שתף קטע נבחר

 

מחזיר הנפשה ליושנה

דווקא ג'ון לסיטר, האיש שהפך את פיקסאר למעצמת אנימציה ממוחשבת, הוא זה שהחזיר את האנימציה המסורתית לאולפני דיסני עם "הנסיכה והצפרדע". "זה משהו שרציתי לעשות מאז שאני ילד קטן", הוא אומר

בבניין האנימציה של אולפני וולט דיסני בקליפורניה שוב אפשר להבחין בראשים עטורי שיער שיבה, סימן ההיכר לשובם של אמני האנימציה הוותיקים של סרטי דיסני שנעלמו מהאופק בשנים האחרונות. זהו גם איתות להוליווד ורוכשי הכרטיסים שלמרות ההצלחה הכבירה של סרטי האנימציה הממוחשבת, אולפני דיסני שבים למקורות ויש להם גם סרט אנימציה מוזיקלי חדש בטעם של פעם: "הנסיכה והצפרדע".

 

צפו בטריילר לסרט האנימציה "הנסיכה והצפרדע"

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

הסרט לוקח את הפנטזיה הקלאסית על הנסיכה והנסיך שכושף והפך לצפרדע, וממקם אותה בניו אורלינס של 1929. הסרט משופע בדמויות ססגוניות, שירים מלהיבים בנוסח ברודוויי ועושר ויזואלי שלא היה מבייש את "אווטאר".

 

גולת הכותרת, לפחות בעיני המדיה, היא העובדה שלראשונה הגיבורים ובכללם הנסיכה הם אפרו-אמריקנים. הסרט כבר גרף למעלה מרבע מיליארד דולר בבתי הקולנוע ברחבי העולם וקטף שלוש מועמדויות לאוסקר - אחת בקטגוריית סרט האנימציה הטוב ביותר ושתיים בקטגוריית השיר המקורי.

 

רק לפני שש שנים נדמה היה שנסתם הגולל על סרטי האנימציה הקלאסיים. דיסני, האחרונים שעוד הפיקו סרטים מעין אלה, רשמו סדרת כישלונות קופתיים והחליטו לחסל את חטיבת האנימציה המצויירת. הם פיטרו את האנימטרים הוותיקים, סגרו את האולפנים בפלורידה והתמקדו בהפקת סרטי אנימציה ממוחשבת והפצת סרטים של אולפני פיקסאר, אותם רכשו ב-2007.


קלמנטס ומסקר, במאי "הנסיכה והצפרדע". מזל שלסיטר הגיע

 

"זה היה מאוד עצוב לראות שדיסני נוטשים את האנימציה המסורתית", אומר רון קלמנטס, אחד מצמד במאי "הנסיכה והצפרדע". "למי שאהב את האמנות הזו, זה היה כמעט כמו מוות", מוסיף עמיתו, הבמאי ג'ון מסקר. שניהם מוותיקי הענף ויחד ביימו לא רק את "הנסיכה והצפרדע" אלא גם קלאסיקות מצויירות בולטות כמו "בת הים הקטנה", "אלדין" ו"הרקולס". ההנהלת דיסני הקודמת, מתברר, בחנה אפילו את האפשרות להפיק גרסאות ממוחשבות לכל הקלאסיקות המצויירות של דיסני, מה שכמובן החריד את האנימטורים שעבדו עליהן. 

 

קלמנטס ומסקר, כמו גם כל ענף האנימציה המסורתית, חבים את התחייה המחודשת שלהם לג'ון לסיטר, הבמאי האנרגטי והנערץ של "צעצוע של סיפור" ואחד ממייסדי פיקסאר. בעקבות המיזוג עם דיסני הוא מונה למנהל הקריאטיבי והאחראי לכל חטיבת האנימציה של דיסני ובכללה האנימציה המסורתית, עליה הוא מצהיר כאהבתו הראשונה.

 

"וולט דיסני הקים את האולפנים במטרה ליצור סרטי אנימציה ולמעשה הוא מעולם לא הפסיק לעשות זאת", מזכיר לסיטר. "המעשיות הקלאסיות הן משהו שגדלתי עליו. אני כל כך שמח לשוב לדיסני ולעשות סרט כמו 'הנסיכה והצפרדע'. זה משהו שרציתי לעשות מאז שאני ילד קטן".

 

טיול שורשים

לסיטר החל את דרכו המקצועית כאנימטור באולפני דיסני. אחרי שביסס את מעמדם של אולפני פיקסאר והאנימציה הממוחשבת וחזר לדיסני, הוא זה שגייס את קלמנטס ומסקר כדי להחיות מחדש את האנימציה המסורתית. "הוא היה כמו הנסיך באגדות", מפרגן קלמנטס. "זה שמציל את המצב ואת הנסיכה ומחזיר אותה לחיים. זה נהדר לעבוד עבור מישהו שמבין באנימציה וכל כך אוהב את התחום".


לסיטר. "כמו הנסיך באגדות"

 

לדברי הבמאים, חלק לא מבוטל מהאנימטורים הוותיקים שפוטרו עברו הסבה לאנימציה ממוחשבת אך נותרו נאמנים לאהבתם הראשונה. כשנודע שלסיטר וצמד הבמאים מבקשים לגייסם מחדש, הם קפצו על ההזדמנות. "לא היתה לנו בעיה למצוא חבר'ה שרצו לצייר שוב", מספר קלמנטס. "היו גם לא מעט אנימטורים צעירים שרק סיימו לימודי אמנות באוניברסיטאות ומאוד רצו לעשות אנימציה מסורתית, למרות שלא היה לזה ביקוש".

 

"לקח קצת זמן עד שהם חזרו לעצמם ואם היינו ממתינים עוד מספר שנים, היה כמעט בלתי אפשרי לחזור לזה", הוא מוסיף. לסיטר עצמו מבהיר כי הפרויקט כולו התנהל בצורה ייחודית באולפנים: "איתגרנו את כולם, כולל ההנהלה, לעשות דברים בדרך שונה מהמקובל. בכל יום כינסנו את כולם ולכל אחד היתה הזדמנות לחוות דעתו ולהציע רעיונות".

 

העבודה על הסרט החלה עוד ב-2007, כשלסיטר ביקש מקלמנטס ומסקר להכין מספר הצעות לסרט אך התוודה על חיבתו למעשיית "הנסיכה והצפרדע" ולעיר ניו אורלינס. השניים חזרו עם מספר רעיונות, כולל להפיק את הסרט כמיוזיקל שאת הלחנים עבורו יכתוב רנדי ניומן עטור האוסקרים. "אהבתי את הרעיון כיוון שרנדי גדל בניו אורלינס ומכיר את כל סגנונות המוזיקה, ועבדתי איתו על כל הסרטים שעשיתי בפיקסאר", מספר לסיטר. "נסענו מספר פעמים לניו אורלינס ושוחחנו עם מוזיקאים, ואפילו עם כהני וודו".

 

לסיטר וצמד הבמאים מצהירים שבעוד הבחירה בניו אורלינס נועדה גם לסייע לעיר פגועת ההוריקן, הבחירה בגיבורה אפרו-אמריקנית לא נובעת מההקשר האקטואלי המתבקש, בחירתו של ברק אובמה לנשיאות ארצות הברית. "זה היה מקרי לגמרי, התחלנו לעבוד על הסרט לפני שהיה ידוע שהוא מועמד בכלל", אומר מסקר.

 

בין המחשב לעיפרון

לסיטר והיוצרים ביקשו במודע להחזיר עטרה ליושנה גם מבחינה סגנונית ואמנותית. הם התחבטו בין הסגנונות של כמה מסרטי האנימציה הקלאסיים של דיסני, הסגנון הקווי המחודד של "101 דלמטים" והקלאסי המעוגל של "היפהפיה הנרדמת", אך התבייתו בסופו של דבר על זה של "היפהפיה והיחפן" מ-1955.


"הנסיכה והצפרדע". בסוף הסיפור הכי חשוב

 

בכל זאת, ל"נסיכה והצפרדע" יש חותם וסגנון אמנותי ייחודי המשתקף בדמויות וברקעים ובמיוחד בצבעים העזים. את הפעלולים בסרט יוצרים אמנם במחשב, אך כל השאר עדין מצוייר ביד, כשכל פריים נסרק ומוכנס למחשב לעריכה. "זה כמו להעביר את המוח אל תוך העיפרון", מסביר קלמנטס. "האנימטור משחק את הדמות שהוא מופקד עליה ויש לו סיפוק אישי גדול יותר". מסקר מחזק את דבריו: "האנימטורים אוהבים את התחושה של הגרפיט על הנייר. עם המחשב הם לא יכולים לעשות את זה".

 

"המטרה הראשונית של אמני האנימציה הדו-ממדית היא גם לגרום לך להאמין שאתה מביט בדמויות תלת-ממדיות", מוסיף לסיטר. "אבל המטרה העיקרית היא שהספור יסחוף אותך ולא תעצור להתפעל רק מהסגנון".

 

"הנסיכה והצפרדע" אמנם אינו שובר קופות בקנה המידה של סרטי פיקסאר, אולם הוא כבר מניב רווח. אלא שעוד לפני שהסרט המצוייר עלה לאקרנים וגרף מזומנים ומועמדויות לאוסקר, כבר החליט לסיטר על הפקת סרט האנימציה הקלאסית הבא: עבוד מחודש ל"פו הדוב".

 

"היינו רוצים לראות את האנימציה המסורתית נמשכת, לא כתחליף לשום דבר אחר", אומר קלמנטס. "ואולפני דיסני הם המקום הטוב ביותר להמשיך - הם הרי המציאו אותה".

 

מה היה אומר וולט דיסני על האנימציה הממוחשבת?

 

"קרוב לוודאי שהוא היה אוהב את זה. הוא היה חסיד גדול של חידושים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים