הצעת חוק: החליפו את הצבע המסוכן
רשויות מקומיות יחויבו להשתמש בצבע מונע החלקה בצמתים עירוניים, בעיקר כדי להקטין את סכנת הרכיבה על קטנועים ואופנועים בחודשי החורף. יוזמי החוק - למרות העלות הגבוהה יותר של הצבע, החסכון בתקופה של שלוש שנים יגיע לפחות ל-100 מיליון
הצעת חוק המחייב רשויות מקומיות לעשות שימוש בצבעים מונעי החלקה בסימון צמתים, תוגש בימים הקרובים לוועדת השרים לענייני חקיקה. את הצעת החוק יזמה ח"כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (קדימה), בעקבות ריבוי תאונות הדרכים - בעיקר לרכב דו-גלגלי - הנגרמות בגלל החלקה על צבע בצמתים עירוניים. הצעת החוק - אם תעבור - תחייב את הרשויות המקומיות לסמן מחדש 36,000 צמתים בכל רחבי הארץ. ח"כ ברקוביץ מציינת כי השימוש בצבעים עמידים ומונעי החלקה, יחסוך למשק 100 מיליון שקל בתקופה של שלוש שנים, ובנוסף יחסוך נזקי תאונות.
לטענת שמאלוב-ברקוביץ', הרשויות המקומיות משתמשות כיום בצבעים המחזיקים מעמד בין ארבעה חודשים לשנה. לצבעים אלה רמת חיכוך נמוכה, הן בשל תכונות הצבע, והן בשל צביעת שכבות רבות זו על זו (בניגוד לנדרש). הצעת החוק מבקשת לחייב את רשויות התמרור המקומיות לסמן צמתים בחומר בעל רמת חיכוך גבוהה, שיאושר על-ידי שר התחבורה. לפי הנהוג בתקן האירופי, מדובר בחומר מיוחד העמיד למשך ארבע עד חמש שנים.
לפי נתוני מחלקת המחקר של הכנסת שנאספו לבקשתה, מתברר כי עלות צביעת 36 אלף צמתים עירוניים, לפי שטח צביעה ממוצע של 100 מ"ר לצומת, עומדת על 576 מיליון שקל לתקופה של שלוש שנים. למרות העלות הישירה היקרה של הצבע (75 שקלים למטר במקום 15) עלות הצביעה בצבע בעל רמת החיכוך הגבוהה תוזיל עלות הצביעה והתחזוקה ל-468 מיליון שקל, בעיקר בשל העמידות הגבוהה. יש לציין כי ביוזמת חקיקה זו תומך גם משרד התחבורה, והצטרפו אליה ח"כים נוספים.
מהחברה הלאומית לדרכים (מע"צ) נמסר כי תופעת מריחת שכבות צבע זו על גבי זו, עד ליצירת משטח צבע חלק, אינה מאפיינת את הכבישים שבאחריות החברה הלאומית לדרכים, אלא רק צמתים עירוניים. תקן מע"צ מגדיר בכבישים אלה באופן מפורש את הדרישה להסרת צבע לפני צביעתו של צבע חדש. "החברה פועלת לפיתוח צבעים מתקדמים שישפרו את רמת החיכוך ויאריכו את חיי הצבע. מכרז לסימוני צבע ארוכי-קיום שפורסם החודש, יבדוק פיתוחים חדשים בתחום זה, בסדרת ניסויים שיתקיימו בשנה הקרובה בכל אזורי הארץ מצפון לדרום, במטרה להגיע לאיכויות הגבוהות ביותר.