האם הסלולרי והמחשב גולשים במסלול התנגשות?
השימוש באינטרנט בטלפון הסלולרי צובר תאוצה בקצב מדהים. מה קרה פתאום, ואיך ישפיעו הגאדג'טים על החינוך בבתי-הספר? טור "יד ימינך" מידיעות אחרונות
גלישת האינטרנט דרך הטלפון הסלולרי הולכת ומתעצמת. במחצית השנייה של 2009 נרשם גידול חד, של ,72% בצריכת שירותי תקשורת נתונים (Data) ברשתות הסלולר בעולם - כך עולה מדו"ח של חברת אלוט תקשורת, העוסקת בניתוח ואופטימיזציה של תעבורת מידע ברשת.
הגידול החד נובע בעיקר מגידול משמעותי בשימוש ביישומים ובשירותים על גבי הרשת, כמו יוטיוב וסקייפ. המובילה היא יבשת אסיה, עם גידול של ;86% באירופה הגידול בהיקף התעבורה עומד על ;70% ובצפון ובדרום אמריקה הוא הסתכם ב.59%-
הסיבה פשוטה: יישומי הווידאו ברשתות הסלולר הפכו פופולריים ביותר. במקביל מנצלים את רוחב הפס יישומי Peer to Peer המאפשרים שיתוף קבצים ישיר בין משתמשים.
יישומים אלה, אגב, הם הגורם העיקרי כיום לעיכובים בתעבורת הרשת וליצירת צווארי בקבוק. מדובר בשיתוף המבוסס על פרוטוקולים כמו eDonkey Gnutella, או .BitTorrent בישראל, מפעילות הסלולר שמוכרות מודמים סלולריים למחשבים ניידים, מגבילות את השימוש בשיתוף קבצים כבר בחוזה ההתקשרות עימן.
ומה בעתיד?
האם האינטרנט הסלולרי נמצא במסלול התנגשות עם האינטרנט הקווי? המומחים שישתתפו בפאנל "מתחברים לעולם נייד" שיתקיים בכנס איגוד האינטרנט בשבוע הבא חלוקים בדעותיהם.
עמרי רויטר, מנכ"ל חברת התוכן לסלולריים לוגיה, מאמין שהמכשירים הסלולריים ילכו וישתכללו. "נגיע למצב, שהאינטרנט כמו שאנחנו מכירים, יהיה קיים כולו בסלולר, עם עידון מסויים - הסלולר הוא הרי מכשיר אישי שנמצא איתנו תמיד, בניגוד למחשב האישי, וזה יוליד עולם שלם של אפליקציות חדשות. הרלוונטיות של האינטרנט בסלולרי תהיה מאוד גבוהה, כי הטלפון 'יודע' איפה אני נמצא ומה אני אוהב."
"רויטר רואה עתיד עשיר מאוד לסמארטפונים. "נוכל לעשות בעזרתו כמעט הכל: לצרוך מידע ובידור וגם לבצע קניות. הוא יהפוך מרכז נייד, מבלי לבטל את הצורך במחשב האישי. דוגמה לכך ניתן לראות באייפון: אנשים עברו אליו ממכשירים אחרים וצריכת האינטרנט שלהם קיבלה מיד קפיצה דרסטית, כי הגלישה באינטרנט במכשירים אחרים נוחה פחות. כלומר, עד שלא הגיע לשוק מכשיר מספיק טוב - זה לא קרה".
לדעת רויטר, החסם הטכנולוגי כאן הוא המכשיר והתשתית. כמו במקרה של שיחות הווידאו בסלולרי, אפשרות בה כמעט ולא משתמשים בעלי הטלפונים הניידים. רויטר בור כי הסיבה לכך היא שהמכשירים פשוט לא בשלים מספיק.
"כיום, כשנכנסים לאתר אינטרנט כלשהו, אין משמעות למיקום שלך, אבל בעתיד האתר יידע היכן אתה ומהם הרגלי הגלישה שלך, וכך נוכל לקבל ממנו אינפורמציה יותר מזוקקת ומכוונת. הסלולר יכול למנף גם את רמת החינוך: התלמידים בישראל שולטים ברזי הסלולרי, ובעזרת המכשירים המעודכנים והמשוכללים ניתן לנצל את הטכנולוגיות להזרמת תכנים איכותיים ."
חינוך למורה
שרון גרינברג, מרצה בבר-אילן ומנהל פיתוח האינטרנט ברשת אורט: "באנגליה, בבית-ספר בלונדון שבו ביקרנו, כל התלמידים השתמשו אך ורק באייפוד טאץ,' שעליו מותקנות כל האפליקציות הלימודיות. אין שום שימוש במחשב נייד. נקודות המפתח בסופו של דבר הן מהו התוכן ומיהם המורים".
לדברי שרון, המורה הוא עדיין המתווך ואם הוא יכוון ויפנה את התלמידים לכיוון של לימוד באמצעות הסלולרי - עשוי הדבר להשפיע על מעמד הטלפון הנייד אל מול המחשב.
"גם בעתיד יהיה תפקיד מאוד משמעותי למורה, אבל הלימוד דרך הסלולרי יתפוס תאוצה. כבר עכשיו אנחנו רואים יותר ויותר אפליקציות לימודיות לסלולר. זהו עוד ערוץ למידע לימודי בנוסף לערוצים הקיימים."
רון קלדס, סמנכ"ל טכנולוגיות באיי-דיגיטל: "מה עושים בנדון? הבעיה אינה בתשתית, כי ניתן בקלות 'להרים' מעבדות ולהכניס ציוד חדש. הבעיה המרכזית היא בצד של המורה, של המחנך. אם הוא לא ישלוט בטכנולוגיות שבהן שולטים הילדים, אנחנו בצרה". קלדס אומר כי לראייתו מערכת החינוך דווקא משכילה לצעוד לאיטה בכיוון הנכון.
"אולי לא ייקח שנה - שנתיים, אבל עוד חמש או שש שנים הילדים יוכלו לא רק לשחק עם הגאדג'טים אלא גם להפיק מהם ערך רב. מערכת החינוך צריכה לאמץ את הטכנולוגיה ולא לפחד ממנה."