שתף קטע נבחר

 

הזרוע ארוכה יותר: הסופר-מל"ט נכנס לפעולה

גדול יותר, סוחב יותר, וטס גבוה יותר, לזמן רב יותר. גם לאיראן. ביום ראשון יקלוט חיל האוויר את ה"איתן" הראשון שלו - תוצרת כחול-לבן. בחיל מבטיחים "השפעה מערכתית על שדה הקרב"

"כלי הטיס הבלתי מאויש הטוב בעולם" - עכשיו בצה"ל. ביום ראשון יקלוט חיל האוויר את ה"איתן" - מטוס ללא טייס (מל"ט) מתוצרת כחול-לבן. המל"ט החדש כבר נוסה בכמה הזדמנויות שונות, לרבות במהלך מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה, ובחיל האוויר רק משבחים.

 

"האיתן יכול לשהות באוויר מעל 20 שעות, יכול לשאת מטענים מאוד גדולים, יכול לטוס מאוד רחוק, הרבה יותר מכל מל"ט אחר בארץ", מתלהב סגן-אלוף א' ממחלקת אמצעי לחימה בחיל האוויר, המכיר היטב את הרכש החדש. "רק בודדים בעולם מתקרבים ליכולות האלה".


אה, והוא גם יפה (צילום: אבי מועלם)

 

פיזית, ה"איתן" גדול משמעותית מכל מל"ט אחר, והוא אכן טס גבוה יותר - עד 40 אלף רגל, לעומת 30 אלף ב"שובל", הדגם המתקדם ביותר המצוי בשימוש כיום. הוא גם יכול לשאת משקל רב יותר - כמה מאות ק"ג, לעומת 250 ק"ג לכל היותר ב"שובל". ה"איתן" גם יכול לשהות באוויר עד 24 שעות (ה"שובל" אמנם יכול להגיע ל-30 שעות, אולם בגובה נמוך בהרבה ותוך נשיאת משקל קטן משמעותית).

 

מלבד כל היתרונות האלה, ה"איתן" גם מצויד במערכות טכנולוגיות מתקדמות יותר מקודמיו. עד לאחרונה עמדו כל אלה למבחן בתהליך הפיתוח והניסויים של התעשייה האווירית, ומיום ראשון הקרוב, עובר הג'ויסטיק לידיהם של אנשי חיל האוויר.

 

"מסתכל" על כל זירת המערכה

מערך הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) של חיל האוויר עבר קפיצת מדרגה משמעותית בשנים האחרונות, ואף החל לנגוס בנתחים הולכים וגדלים מתוך משימות חיל האוויר שהיו בעבר נחלת המערך המאויש - בעיקר בתחומי איסוף המודיעין, הליווי ואבטחת הכוחות, ויצירת "בנק המטרות" של חיל האוויר. אם ב-2004 צברו הכטב"מים 16,600 שעות טיסה, בשנת 2009 כבר עמד אותו נתון על 36,548 שעות.

 

תפקידו של ה"איתן" בתוך מערך זה יהיה לפעול בשכבה העליונה ביותר בשמיים, יחד עם כלים נוספים שישייטו בגבהים נמוכים יותר. הוא ייתן מענה אפקטיבי לכלל הזירות, בדגש על הרחוקות, אלו המכונות "מעגל שלישי" - ובהן גם איראן.

 

"המטוס הזה מביא עמו חידוש בכך שהוא יהיה בעל השפעה מערכתית בשדה הקרב", מסביר סא"ל א. "מספר מצומצם של מל"טים יכול לבצע הרבה מאוד משימות שישפיעו על תאי שטח גדולים מאוד. ה'איתן' מוסיף לנו יכולות מודעיניות רחבות מאוד. הוא יכול 'להסתכל' בעזרת אמצעים שונים על כל זירת המערכה. הוא המל"ט המתקדם ביותר בעולם, ומאוד מותאם למשימות שחיל האוויר זקוק להן".

 

לאיכות הבלתי מתפשרת, עם זאת, יש גם מחיר. "הכלי הזה הופך להיות יקר בהשוואה לקודמיו", אומר קצין בכיר בחיל. "לכן, הוכנה לו גם 'חליפת הגנה' מתאימה, כדי שיוכל להתמודד עם איומים".

 

ה"איתן" הראשון ייקלט ביום ראשון בטייסת 210 בבסיס תל נוף, ויקבל מספר זנב כמספר הטייסת. בתוך שנה, אם הכל יתקדם כשורה, תוכרז רשמית טייסת חדשה - שתושתת כולה על ה"איתן".

 

אבל בחיל לא מתכוונים לחכות שנה, וכבר בשבועות הקרובים יחל ה"איתן" את פעילותו. "הוא יהיה מעורב בכל פעילות שיהיה בה צורך", אומר גורם צבאי. "אין סיבה שהמל"ט הכי טוב בעולם לא ייקח חלק בכל עימות שיתפתח, גם אם זה יקרה לפני שלב סיום הקמת הטייסת".

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ה"איתן" מגיע לתל נוף
צילום: אבי מועלם
מומלצים