיר המלחמה במובן האישי המשפחתי. על כן, לא יהיה זה נכון להעניק זכות הצבעה למי שאינו משלם את המחיר.

 

שנית, מדובר בהכרעה כי הישיבה בארץ וההימשכות לה אינה הכרח אלא אפשרות בלבד. זו אמירה כי אין אנו תובעים עוד את העלייה בפועל והשותפות בה, אלא רק את הכוונה העקרונית. הדבר דומה לדברי מלך כוזר המבקש לפתות את ה"חבר" שלא לעלות לארץ בפועל, ורק לרצות בגאולה מרחוק. הענקת זכות בחירה זו שומטת את הקרקע מתחת לחובת העלייה הדתית והציונית.

 

אפשר שבעתיד הדברים ישתנו. כל עוד מדינת ישראל נאבקת על עצם קיומה, לא יהיה זה נכון לנהוג כמנהג מדינות אחרות, המעניקות זכות הצבעה גם לגרים מעבר לים. אנו עדיין המדינה היחידה בעולם שיש ערעור על עצם קיומה, וככזו אנו חייבים לתבוע ממי שמבקש להשפיע על דמותה לעמוד בדרישה להיות שותפים עמנו. אם הוא החליט לכרוך את גורלו בחיים של אומה אחרת - אל נא יבקש לקבוע את חיינו שלנו כאשר אנו עומדים בפני השאלות הקיומיות ביותר.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב שרלו. עניין מוסרי
בקרוב בחו"ל?
צילום: AP
מומלצים