המאבק על שנת הלילה: "נתב"ג לא מוקף מדבר"
שבועות לפני תחילת השיפוצים בנתב"ג, שיובילו לרעש מטוסים במהלך שעות הלילה, מאיימות הרשויות באזור לפנות לבג"ץ: "רשות שדות התעופה עושה מה שבראש שלה"
חודש וחצי לפני תחילת הפרויקט הלאומי לשיפוץ נתיבי ההמראות והנחיתות בנמל התעופה בן-גוריון, נערכות הרשויות המקומיות לקרב. הפרויקט, בעלות של כ-760 מיליון שקלים, צפוי להימשך כארבע שנים, במהלכן יתרחשו המראות ונחיתות גם בשעות הקטנות של הלילה. המהלך צפוי לפגוע במאות אלפי תושבים, שיסבלו מרעש המטוסים ויתקשו לישון.
ראשי הרשויות שתושביהן צפויים לסבול מהרעש נפגשו בתחילת השבוע עם מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, אך לפי שעה לא נראה שיש פתרון לבעיה. ל-ynet נודע היום (ג') כי הרשויות מאיימות לפנות לבג"ץ, בדרישה לעכב את העבודות, אם רשות שדות התעופה (רש"ת) לא תמצא להן פתרון חלופי.
רשות שדות התעופה פועלת באחרונה לצמצם את הפגיעה האפשרית בתושבים, ואף פיצלה את העבודות באופן שיתפרס על אזורים שונים לאורך תקופות שונות. הפרויקט, שנחשב "פרויקט לאומי אסטרטגי", יביא להשלמתו של טרמינל 3, ונועד להציב את ישראל בצמרת דירוג הבטיחות בעולם. ההשקעות האדירות בתשתיות נמל התעופה של ישראל מסתכמות ב-3.7 מיליארד שקלים, וכוללות גם בניית מגדל פיקוח חדש בעלות של כ-100 מיליון שקלים.
"ניפגש בבית המשפט"
"נשקיע במאבק הזה כמה שאנחנו יכולים. זו זכותם הבסיסית של תושבי וילדי ראשון לציון, בת-ים וחולון לישון בלילה", הסביר ראש העיר חולון, מוטי ששון, המשמש כיו"ר פורום הרשויות למאבק ברעש המטוסים. "ערכנו סדרה של פגישות בנושא, אבל ברשות שדות התעופה מתעלמים מהתושבים, וחושבים שקיים מדבר סביב נתב"ג. אנחנו נלחמים נגד זה, ואם ברשות שדות התעופה לא יבינו שהם הולכים לפגוע במאות אלפי תושבים, אין בעיה - אנחנו ניפגש בבית המשפט".
ששון העיד על עצמו כמי שמתעורר באמצע הלילה מרעש המטוסים: "אז תאר לך כמה סובלים מזה תושבי דרום חולון, שמעל ראשיהם יעברו המטוסים. רשות שדות התעופה עושה מה שבראש שלה". מנהיג המאבק לא פסל נקיטת אמצעים חריפים יותר כמו הוצאת שיירות של מכוניות תושבים כדי לחסום את הכבישים בנתב"ג.
שנים של שינה לא-סדירה
במהלך שני העשורים האחרונים, סבלו רבבות תושבים מרעש איום של מטוסים בשעות הלילה הקטנות.
כל פעם שנסגר אחד הנתיבים לשיפוץ, נאלצות הטיסות לנחות ולהמריא בשעות החשכה - ומדירות שינה מעיניהם. בשנת 2008 הצליח הלחץ שיצרו ראשי הערים לגרום לשר התחבורה דאז, שאול מופז, לשלם "בונוסים" לקבלן שביצע את העבודות בזריזות - וסיים אותן תוך שלושה חודשים.
ממשרד התחבורה נמסר כי "בימים אלה נעשים מאמצים להקל על תושבי הרשויות שעלולים לסבול
מרעש המטוסים, במסגרתה נבחנים פתרונות מעשיים שיאפשרו למזער ככל הניתן את רמת הרעש". ברשות שדות התעופה אומרים כי העבודות נועדו לשדרג את הבטיחות ואת תשתית התעבורה האווירית של מדינת ישראל.
"למדינה יש נמל תעופה בינלאומי אחד ותפעולו באופן בטוח הינו צורך לאומי. פרויקט שדרוג מערך המסלולים הינו הפרויקט המרכזי בתכנית החומש של רש"ת, והצורך לביצועו עוּגן בהמלצות של מומחי בטיחות בינלאומיים. הארכת אחד מהמסלולים תאפשר הפרדה בין תנועות המטוסים הממריאים, שתוביל לשיפור משמעותי בבטיחות, לניצול המרחב האווירי ולהגדלת קיבולת המטוסים בנתב"ג", אמרו.