שתף קטע נבחר

 

פייסבוק בכבישים: סכנה ברורה ומיידית

הסלולרי מאפשר לנו לקחת את הרשת לכל מקום - וגם למכונית. האם נטייתנו להגיב ולהתעדכן בזמן אמת מסכנת אותנו ואת סביבתנו בנהיגה? איזו סכנה נוצרת, כשהאינטרנט יוצא איתנו לדרכים?

פרסומת למערכת התראה נגד תאונות המותקנת ברכב משודרת בימים אלה ברדיו. הפרסומת מתארת מצבים שונים בהם נהגים נקלעים למצבים מסוכנים כתוצאה מעיסוק בפעילויות אחרות בזמן נהיגה. הפרסומת מזהירה מפני חוסר ריכוז בכביש ויחד עם זאת - מכירה בכך שריבוי גירויים ברכב היא עובדה קיימת. אחרי הכל, גירויים כאלה הם הסיבה העיקרית לרכישת מערכת כזו  - בעוד נהיגה בטוחה מלכתחילה תחסוך לרוב שימוש בעזרים כאלה.

 

האינטרנט ממלא תפקיד מכריע בהסחות הדעת בכבישים. אנשים נוטים להתייחס לרוב לשיחה בטלפון שלא באמצעות דיבורית או קריאה וכתיבה של SMS כאל ההסחות העיקריות. האמת היא, שהסחות אלה בטלות בשישים ביחס לכמות הגירויים שמתווספים כשהאינטרנט משתלב בסביבה הפיזית, ויוצא איתנו לדרכים.

 

סיפוקים מיידיים והשלכותיהם

עיון במפות חיות של מכשירי GPS בזמן נהיגה עלול לגרום לאיבוד ריכוז. סמארטפונים כמו ה-iPhone ודומיו מאפשרים לנו לשמור על קשר עם חברים ולקבל עדכונים אישיים מהרשת לכל מקום אליו נלך, גם בהתאם למיקומנו. מנגד, בכבישים השימוש בהם עשוי להיות קטלני.

 

לא, סמארטפון אינו רוצח שקט, אך כאשר ה-iPhone מצפצף כל שנייה, בין אם מדובר באימייל נכנס, תגובה לעדכון סטטוס שכתבתם בפייסבוק, הודעת מסנג'ר או כל פעולה אחרת שתוצג כחיווי או כצליל על מסך המכשיר, זה עלול להיגמר רע.

 

רשתות חברתיות פועלות גם בסלולר ובפלטפורמות ניידות ומציעות לעתים חוויית שימוש טובה יותר מ-PC. זהירות: זה ממכר וגם מסוכן. אנחנו חיים בעידן של סיפוקים מידיים ותגובות מידיות. כאשר מישהו מגיב לנו בטוויטר, הנטייה הטבעית היא לענות לו באותו הרגע, גם אם המשמעות היא להיתקע כמה שניות ברמזור הירוק בעוד כל הנהגים האחרים צופרים לכם שתסעו.

 

רמזורים הם עוד מקום בטוח יחסית. כאשר פעילות כזו מתבצעת במהלך נסיעה, גם אם איטית, זה כבר עלול לעלות בחיי אדם. אי התרכזות בכביש, הסרת הידיים מההגה ואפילו אם המכשיר נמצא בהתקן וידיכם על ההגה, ההשפעה על הנהיגה שלכם תהיה דומה לזו של שתייה מתונה של אלכוהול.

 

המחוקק מתעלם מהטוויטר

תקנה חדשה בארה"ב אסרה החודש על נהגי משאיות ואוטובוסים להקליד הודעות טקסט במהלך נהיגה.

 

"אנחנו מעוניינים להגביר את בטיחות הנהיגה של כלי הרכב הכבדים ואלה שחולקים עמם את הכביש", אמר שר התחבורה האמריקני, ריי לייהוד, "זהו צעד חשוב וננקוט בצעדים נוספים על מנת להילחם בבעיה של הסחות בזמן הנהיגה". נהגים של כלי רכב מסחריים שייתפסו מקלידים הודעות טקסט בזמן נהיגה עלולים להיקנס בסכום מרבי של 2,750 דולרים.

 

עד כמה מסוכנת ההסחה בזמן הנהיגה? אם אתם נוהגים במהירות ממוצעת של 90 קמ"ש ותסירו את העיניים מהכביש למשך ארבע שניות, תעברו מרחק שווה ערך למגרש כדורגל מבלי להביט בכביש כלל.

 

סעיף 28 (א) לתקנות התעבורה אוסר על נהג להשתמש בטלפון קבוע או נייד ברכב אלא באמצעות דיבורית ואוסר על משלוח הודעות טקסט בזמן שהרכב נמצא בתנועה, כולל עמידה ברמזור. הקנס הוא 1000 שקלים.

 

מלבד בעיית האכיפה, בעייתית היא התייחסות המחוקק לטכנולוגיה ספציפית, שכן החוק לא חל על שורה ארוכה של פעולות שאינן נחשבות משלוח SMS כגון עדכון סטטוס בטוויטר או איכון מיקום הרכב במקלט ה-GPS.

 

הפתרון: משמעת וטכנולוגיה בטוחה

 גם אם תהיה אכיפה יעילה, נותרת על כנה השאלה אם מדובר בגזירה שהציבור יכול לעמוד בה.

 

אם שטף העדכונים רודף אותנו לכל מקום, ספק אם רבים יעמדו במשמעת של נהיגה נטולת מכשירים. כיוון אחר למלחמה בהסחות שעשוי להצליח הן טכנולוגיות בטוחות, המותירות את עיני הנהג ממוקדות בכביש.

אלה הן טכנולוגיות מבוססות קול, המקריאות לנו את העדכונים האחרונים וקולטות את התגובות שלנו ושולחו אותן. ייתכן שהמחשבה תמשיך להיות מוסחת, אך העיניים יהיו ממוקדות בכביש ולא בעניינים אחרים.  

 

גל מור הוא מייסד הבלוג "חורים ברשת", העוסק בטרנדים טכנולוגיים ורשתות חברתיות

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
נגישות לאינטרנט מסכנת את הנהג
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים