ממתקים מהשוק. הפתרון הזול למשלוחי המנות?
ביקור בשוק חושף אותנו למוצרים זולים ומגוונים. במוצרי מזוון כמו ממתקים יש להיזהר. בדקנו את המותגים הזולים והלא מוכרים. מה כדאי לקנות, מה עדיף להשאיר בדוכן ואילו ממתקים אקזוטיים הפתיעו לטובה
מה זה באגסי, לולו, תן צ'אפ, אבקת קסמים, פינקי, להיט, בוני, מסטי, שוקו פאן, אבני ירח, היפו, סטנגה ופישקאלך? לא, אלה לא שמות של צעצועים או תחפושת לפורים, אלא של ממתקים וחטיפים שלא תמצאו על המדפים הרגילים בסופר. איפה כן תמצאו אותם? בשוק. סיור שערכנו לקראת פורים בשוק הכרמל בתל-אביב, שוק פתח-תקווה ובשוק נתניה הישן והחדש, מעלה כי קיים עולם שלם של ממתקים אחרים, מרתקים במראה ובצבעים (חלקם עשירים בצבעי מאכל שלא מומלץ לתת לילדים, כמו טטרזין).
רוב הממתקים האלה זולים משמעותית מהמוצרים הממותגים המוכרים. לגבי הטעם, על זה עוד אפשר להתווכח. הצלחנו למצוא כאלה שהילדים אהבו, כמו חטיפי הבוטנים דמויי הבמבה "לולו" ו"בוני". לעומת זאת, סוכריות הטופי מהשוק לא התקרבו ברמתן למותגים המוכרים שנמכרים בסופר. בקבוצת הטעימה השתתפו מבוגרים וגם ילדים בגילאי 6-15.
אז מה ליקטנו בשוק והאם אפשר להרכיב מזה משלוח מנות אטרקטיבי? בשורה התחתונה, אפשר למצוא בשוק ממתקים טריים וזולים, כשמדובר במותגים לא מוכרים. עם זאת, עדיין צריך לבדוק היטב שתוקפם לא פג או עומד לפוג בקרוב. כמו כן, לא תמיד תמצאו פרטים מלאים של היצרן והיבואן, מרכיבי המוצר וטלפון של החברה למקרה שנתקלתם בבעיה. קחו בחשבון גם כי דוכני השוק לא נמצאים תחת גג מקורה עם מזגן, כך שלא בטוח שזה המקום הנכון לקנות בו שוקולד ומוצריו. מומלץ גם להימנע מרכישת מיני חטיפי שוקולד, שאמנם עטופים אך נמכרים בתפזורת. הסיבה: אין לכם מושג לגבי טריותם. אותם חטיפים הרי הוצאו מתוך מארז שרק עליו היו מצוינים הפרטים הרלוונטיים.
עוד למדנו, כי בשוק אפשר למצוא שלל חטיפים זולים שמחקים חטיפים פופולריים כמו ביסלי, אפרופו, במבה וצ'יפס. חלקם טעימים לא פחות, רק ליתר ביטחון רצוי לקנות שקית אחת ולטעום לפני שמצטיידים בכמות גדולה. ואם בניתם על רכישה חסכונית יותר בשוק של מותגים פופולריים כמו במבה של אסם, תפוצי'פס של עלית או סוכריות טופי של כרמית, הרי שבמקרה הזה אפשר לקנות ליד הבית כי אין הבדל במחירים. כך למשל, הטופי עלה בשוק 17 שקל לעומת 16.90 שקל בחנות שכונתית.
שוקולד מאוקטובר 09'
חלק נכבד המוצרים שדגמנו מהדוכנים או מהמדפים בשוק נמצאו טריים. התאריך האחרון לשיווק היה, ברוב המקרים, עד סוף שנת 2010 לפחות, וגם מבחן הטעימה אישר את הטריות והפריכות. עם זאת, ב-14 מתוך 60 מהממתקים (כ-25%) פג כבר התוקף. על 9 נוספים לא היה סימון על האריזה של תאריך הייצור או התפוגה, וחלקם נמצאו לא טריים גם במבחן הטעימה שלנו. היו גם כמה ממתקים ללא כל פרט מזהה לגבי התכולה. גם כאן, חלקם לא היו טריים.
כך למשל, ממתק צמר גפן בטעם תפוז בשם "בורגט" (יבוא מאינדונזיה), שנמכר בשוק הכרמל, כבר מזמן הפך מצמר גפן לאבקה גבישית שאינה ראויה למאכל. באחד הדוכנים בשוק נתניה מצאנו מארז של שליישית גמדים משוקולד (יבוא מגרמניה) במחיר של 10 שקלים, כאשר התאריך האחרון לשיווק עבר לפני כחודש, וגם הטעם בהתאם. עוד מצאנו באותו דוכן חטיף תפוחי אדמה דמוי פרינגלס בטעם גבינה, שעולה רק 8 שקלים, אך תוקפו פג ב-8 בינואר. נתקלנו שם גם בתופעה הפוכה, של ממתקים שעודם בתוקף אבל בפועל אינם טריים, כמו כפתורי שוקולד מצופים בסוכריות קטנות שאמורים להיות טובים עד אפריל 2010.
