שוק הרכב: התחרות החופשית יוצאת לדרך
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') את פתיחת שוק הרכב לתחרות חופשית. שר התחבורה: השינוי שקול לרפורמה חברתית, ומחירי הרכב יוזלו. הערכות: המרוויחים היחידים יהיו רוכשי מכוניות יוקרה
היסטוריה: אושרו תקנות המאפשרות את פתיחת שוק הרכב לתחרות חופשית. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') את פתיחת שוק הרכב לתחרות, באמצעות התרת "יבוא מקביל": יבוא של מותג אחד על-ידי מספר יבואנים מתחרים. במסגרת הרפורמה, גם אמור משרד התחבורה לאשר את הייבוא של כלי רכב בתקינה אמריקנית, שעד היום נאסרה הבאתם לישראל. המרוויחים העיקריים משינוי זה, צפויים להיות היבואנים הוותיקים, ובעיקר יבואני מותגים יפניים המחזיקים במפעלים בארה"ב, כמו טויוטה, ניסאן ומאזדה. ראוי להזכיר כי אישור התקנות היום מגיע יותר מ-11 שנה אחרי החלטת ממשלה, שקבעה כבר ב-1999 כי יש לפתוח את שוק הרכב לתחרות.
- משרד התחבורה: תקנות הייבוא המקביל מוכנות
תחרות חופשית אמיתית, תודות לייבוא מקביל של רכב מחו"ל? נראה. (תצלום: AFP)
בדברים שאמר בתחילת הדיון, הצהיר שר התחבורה, ישראל כץ, כי פתיחת שוק הרכב לתחרות שקולה לרפורמה חברתית: "שוק הרכב הוא אחד התחומים היחידים שאין בו תחרות אפקטיבית על אותו דגם. הייתי רוצה שכל משפחה תוכל להרשות לעצמה לרכוש רכב - זה יוזיל את מחיר כלי הרכב, יצעיר את צי הרכב הישראלי, ויגביר את התחרות. ואם כלי הרכב יימכרו במחירים שיותר אנשים יוכלו להרשות לעצמם - זה מסר חברתי".
עם זאת, להערכת בכירים בשוק הרכב - כמו-גם במשרדי הממשלה - פתיחת השוק תשפיע בעיקר על מחירי מכוניות יוקרה, כמו ב.מ.וו, מרצדס או פורשה, ופחות על כלי רכב משפחתיים "עממיים". על-פי הערכות, עבור מי שרוכשים מכוניות משפחתיות במחירים של כ-100-120 אלף שקל, הרפורמה לא תשנה רבות: המחירים ירדו בשיעור מרבי של 2% עד 3% - אם בכלל - והיבואנים הוותיקים ימשיכו להיות שחקני המפתח בשוק.
"שלא תהיה עוד חפציבה"
פתיחת שוק הרכב לתחרות תיעשה באמצעות תיקונים שהוכנסו בצו הפיקוח על הייבוא. אלה קובעים שורת דרישות לכל מי שיירצה לעסוק בייבוא מקביל: דרישות פיננסיות, סטנדרטים של שירות ועמידה בתקני בטיחות. לדברי שר התחבורה, התקנות נוסחו כך שיאפשרו את פתיחת השוק מבלי לפגוע בצרכנים. "גובשה נוסחה: מצד אחד לאפשר את התחרות, ומצד שני לשמור על יציבות ושירות הולם, גם בשירות עצמו וגם לאחר מכן - באחריות ובשירות משלים לרכישת הרכב", דברי כץ.
אלא שלדברי כמה מהנוכחים בדיון, התנאים שנקבעו אינם מספקים, ומאפשרים את כניסתם של יבואנים שלא יוכלו להעניק רמת שירות נאותה - ואף עלולים ליצור בעיות צרכניות ובטיחותיות חמורות. ח"כ יצחק וקנין הזהיר את שר התחבורה ואת פקידי משרדו: "המפיץ בחו"ל יצטרך להוכיח שהוא מוכר יותר מ-2,000 כלי רכב, אבל פה - אפשר יהיה לפתוח סככה מתחת לבית, ולייבא חמישה כלי רכב. הבעיה היא לא כסף, אלא בטיחות. צריך לשים את המגבלות במקום הנכון. איך יבואן קטן יטפל בקריאה לתיקון כמו של טויוטה? הדברים לא פשוטים, אלה חיי אדם. שלא יהיה לנו כאן עוד חפציבה".
מי יפקח על היבואניות החדשות?
גם יבואנים ותיקים סבורים כי התקנות אינן מספקות: לטענתם, התקנות יעודדו את כניסת של יבואנים שיפעלו לפרקי זמן קצרים, ולאחר מכן יפסיקו את פעילותם וישאירו את הצרכנים ללא פתרונות שירות. צביקה פולק, מנכ"ל יבואנית יונדאי, מיצובישי ומרצדס, ניסה להסביר את הטענה לחברי הוועדה: "נוסח התקנות, כמו שהן כתובות, יש בו הרבה נקודות שלא יישמרו על הצרכן. כך למשל, הצו מאפשר למי שרוצה, להביא רק חמישה או שישה כלי רכב בשנה ולהיעלם... ולכן צריכות להיות הגבלות מלבד הפקדת ערבות של שמונה מיליון שקל, שלא מבטיחה שרידות של היבואנים המקבילים לאורך זמן".
בעיה נוספת אותה העלו כמה מהנוכחים בדיון - ובהם בכירים במשרדי הממשלה - היא הפיקוח מצד משרד התחבורה על יישום התקנות. כך למשל, מסבירים הבכירים, הניסיון של השנים האחרונות מוכיח כי המשרד מתקשה לפקח על תחום היבוא האישי, ואף התיר במשך שנים ארוכות קיומן של פרצות בחוק. לכן, כך מעריכים היום בשוק הרכב, עלול המשרד להיכשל בניסיונות לאכוף את התקנות על יבואניות חדשות - ובכך תתאפשר כניסתם של גורמים המוגדרים "בעייתיים".
"העיקר שיהיה יבוא מקביל"
לדברי בכירים בענף, הסיבה העיקרית לכך שהתקנות שאושרו היום לא ישפיעו משמעותית על מחירי מרבית המכוניות, היא הקשרים ההדוקים - ולעתים אף בלעדיים - בין היבואניות הוותיקות ויצרניות הרכב. קשרים אלה מאפשרים ליבואניות הוותיקות לרכוש את המכוניות מהיצרניות במחירים נמוכים במיוחד - שגם במשרד האוצר מודים כי הם מהנמוכים בעולם. וכל עוד הקשר הזה יישאר תקין, סביר להניח שיבואניות חדשות יתקשו למכור מכוניות במחירים נמוכים יותר מאלו שמציעות היבואניות הוותיקות.
אלא שבניגוד לקטגוריות העממיות, בפלחי היוקרה דווקא צפויה הורדת מחירים והתגברות של התחרות - כפי שכבר קרה בשנתיים האחרונות, כתוצאה מהתחזקות ענף היבוא האישי. למעשה, היבוא האישי כבר גרם לשינויים משמעותיים בהתנהלותן של יבואניות מותגי יוקרה, וגרם לשיפור משמעותי בתנאים שמקבלים הצרכנים - המחירים בפועל של חלק גדול מהדגמים ירדו, ובמקביל הוצעו מבצעי מכירות אגרסיביים מבעבר, שכללו עסקאות טרייד-אין והנחות גדולות.
את הסיכום הטוב ביותר לדיון היום בוועדה, סיפק סמנכ"ל רשות המסים, בועז סופר, שעמד ב-2003 בראש ועדה שבחנה דרכים לפתיחת השוק לתחרות: "אני חושב שמרוב ויכוחים לא רואים את הדבר העיקרי - והוא פתיחת השוק. גם אם בסוף הדרך, לא יגיע אפילו רכב אחד בייבוא מקביל, זה לא משנה. זה יהיה שווה את זה. כל אחוז שירד ממחיר הרכב - יתגלגל בסוף לצרכנים. בסוף, הדבר היחיד שחשוב הוא שיהיה יבוא מקביל".