שתף קטע נבחר
 

התאונה הקטלנית ביותר - לא מיישמים המלצות

למרות שמשרד התחבורה פעל במהירות, והקים ועדה מיוחדת לבדיקת תאונת הדרכים הקטלנית ביותר בתולדות המדינה, מסקנותיה לא יושמו. ממתינים לתאונה הקשה הבאה, ולוועדת החקירה שתבוא בעקבותיה?

מחכים לתאונה הקשה הבאה? ב-16 בדצמבר 2008, סטה מנתיבו אוטובוס שהסיע 51 נוסעים, מהם 49 תיירים מרוסיה, בכביש מספר 12 ליד אילת. האוטובוס הידרדר לתהום בעומק של כ-30 מטר, וכתוצאה מהתאונה נהרגו 24 מהנוסעים, ו-27 נפצעו קשה. בעקבות תאונת "אוטובוס התיירים", התאונה הקטלנית בתולדות המדינה, הקים שר התחבורה דאז, שאול מופז, ועדת בדיקה מקצועית, בראשות מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשעבר, יאיר דורי. במרץ 2009, הגישה הוועדה את מסקנותיה לשר, וקבעה תוכנית יישומית לתיקון הליקויים שהתגלו בחקירת התאונה.

 

אלא שבדיקת ynet מעלה כי מרבית המלצות הוועדה לא יושמו עד היום, למרות קביעת לוח זמנים ברור ומחייב. הסיבה העיקרית להתעלמות ממסקנות הוועדה, כך טוענים מומחי בטיחות, היא היעדר סמכויות מתאימות לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שלמעשה אינה יכולה לאכוף את יישום המסקנות או לפקח על ביצוען. לפניכם המלצות הוועדה, ומצב הביצוע של כל אחת מהן:

 

  1. לא בוצע - חובת חגירת חגורות בטיחות באוטובוסים: ועדת הבדיקה קבעה כי "יש להגביר את מיקוד האכיפה המשטרתית, כולל לנוסעים", למשל באמצעות אכיפה סמויה. הוועדה קבעה גם כי יש להציב "שלטים מאירי עיניים לפני כסא, בשפות רלוונטיות".
  2. לא בוצע - חיוב התקנת "טכוגרף דיגיטלי": על-פי ממצאי הוועדה, "במקום התאונה נמצאו כ-80 דיסקות טכוגרף... במספר רב של דיסקות יש חריגות בשעות עבודה... הדיסקות לא הועברו לקצין הבטיחות". לאור זאת, קבעה הוועדה כי יש להתקין באוטובוסים "טכוגרף דיגיטלי" - מעין קופסה שחורה, המקלה על המעקב אחר פעילות הנהגים, ומאפשרת מציאת חריגות מנהלים ועבירות על החוק.
  3. לא בוצע - איתור מוקדי סיכון דומים בארץ: ועדת הבדיקה קבעה כי יש "לאתר מוקדי סיכון בעלי מאפיינים דומים בארץ, ולבצע בחינת מהירויות ושילוט מתאים". עוד נקבע כי יש "להתקין מעקה בעל סיווג גבוה יותר במקומות בעלי סיכון מסוג זה".
  4. בוצע חלקית בלבד - שיפור הכשרת נהגי רכב ציבורי: אשמת נהג האוטובוס הייתה ברורה לכל המעורבים בחקירה, למן הרגע הראשון. לאור זאת, קבעה ועדת הבדיקה כי יש "לבחון בשנית חיוב קריטריונים למתן רישיון לנהיגה ברכב היסעים... ולקיים מנגנון שיפור הכשרת נהגי רכב ציבורי". בעניין זה חלה התקדמות מסוימת: ועדה מקצועית של משרד התחבורה, שבחנה את הנושא, עומדת להגיש את המלצותיה בקרוב. בנוסף, ברשות לבטיחות מקדמים מספר פעילויות לשיפור מעמדם והכשרתם של נהגים מקצועיים. עם זאת, כדאי לזכור כי כבר בעבר המליצו ועדות שונות למשרד התחבורה על יישום רפורמה בהכשרת הנהגים - אלא שעד היום, המלצות אלה לא יושמו. 
  5. לא רלוונטי - חובת התקנת מערכת בטיחות מתקדמת: באוטובוס התיירים לא הותקנה מערכת בקרת יציבות אלקטרונית (ESP או ESC), שעשויה הייתה למנוע את החלקתו. הוועדה קבעה כי יש לצייד את האוטובוסים בבקרת יציבות. אלא שהחלטה זו התקבלה כשנה וחצי אחרי ששר התחבורה מופז קבע כי החל ב-2010 כל כלי הרכב החדשים שיגיעו לישראל יצוידו במערכת.


