שתף קטע נבחר
 

מנכ"ל הרכבת פורש מתפקידו

יצחק (חקי) הראל, מנכ"ל הרכבת בשנתיים וחצי האחרונות, הודיע היום (ג') כי הוא פורש מתפקידו - "אני משאיר אחרי חברה אחרת לגמרי, עם המון פוטנציאל". מקור ברכבת: נגמר עידן החונטה הצבאית.

סוף תקופה. מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק הראל, הודיע הבוקר (ג') כי החליט לסיים את תפקידו. זאת, לאחר שאמש (ב') הודיע לשר התחבורה, ישראל כץ, על כוונתו להתפטר. ההחלטה לפרוש מתפקיד מנכ"ל הרכבת, מגיעה לאחר חודשים ארוכים שבהם נפוצו שמועות על עזיבתו, וזאת על-רקע מערכת היחסים בינו ובין שר התחבורה, שהוגדרה על-ידי מקורבים לשניים כ"בעייתית במיוחד". הראל נכנס לתפקיד באוקטובר 2007, ויפרוש מהתפקיד בחודש מאי הקרוב.

 

 

בהודעה רשמית שפרסמה הבוקר הרכבת, אומר הראל כי בתקופתו "צעדה חברת רכבת ישראל כברת דרך משמעותית, שינתה את פניה והפכה לחברה המנוהלת ברוח עסקית ומוכוונת שירות, תוך הקפדה על סדרי מנהל תקינים". עוד נאמר בהודעה כי הראל, ששימש בעבר יו"ר החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) וראש אגף התכנון בצה"ל, יפנה כעת לעסקים פרטיים.


 

יש לציין כי בשבוע שעבר פנה ynet ללשכת שר התחבורה, בבקשת תגובה בעניין ידיעה על השגת הסכם בין הראל והשר, לפיו יפרוש מנכ"ל הרכבת מתפקידו עד סוף פברואר. בלשכת השר הכחישו את הידיעה בתקיפות.

 

"נגמר עידן החונטה הצבאית"

הדעות בעניין כהונתו של הראל חלוקות - בתוך החברה ומחוצה לה. עובדים רבים מביעים שמחה על החלטתו לפרוש: "נגמר עידן החונטה הצבאית", אומר היום ל-ynet מקור בכיר בחברה. "בניגוד לתדמית שהראל ניסה ליצור לעצמו, כמי שמייעל את המערכת, מדובר למעשה במנכ"ל בזבזן, שעסק בתככים פנימיים".

 

מנגד, יש גם מי שסבורים כי הראל הצליח לקדם את הרכבת ולהוביל שינויים נחוצים. "במחצית הראשונה של הקדנציה של חאקי, הוא הוביל שינויים ארגונים מהותיים, שהיו נחוצים לרכבת מזה שנים רבות", אומר ל-ynet מקורב להנהלת הרכבת. אלא שבהמשך כהונתו, כך אומר המקורב, לא הצליח הראל לממש את ההבטחה לשיפור השירות של הרכבת.

 

הצפיפות עלתה, ותמשיך לעלות

לדעת רבים בענף התחבורה הציבורית, אחת הבעיות העיקריות איתן לא הצליח הראל להתמודד במהלך כהונתו, היא העלייה המתמדת במספר הנוסעים - מול קיפאון כמעט מוחלט ברכש ציוד נייד חדש. בעיה זו מתבטאת בצפיפות הולכת וגוברת בקווי הרכבת, שאף הובילה את הראל ליזום רעיון שנוי במחלוקת, לפיו חיילי צה"ל יידחו את זמן הגעתם לבסיסים, וזאת כדי להקל על העומס בימי ראשון וחמישי.

 

למעשה, עיכובים שונים בקבלת החלטות בעניין רכש ציוד נייד חדש - קרונות וקטרים - יתבטאו באופן חמור עוד יותר בעתיד, כאשר ייפתחו קווים חדשים, כמו למשל הקו בין מערב ראשון לציון ותל-אביב. רכש הציוד המיועד לתגבר את הרכבת לפני פתיחת הקו, יגיע רק חודשים ארוכים אחרי שהוא ייפתח לתנועה - מה שיגביר עוד יותר את הצפיפות ברכבות.

 

רמת הבטיחות אינה מספקת

במהלך כהונתו של הראל אירעו מספר אירועי בטיחות חמורים, שלמרבה המזל הסתיימו כמעט כולם ללא נפגעים - וזאת מלבד התאונה ליד כפר מנחם, שבה נפגעו 18 נוסעים. האירועים השונים אף הובילו את הראל עצמו להודות בכך שרמת הבטיחות ברכבת אינה מספקת: במסמך שנחשף ב-ynet בתחילת 2009, קבע הראל כי "תהליכי התפעול (ברכבת, ש.ה) אינם מתקיימים ברמת הבטיחות הנדרשת".

 

מקורות ברכבת אומרים כי בזמן כהונתו של הראל גם התחוללה "אינתיפאדת עובדים", שנחשפה בעבר ב-ynet: שיבושים חמורים בתפעול הרכבות ברחבי הארץ נגרמו כתוצאה ממאבקי כוח פנימיים בין קבוצות עובדים, שתמכו בסמנכ"לים יריבים. השיבושים גרמו לעיכובים בלוחות הזמנים, ואף למספר תאונות ותקריות בטיחות חמורות. יש לציין כי הראל עצמו אמר ל-ynet כי "בכל שבוע אנחנו נתקלים באירועים מסוג אחר. אני בודק כל אירוע, ולצערי לא יכול לשלול את העובדות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חקי הראל - ביקש לפרוש
צילום: ישראל הדרי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים