לא חגרתם את הילד? שלמו 1,000 שקל
מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה טרומית הצעת חוק, לפיה נהג שלא יחגור נוסע קטין צפוי לקנס של 1,000 שקל, במקום 250 שקל כיום. אם הנוסע מתחת לגיל 12, יוכל גם בית משפט לשלול את רישיונו לתקופה של עד שלושה חודשים. ח"כ אבי דיכטר, יוזם הצעת החוק: "שינוי תרבות הנהיגה בנושא זה, יקטין את מספר ההרוגים מקרב הילדים"
בדברי ההסבר להצעת החוק, מציין דיכטר כי "לעתים קרובות מידי מעדיף הנהג את 'השקט בנסיעה', ומתיר לקטין לנסוע כשאינו חגור. בכך חורץ הנהג את גורל ילדו או הקטין במקרה חרום או בתאונת דרכים. שינוי תרבות הנהיגה בנושא זה, צפוי להקטין לפחות בשליש את מספר ההרוגים מקרב הילדים, ובשיעור גבוה יותר את מספר הילדים הנפצעים בתאונות דרכים". לאחר אישורה היום בקריאה טרומית, תועבר הצעת החוק לוועדת הכלכלה, לקראת הכנתה לקריאה ראשונה. לאור תמיכת הממשלה, לא צפויה הצעת החוק להיתקל בהתנגדות בוועדה.
ח"כ דיכטר: החוק יקטין לפחות בשליש את מספר ההרוגים מקרב הילדים
"אחריות הנהג כפולה ומכופלת"
לדברי דיכטר, נוסעים בוגרים - מעל גיל 18 - שבוחרים להימנע מחגירת חגורת בטיחות, מבינים את הסיכון הכרוך במעשיהם. מנגד, קטינים - ובפרט קטינים מתחת לגיל 12 - אינם מבינים את משמעות הסיכון. ולכן, כך מציין דיכטר, "האחריות על כתפיו של נהג הרכב הינה כפולה ומכופלת כשמדובר בחובת החגירה של קטין".
חלוקת הקטינים לשתי קבוצות גיל - מעל גיל 12 ומתחת לגיל 12 - מתבטאת בחומרת העונש, ונובעת לדברי דיכטר מפערים בשיקול הדעת. לקטינים מעל גיל 12, כך דיכטר, "מיוחסת לצורך העניין מידה מסוימת של שיקול דעת עצמאי", בעוד לקטין מתחת לגיל 12 "מיוחסת מידה קטנה יותר של שיקול דעת ויכולת להשפיע על הנעשה, בדומה לאי-נשיאת קטין באחריות פלילית למעשיו עפ"י החוק".
מלפנים חוגרים, מאחור פחות
על-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כ-16% מהנהגים והנוסעים שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2008 לא היו חגורים בחגורות בטיחות. מסקר שנערך עבור הרשות ב-2008, עלה כי יש פער משמעותי בשיעור החגירה בין הנהג והנוסע מלפנים ובין הנוסעים מאחור: שיעור החגירה במגזר היהודי עומד על 92% בקרב נהגים, 81% בקרב נוסעים לצד הנהג, ו-48% בלבד בקרב הנוסעים מאחור. שיעור החגירה במגזר הלא-יהודי נמוך עוד יותר: 68% בקרב נהגים והיושבים מלפנים, ו-31% בלבד מאחור.
בדברי ההסבר להצעת החוק, מצטט דיכטר מחקר שערך ארגון אמריקני לבטיחות בדרכים, שמצא כי הסיכוי של ילד לא-חגור להיפצע בתאונה גבוה פי 3.5 מהסיכוי של ילד חגור. "חגורת הבטיחות מונעת את הטחת הילדים קדימה, ומגדילה את סיכויי הילדים להישאר בחיים במקרה של תאונת דרכים קשה", דברי דיכטר.