תאונת האוטובוס ליד אילת: 24 הרוגים, 27 פצועים (צילום: AP)

 

ועדות, ועדות ועוד ועדות

מעבר לבעיה החמורה הטמונה בכך שמרבית המלצות ועדת הבדיקה לא יושמו, כדאי לזכור כי המלצותיה לא חידשו דבר עבור הגורמים העוסקים בתחום הבטיחות, למעשה, מרבית ההמלצות כבר הוגשו למשרד התחבורה, בצורה כזו או אחרת, כבר שנים רבות לפני תאונת אוטובוס התיירים.

 

תקנות המחייבות חגירת חגורות בטיחות נכנסו לתוקף כבר ב-2005, ולפיהן בכל אוטובוס משנת ייצור 2003 ומעלה, חייבים הנוסעים לחגור חגורה. אלא שהחוק מעולם לא נאכף כראוי, ולכן חובת החגירה נותרה בגדר המלצה בלבד.

 

כך גם בעניין הטכוגרף הדיגיטלי: מאז 2006 בוחן משרד התחבורה את התקנתם של התקנים אלה, וזאת במטרה להגביר את האכיפה נגד נהגי רכב ציבורי וכן נגד בעלי חברות הסעה. אלא שעד היום, השתנה דבר - למרות שתקינה דומה נכנסה לתוקף באירופה לפני כשלוש שנים.

 

התייחסות דומה של הממסד, ובעיקר של משרד התחבורה, אפשר למצוא גם בעניין הכשרתם של נהגים מקצועיים. הנושא נבחן על-ידי ועדת מקצועיות, ועדות חקירה פרלמנטריות ומבקרי מדינה במשך יותר משני עשורים. כולם המליצו על רפורמות מקיפות בהכשרת הנהגים, והצבת קריטריונים ותנאי-סף מחמירים מכפי הנהוג כיום. אלא שלמרות זאת, עד היום לא השתנתה הכשרת הנהגים המקצועיים באופן מהותי.

 

תגובת הרשות הלאומית לבטיחות

מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שריכזה את עבודת הוועדה, נמסר בעניין אכיפת חובת החגירה כי "בימים אלו דנה ועדה מקצועית במשרד התחבורה בנושא חגורות הבטיחות באוטובוסים. הוועדה סברה כי יש להשאיר בעינו את שחרור הנהג מאחריות לחגירת הנוסע, זאת בכפוף לכך שחובת השילוט תותאם להיקף הנוכחי של חובת החגורות באוטובוסים".

 

בהתייחסם להתקנת שילוט באוטובוסים, אומרים ברשות כי "כלקח מהתאונה בכביש 12, הוחלט כי יש להתקין את השלט המעמיד את הנוסעים על חובת החגירה כך שייראה לעיני כלל הנוסעים. כללים לגבי השילוט ייקבעו, כאשר הכוונה היא שהשלטים יהיו בשלוש שפות - עברית, ערבית ואנגלית". עם זאת, יש לציין כי ההחלטות בעניין השילוט עדיין לא יושמו. 

 

בעניין הטכוגרף הדיגיטלי, נמסר כי "לפי שעה, הנהלת משרד התחבורה החליטה לדחות חיוב התקנת טכוגרף דיגיטלי באוטובוסים ומשאיות". עם זאת, ברשות אומרים כי הם פועלים להגברת האכיפה נגד נהגים וחברות הסעה, וזאת באמצעות מבצעים משותפים עם ניידות הבטיחות של משרד התחבורה.

 

בנוגע להכשרת נהגים מקצועיים, מבהירים ברשות כי הם פועלים "בכל דרך אפשרית להבניית הפרופסיה הנקראת 'נהג מקצועי'". כך למשל, לאחרונה חנכה הרשות "פורום בטיחות לחברות התחבורה הציבורית", בו השתתפו קציני בטיחות של חברות התחבורה הציבורית בארץ, יחד עם מנהלי החברות ונציגי אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה.

 

עוד מציינים ברשות כי "ועדה מקצועית באגף הרישוי במשרד התחבורה בחנה את הליך הכשרת הנהג המקצועי החל מתנאי סף, דרך מסלול ההכשרה ועד ההתפתחות המקצועית. ככל הידוע לנו, הוועדה עומדת לסיים את עבודתה והיא תגיש המלצותיה בקרוב".

 

ראוי להוסיף כי ב-2009 החליפה החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) מעקות בטיחות מיושנים בכאלה העומדים בתקני בטיחות מודרניים. עם זאת, המעקות הוחלפו במוקדי סיכון שאינם תואמים את מסקנות ועדת הבדיקה של תאונת אוטובוס התיירים, אלא על-פי הגדרות "מוקדי סיכון" של משרד התחבורה ומע"צ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה לשעבר, שאול מופז
צילום: עופר עמרם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים