לא קניתם כרטיס? שלמו תעריף יקר
משרד התחבורה נגד נוסעי תחבורה ציבורית שאינם משלמים. יביא לאישור ועדת הכלכלה שורת תקנות, שנועדה להגביר את אכיפת התשלום באוטובוס ורכבת - תעריף מוגדל של עד 180 שקלים, ובנוסף לכך קנס. הקץ לנסיעות ללא תשלום?
לא תשלמו עבור נסיעה בתחבורה ציבורית? הקנס עשוי להכאיב מאוד. בשבוע הבא יביא משרד התחבורה לאישור ועדת הכלכלה תקנות חדשות, שמטרתן להגביר את האכיפה נגד נוסעים בתחבורה הציבורית שאינם משלמים. על-פי התקנות, נוסע שלא ישלם עבור נסיעה, יידרש לשלם תעריף מוגדל, עד לסכום מרבי של 180 שקל. על הכנת התקנות החדשות החליטה ממשלת אולמרט, באוגוסט 2008, אולם רק מגיש אותן משרד התחבורה לאישור הוועדה.
במשרד התחבורה מסבירים כי אחת הסיבות העיקריות להגברת האכיפה, היא "ההתפתחויות הצפויות בענף התחבורה הציבורית, וביניהן הכוונה להכניס לשימוש באוטובוסים מרובי-קיבולת". במשרד מבהירים כי באוטובוסים אלה, דוגמת המטרונית בחיפה, "העלייה נעשית בו-זמנית מכמה דלתות, והנוסעים אמורים לרכוש את כרטיס הנסיעה מראש ולא באוטובוס עצמו, כך שלנהג האוטובוס אין יכולת לפקח על הנכנסים לאוטובוס".
התקנות החדשות: מי שלא ישלם לפני, ישלם יותר אחרי (צילום: רועי צוקרמן)
נוסעים בתחבורה הציבורית מגיבים היום בציניות להחלטת משרד התחבורה להחמיר את האכיפה. "וואו, משרד התחבורה ממש הצליח להציל את מערכת התחבורה הציבורית בישראל מקריסה בגלל שני נוסעים שגנבו נסיעה", אומר ל-ynet אורן מתל-אביב. "הם באמת חושבים שזו הבעיה? שיטפלו לפני-כן בבעיות המרכזיות - חוסר תפקוד של התחבורה הציבורית, היעדר תחרות, חוסר זמינות של קווים, צפיפות מעיקה, אסון תחבורתי בתל-אביב. וכל זה, בזמן שראש הממשלה מעדיף לקדם רכבות משום מקום לשום מקום".
"מסתפקים בכרטיס בודד"
על-פי התקנות החדשות, נהג או פקח של חברת האוטובוסים יוסמכו לדרוש מכל נוסע להציג בפניהם את כרטיס הנסיעה ותעודה מזהה. אם יסרב הנוסע להציג כרטיס נסיעה או תעודה מזהה, יוכל הנהג או הפקח לדרוש ממנו לשלם תעריף מוגדל, עד לסכום מרבי של 180 שקל. את התעריף המוגדל ייקבע המפקח על התעבורה במשרד התחבורה, והוא ייכנס לתוקף לאחר שיפורסם ברשומות.על-פי התקנות הקיימות כיום, נוסע שאינו משלם עבור נסיעה נדרש לרכוש "כרטיס כפול" - תעריף נסיעה כפול. אולם, לדברי איתן פיקסמן, דובר חברת דן, התקנות אינן מיושמות: "ממילא יש לפקחים מאבק קשה מול נוסעים שאינם משלמים, ולכן - בעידן הזה של אלימות - הם מסתפקים לרוב בתשלום עבור כרטיס בודד".
כמו עבירת תנועה?
לטענת פיקסמן, אחת הבעיות כיום היא היעדר סמכויות לפקחים ולנהגים: "הסמכויות שיש לנו כיום, אינן תואמות תמיד את המצב בשטח". אחד הסעיפים בתקנות החדשות, אמור לטפל בבעיה, בכך שירחיב את סמכויות הפקחים והנהגים של חברות האוטובוסים: "נסיעה בלא כרטיס תקף, או אי-הצגה או אי-מסירה של הכרטיס, או אי-תשלום התעריף המוגדל, יהוו עבירה, ככל הפרה אחרת של הוראות פקודת התעבורה, והקנס בגין כל אחת מאותן עבירות יהיה הקנס הקבוע בחוק העונשין".
ובמלים פשוטות: התקנות החדשות קובעות כי נוסע שלא ישלם עבור הנסיעה, ייחשב לעבריין תנועה - ויידרש לשלם קנס. בכך מקווים במשרד התחבורה להרתיע נוסעים מפני התחמקות מתשלום. עם זאת, משרד התחבורה יידרש לקבוע מנגנונים שיאפשרו פיקוח הדוק על האכיפה מצד חברות האוטובוסים, במטרה למנוע מהן מלנצל לרעה את הסמכויות החדשות.