בשוק פתח-תקווה היו ממצאים דומים. באחד הדוכנים מצאנו מארז מנבו וניל של פלדמן שתקף עד ינואר 2010. גם כאשר פתחנו את המוצר, הבחנו שאכן עבר זמנו. בחנות אחרת בשוק דגנו מהסלסילות חטיף קונוס של "מיה", שעליו כלל לא היה מצוין תוקף, וכשטעמנו גם לא הצטיין בטריותו. גם מטבעות שוקולד ברשת של "רייט לייט" לא היה טרי כלל. השוקולד היה במרקם לבן ויבש וגם לא היה מצוין עליו תאריך תפוגה. חטיף הקונוס וגם רשת המטבעות אמנם עולים רק שקל אחד, אבל חבל אפילו עליו.
דוכן במרכז שוק הכרמל התעלה על כולם. כאן מצאנו חפיסת שוקולד "שוקו פאן" (יבוא מגרמניה) במחיר אטרקטיבי של 2 שקלים, אבל עם תאריך תפוגה שגרם לנו לשפשף עיניים: אוקטובר 2009. באותו דוכן נמכרים בתפזורת חטיפי מיני של עלית כמו פסק זמן, מקופלת וטוויסט, וגם כאן זמנם עבר מזמן. על חטיף פסק זמן מצוין תאריך אחרון לשיווק אוקטובר 2009, בעוד שעל הטוויסט והמקופלת כלל לא היה תאריך, וכשטעמנו הבנו גם למה. החטיפים היו יבשים ובקושי ניתנים לנגיסה.
בדוכני השוק מצאנו גם מוצרים שהתוקף שלהם גבולי מאוד. בשוק נתניה דגנו ופלים במילוי תות של אלדנל (יבוא מטורקיה), שעל האריזה מצוין התאריך 20 בפברואר 2010. כשטעמנו גילינו שהמוצר כבר איבד את טריותו, מה גם שהמילוי בתוך הגלילית אינו ורוד כלל, כפי שמציגים בתמונה הצבעונית באריזה – מה שאיכזב את הילדים לא פחות.
צדיקים בסדום
היו גם צדיקים. בדוכן בשוק פתח-תקווה ניסה המוכר לשכנע אותנו לא לקנות מארז קרמבולי (קרמבו של מותג לא ידוע), שעדיין היה בתוקף. המוכר טען ש"זה כבר סוף העונה של הקרמבואים והוא כבר נוקשה לאכילה". הוא הסביר לנו שהוא ממילא מחזיר את הסחורה שנשארה לו בדוכן לספק, ולא יכול להרשות לעצמו להציע סחורה כזו ללקוחות שלו מתוך הגינות.
ובנימה חיובית זו: בדוכן ממתקי אייל בשוק פתח-תקווה מצאנו לא מעט ממתקים טעימים וטריים, ביניהם חטיף בוטנים "בוני", כדורי תירס בטעם תות בשם "תותית" ומארז סוכריות תרנגול נוסטלגיות של ממתקי נעמה.
בדוכן שבכניסה לשוק הישן בנתניה קנינו כמה וכמה חטיפים מלוחים מוצלחים כמו "תן צ'אפ" של חברת מיה – חטיף תפו"א בטעם טבעי, חטיף בוטנים טרי מאוד בשם "לולו" וחטיפי "פינקי" בטעם בצל וגריל, שמזכירים ביסלי. גם בסוף הסיור בשוק הכרמל הייתה לנו הפתעה נעימה. רגע לפני שעזבנו את השוק, דגמנו חנות בשם "ענק הממתקים – אוטומיאדה". שם מצאנו מגוון ממתקים מרתקים ולא מוכרים, כמו בקבוקוני אבקה צבעונית ממותקת וסט לקקנים צבעוניים. לא הוטבע עליהם תאריך ייצור, אבל הם קיבלו תשבוחות במבחן הטעימה.
"הלקוח יכול להתלונן"
פנינו עם הממצאים למשרד הבריאות, וזו תגובתו: "על פי החוק בישראל, כל מוצרי המזון חייבים שיהיו להם 'אמא ואבא'. כל הפרטים של היצרן, היבואן, הסימון התזונתי, תאריך הייצור ותאריך התפוגה חייבים להופיע על המוצר עצמו. במידה שלקוח נתקל במוצר שאין עליו סימון, הוא צריך לפנות ראשית למחלקת התברואה ורישוי עסקים בעירייה באזור שבו השוק. העירייה היא זו שתדווח ללשכת הבריאות המחוזית להמשך טיפול.
"כמו כן, במידה שמדובר במוצרים שפג תוקפם, יש להעביר את המוצר ללשכה המחוזית (במחוז בו נמצא השוק) ולהפקיד את המוצר במעבדה להמשך בדיקה ובהתאם לממצאים יינקטו צעדים על-ידי משרד הבריאות. בכל מקרה כזה, משרד הבריאות פונה ליצרן ויבקש את בדיקתו בסוגיה".
ומאחר שעל אף אחד מן המוצרים שקנינו בשוק לא מצאנו מדבקה עם המחיר, אלא רק הצגת מחיר על הסלסלה או המדף שממנו שלפנו את הפריט, פנינו גם למשרד התמ"ת, וזו תגובתו: "מאחר שעל פי חוק הגנת הצרכן יש חובה של הצגת מחירים, הרי שהלקוח יכול להתלונן למשרד התמ"ת במחוז לו שייך השוק."
הכתבה המלאה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"