האחראית למחדל הרכבת הקלה - המדינה
צוות הבוררים בעניין דחיית פתיחת הרכבת הקלה בירושלים, קבע כי הרכבת הקלה תחל לפעול רק באמצע אפריל 2011. היועץ המקצועי: האחראית העיקרית לעיכובים היא מדינת ישראל על משרדיה השונים
היועץ המקצועי לצוות הבוררות: המדינה על משרדיה השונים היא האשמה העיקרית בדחיית פתיחת הרכבת הקלה בירושלים. לאחר תקופה ארוכה של החלפת האשמות הדדית, קבעו בוררים כי הפעלה מסחרית של הרכבת הקלה בירושלים, תחל רק באמצע אפריל 2011 - במקום בספטמבר 2010.
הבוררים - עו"ד רם כספי והשופט בדימוס בועז אוקון - שמונו להכריע בסכסוך בין המדינה וזכיינית הרכבת הקלה, חברת סיטי-פס, קיבלו את חוות הדעת של יועץ מקצועי, שקבע כי הזכיינית לא תוכל לעמוד בלוח הזמנים המקורי של הפרויקט. לפי לוח זמנים זה, הרכבת אמורה הייתה להתחיל לפעול ב-8 בספטמבר 2010. על-פי החלטת הבוררים, הרכבת תעניק שירות לציבור רק מאמצע אפריל 2011.
- רכבת קלה: היאוש יותר נוח בצרפת
מי אחראי לבלגאן?
אלא שבכך לא מסתיימת הפרשה: לאחר החלטת הבוררים, חשופה המדינה לתביעה מצד הזכיינית - שעשויה להגיע למאות מיליוני שקלים. יש לציין כי המדינה כבר נדרשה בעבר לפצות את הזכיינית: במאי 2008 קיבלה סיטי-פס פיצוי בסך 150 מיליון שקל, בגין איחורים שנגרמו באחריות המדינה.
העבודות על הרכבת הקלה בירושלים. האשמה במרבית העיכובים היא המדינה
החלטת הבוררים מגיעה לאחר חודשים ארוכים של החלפת האשמות בין הזכיינית ומשרדי הממשלה המעורבים בפרויקט. הזכיינית טוענת מזה חודשים ארוכים, כי התנהלות המדינה מעכבת את העבודות להקמת הרכבת הקלה, ולכן תידרש דחייה בפתיחת הפרויקט לשימוש מסחרי. כבר בקיץ האחרון, העריך מנכ"ל הזכיינית, יאיר נווה, כי פתיחת הרכבת הקלה תידחה מספטמבר 2010 למועד מאוחר יותר, באביב 2011.
בשיחה עם ynet לאחר דיון שנערך ביוני 2009 בוועדה לענייני ביקורת המדינה, תיאר נווה את התנהלות המדינה כך: "לא רק שאין היום רשות מנהלת, הרי שאנחנו מדברים עם אוויר. כולם עוסקים בכסת"ח לקראת דו"ח מבקר המדינה, ובינתיים לא מתקבלת אף החלטה. למרות האידיליה המטופשת שמנסים להציג משרדי הממשלה, מי שמנהל בפועל הוא משרד האוצר, שעושה זאת בצורה צרת עין".
המדינה: הזכיינית אחראית
מנגד, במשרדי הממשלה הרבו להאשים את הזכיינית ואת העומד בראשה בכל העיכובים. בכירי במשרדי האוצר והתחבורה תקפו בחריפות את הזכיינית, וטענו כי ליקויים בהתנהלותה מעכבים את הפרויקט, וגורמים סבל מיותר לתושבי ירושלים.כך הסביר ביוני האחרון סמנכ"ל בכיר במשרד התחבורה, צ'רלי סולומון, לחברי ועדת הכלכלה את המצב: "אני מצטער לומר לכם, יש גבול עד כמה הסקטור הציבורי יכול לקחת אחריות על הדברים שהסקטור הפרטי לקח על עצמו במסגרת החוזה שהוא חתום עליו מול המדינה. כשאני בא ומסתכל על הסוגיה של קבלת היתרים, בסופו של דבר זו אחריות של הזכיין. כשאני מדבר על ביצוע העבודות בצורה בטיחותית, זו אחריות של הזכיין. כשאני מדבר על התחייבות למועד ולעמידה בו, זה גם באחריות הזכיין".
הבוררים: בעיקר המדינה אחראית
אלא שכאמור, קביעת היועץ המקצועי לבוררים מנוגדת לעמדת משרדי הממשלה, ומטילה עליהם את מרבית האחריות לעיכובים בשלוש סוגיות עיקריות: מערכת בקרת התנועה, מערכת הרמזורים, והסדרי התנועה.
מחברת סיטי-פס נמסר הערב בתגובה כי "הזכיינית מברכת על החלטת הבוררים, שקובעים כי המדינה היא שאחראית לעיכובים".
מצוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים, נמסר בתגובה: "אנו שמחים על החלטת הבוררים, שלראשונה אילצו את הזכיינית בצו שיפוטי לעמוד בתאריך מחייב להפעלה מסחרית של הרכבת הקלה. נעשה הכל על-מנת שסיטי-פס תעמוד בצו שניתן".