"שירותי ענן לא מבטיחים אחריות למידע"
מאחסנים את כל התמונות שלכם ברשת? אין אחריות למידע שלכם. כך טען היום (ב') ד"ר ירון וולפסטל ממעבדת המחקר של IBM בחיפה, בכנס איגוד האינטרנט הישראלי שבקריית שדה התעופה. צוותו של ד"ר וולפסטל עובד על שיפור אמינות השירותים
אמינותם של שירותי מחשוב הענן, אינה מוחלטת, כך על פי ד"ר ירון וולפסטל, ממעבדות המחקר של IBM. וולפסטל אמר את הדברים בכנס איגוד האינטרנט הישראלי שמתקיים היום (ב'), בקריית שדה התעופה בלוד.
שירותי מחשוב ענן הם שם כולל לטכנולוגיה בה המידע מאוחסן בקבוצת שרתים מרוחקת מן המשתמש ומבוזרת - והוא ניגש אליה דרך רשת האינטרנט. מחשוב הענן נחשב כיום לאופנה החמה בעולם המחשוב, שעל בסיסה הוקמו שירותים רבים כמו שירותי אחסון תמונות, דואר אלקטרוני, עיבוד מסמכים ועוד.
יצרניות חומרה כבר החלו להציע שירותי אחסון בענן משלהן, המוצעים כשירותי ערך מוסף לכל מחשב נייד מתוצרתן.
אך לד"ר וולפסטל יש דלי מים צוננים לאופנה החמה. לטענתו, שירותי הענן טרם הגיעו לבשלות, וטכנולוגיה רבה הנדרשת מצד הלקוח, חסרה. "אם בוחנים את תנאי השימוש של אמזון למשל, נאמר שם למעשה: "אנחנו לא מבטיחים כלום", אמר בכנס. המשמעות היא שהמידע שלכם יכול להיעלם כך פתאום והחברה המאחסנת איננה אחראית עליו.
ומה ניתן לעשות בנושא? להוסיף יכולות לתוך התשתית של מחשוב ענן, מסביר וולפסטל.
"כמו שניתן לחלוק ולהעביר עודפי ייצור אנרגיה בין ספקים (מתחום החשמל - נ.ל.), כך יהיה אפשר להעביר עודפי אחסון בין ספקי שירותים שונים", הוא מוסיף. "לדעתנו, זה נחוץ כדי לשפר את העמידות והיציבות של השירותים".
פרויקט אחד שמבוצע במעבדות הוא בשיתוף עם חברות תקשורת בכל אירופה – פרויקט Reservoir, שנועד למקרים בהם צריך להוריד חוות שרתים לצורכי תחזוקה, כיום, אין דרך לעשות זאת מבלי להוריד חלק משירות הענן. "מה שאנחנו מנסים לעשות", מציין וולפסטל, "הוא להעביר את הענן כולו לקבוצת שרתים אחרת, במקום אחר על הגלובוס, ולהוריד את חוות השרתים המדוברת לתחזוקה – מבלי שהמשתמש ירגיש בדבר".
פרויקט נוסף מכונה VISION, ומטרתו היא להעלות את הרמת הפישוט של המידע המאוחסן בענן, כדי לשפר את "אבני הבניין".