נתניהו על תוכנית הכבישים: הזמן לצאת מהפקק
שרי הממשלה דנים בתוכנית הכבישים והרכבות, שעלותה כ-27.5 מיליארד שקלים. "בכוונתנו לפתח רשת כבישים בלא רמזורים, מקריית-שמונה עד תל-אביב", אמר ראש הממשלה נתניהו. בין הפרויקטים: רכבת העמק, רכבת לכרמיאל וגם שדרוג והרחבת כבישים
הממשלה התכנסה הבוקר (יום ד') לישיבה שבועית שנייה במספר, שנועדה לעסוק בעיקר בתוכנית הכבישים והרכבות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בפתח הישיבה: "הגיע הזמן לצאת מהפקק בו חיינו בין גדרה לחדרה, ולקחת את המדינה הקטנה שלנו ולאפשר לאזרחיה תנועה חופשית, חסרת רמזורים מקריית-שמונה עד צומת הנגב". נתניהו אמר לשרים כי הוא נחוש להצביע על אישור התוכנית עוד היום.
ישיבת הממשלה התכנסה הבוקר, מפני שביום ראשון הקרוב יחול פורים. כמו כן, הישיבה הוקדמה בשל רצונו של ראש הממשלה, הנתמך על-ידי
שר התחבורה ישראל כץ, לקדם את המיזם התעבורתי רחב ההיקף שנתניהו מחשיב אותו כאחד מאבני היסוד של פעילות ממשלתו.
נתניהו אמר לשרים, כי חשוב לתכנן את התנועה לעשורים הבאים, כדי שיהיה שוויון הזדמנויות חברתי בדרום ובצפון הארץ, תוך חיבורם אל המרכז. "התוכנית אמורה להוות מנוע צמיחה רב משמעות לכלכלה בישראל. חובה על ישראל שתהיה לה במאה ה-21 רשת תחבורה מפותחת שתעמוד בסף העולמי".
הוא פירט בהמשך את חזונו התעבורתי: "בכוונתנו לפתח רשת כבישים בלא רמזורים, מקריית-שמונה עד תל-אביב ומתל-אביב עד צומת הנגב. זה לא נכון שאנו מוותרים על רכבת לקריית שמונה ולאילת, אלא אנו מפתחים תוכנית מתגלגלת שתהיה נכונה לביצוע בעשור הבא או מוקדם יותר. 27 וחצי מיליארד השקלים שאנו צפויים לאשר היום מצטרפים ל-30 מיליארד השקלים שכבר מושקעים בתשתית הרכבות, ול-11 מיליארד השקלים בתוכם המוקצים לכבישים. אני חושב שזו מהפכה אמיתית".
השר כץ אמר לפני ישיבת הממשלה, שהתוכנית תקדם את חיבור הפריפריה למרכז, ותאפשר קידום כלכלי וחברתי של אזורים אלה. שר התחבורה תמך מלכתחילה בתוכנית בה יושקעו כ-50 מיליארד שקלים, אולם נאלץ להיכנע ללחץ של משרד האוצר שהתנגד בתוקף להוצאה זו, כיוון שאין לדעתו למדינת ישראל משאבים לביצוע התכנית. השר הביע אופטימיות באשר ליישום התכנית
הרווחה תיפגע?
המתנגד הבולט לתוכנית המצומצמת הוא השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, שביקש להשלים את הביצוע כולל רכבות לקריית שמונה ולאילת: "אני מתנגד להצעה מכל וכל. העובדה שקריית-שמונה ואילת הוצאו מהתוכנית קובעת שאין חיבור אמיתי של הפריפריה הדרומית והצפונית למרכז. יתרה מזאת, בעוד שבפריפריה הצפונית נעשים דברים, הרי שבדרום נושאי התעבורה מוזנחים. אני חושב שיש כאן כניעה מוחלטת לתביעות האוצר".
הרכבות יגיעו למקומות נוספים (צילום: משה מילנר, לע"מ)
מתנגד נוסף לתוכנית הוא שר הרווחה, יצחק (בוז'י) הרצוג, החושש ששעבוד כספי האוצר לתוכנית הגרנדיוזית יפגע בשנים הקרובות בתקציבי הרווחה: "אם יש שעבוד תקציבים, המיועדים לרווחה בעבור התוכנית הזאת, הרי שאי אפשר לתמוך בתוכנית".
במסמך שהופץ לשרים, לפני ישיבת הממשלה, הוגדרה תוכנית "מחבר ישראל" כתוכנית תחבורה לפיתוח וחיבור הנגב והגליל למרכז. על פי נייר העמדה, ישפר הדבר את התמיכה הכלכלית במשק, יקטין את שיעורי האבטלה ויעלה את שיעור התעסוקה.
עלות התוכנית המעודכנת נאמדת בכ-27.5 מיליארד שקל, לעומת 50 מיליארד שקל לתוכנית המקורית. נתניהו הבהיר לשרים, שלמרות הקיצוץ בסעיפי התוכנית, הרי שאין כוונה שלא לחבר את אילת וקריית-שמונה ברכבות למרכז הארץ. לדבריו, כבר עתה יושקע כסף רב בתכנון מסילות אלה. אך ההחלטה על הביצוע נדחתה בארבע עד חמש שנים מטעמי אילוצים כלכליים.
"7.5 מיליון כלי רכב ב-2050"
על-פי הנתונים שהוצגו בפני השרים, מספר תושבי מדינת ישראל העומד היום על כ-6.9 מיליון בני-אדם יגיע בשנת 2025 לעד 9.8 מיליון, וב-2050 לכ-13.4 מיליון. מספר כלי הרכב לכל 1,000 איש, העומד כיום על 300, יגיע בשנת 2025 ל-400, ובשנת 2050, כך על פי התחזית, עד ל-560 כלי רכב ל--1,000 תושבים. מספר כלי הרכב היום בארץ הוא 2.1 מיליון ובשנת 2050 צפוי לנסוע בכבישי בישראל כ-7.5 מיליון כלי רכב. משמעות תחזית זאת היא שבתוך 20 שנה מספר כלי הרכב במדינה כמעט ויוכפל ובתוך 40 שנה ישולש ויותר.
הרבה יותר מכוניות בעתיד בכבישי ישראל (צילום: גיא רחום)
בתוכנית, אותה השרים צפויים לאשר היום, מספר פרויקטים לביצוע מיידי. קו הרכבת בין עכו לכרמיאל, בעלות של 3.4 מיליארד שקלים, שיקצר את זמן הנסיעה מתל-אביב לכרמיאל ל-70 דקות בלבד. קו רכבת העמק, בעלות של 3.4 מיליארד שקלים, כאשר זמן ההגעה המשוער ברכבת ישירה מחיפה לבית-שאן צפוי להיות 40 דקות.
עוד בפרויקטים: הארכת כביש 6, חוצה ישראל, בעלות של 3 מיליארד שקל, עד צומת סומך בצפון ועד לצומת שוקת בדרום. המזלג הצפון מזרחי של כבישי ישראל, בעלות של 2.5 מיליארד שקל, שיכלול שדרוג כביש 65 וכביש 85 בצפון הארץ, ושאמור לפתור את בעיות עומסי התנועה באזורים אלו ויספק תשתית נוחה בין הגליל למרכז הארץ.
פרויקט נוסף הוא הנעת רכבות בחשמל,
ורכישת קרונות וקטרים בעלות של 11.2 מיליון שקלים, כאשר בפני השרים הוצג נתון לפיו נכון להיום ישראל נמצאת הרחק מאחור מבחינת כמות הקטרים המשמשים אותה. בישראל 72 קטרים בלבד, לעומת 4,372 בצרפת ו-4,428 בפולין.
בנוסף למיזמים אלה, יוצגו במסגרת התוכנית פרויקטים לתכנון בעלות כוללת של 2.5 מיליארד שקלים, ל-20 השנים הבאות. התכנון כולל מסילות חוצה ישראל ברכבת, מחדרה לעירון, לעפולה ולכפר ברוך. חוצה ישראל ברכבת בין לוד לחדרה. מסילת זבולון - מיגור לאחיהוד ולשלומי. מסילת הגליל העליון מקריית שמונה לכרמיאל. מסילת הגליל מעפולה לטבריה ולעמיעד. מסילה בין חיפה לנצרת. כביש העמק, מעפולה למעבר שייח' חוסין. מסילת רכבת בין ערד לבאר-שבע, ובין באר שבע לירוחם. מסילת הערבה מנחל צין ועד אילת. חוצה ישראל ברכבת עוקף באר שבע, וחוצה ישראל דרום מצומת שוקת לנבטים.