שתף קטע נבחר

 

הממשלה אישרה תוכנית הרכבות המצומצמת

19 שרים הצביעו בעד התוכנית המצומצמת בעלות 27.5 מיליארד שקל, שאמורה לחבר את הנגב והגליל בקווי תחבורה נוחים יותר למרכז הארץ. ארבעה הצביעו נגד, ואחד נמנע. רה"מ הכתיר את אישורה כהישג

למרות הוויכוחים - הכבישים ייסללו, המסילות יונחו: הממשלה אישרה הערב (יום ד') את תוכנית הכבישים והרכבות המצומצמת, שבה דנה מאז שעות הבוקר. 19 שרים הצביעו בעד ההצעה, ארבעה הצביעו נגד, ואחד נמנע. לאחר ההצבעה אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי מדובר בהישג למדינת ישראל.

 

"סוף-סוף, אחרי 62 שנים, קיבלנו החלטה לחבר את הנגב והגליל למרכז הארץ, ולפרוץ צפונה ודרומה ממה שמכונה מדינת 'חדרה גדרה'", אמר נתניהו בעקבות ההחלטה. ראש הממשלה הוסיף כי "רישוּת הנגב והגליל בכבישים מהירים וברכבות יעצים את שוויון ההזדמנויות, התעסוקה ואפשרויות הדיור". השרים שהצביעו נגד התוכנית הם יצחק הרצוג, יצחק אהרונוביץ', גדעון סער וסילבן שלום. שר האוצר, יובל שטייניץ, הוא זה שנמנע.

 

המחלוקת האמיתית בנוגע לתוכנית, שתיפרש על פני עשור שלם, הייתה סביב השאלה האם היא תבוא על חשבון שירותים אחרים שמעניקה הממשלה לאזרחי ישראל. עלות התוכנית המעודכנת שאושרה בממשלה נאמדת ב-27.5 מיליארד שקל, לעומת 50 מיליארד שקל שיועדו לתוכנית המקורית. הבוקר הבהיר נתניהו לשרים שלמרות הקיצוץ בסעיפי התוכנית, אין כוונה שלא לחבר את אילת וקריית-שמונה ברכבות למרכז הארץ. לדבריו, כבר עתה יושקע כסף רב בתכנון מסילות אלה.

 

התוכנית כוללת מספר פרויקטים שאמורים להתבצע באופן מיידי, בהם קו הרכבת בין עכו לכרמיאל, שיקצר את הנסיעה מתל-אביב לכרמיאל ל-70 דקות, וקו רכבת העמק, שיעמיד את זמן הנסיעה המשוער מחיפה לבית-שאן על 40 דקות.

 

הרצוג: מעדיף אנשים ולא כבישים

ראש הממשלה נתניהו דיבר בשבח התוכנית כבר בתחילת הישיבה הבוקר. "הגיע הזמן לצאת מהפקק שבו חיינו בין גדרה לחדרה, ולקחת את המדינה הקטנה שלנו ולאפשר לאזרחיה תנועה חופשית, חסרת רמזורים מקריית-שמונה עד צומת הנגב", אמר נתניהו.

 

עם זאת, לא כל חברי הממשלה היו נלהבים מהרעיון. 11 שרים ביקשו את רשות הדיבור, וחלקם התנגד לתוכנית בשל החשש מפגיעה עתידית במשרדיהם. חלקם, כמו השר סילבן שלום מסתייגים ממנה, מפני שהיא לא מכילה את התוכנית לרכבת לאילת ולקריית-שמונה.

 

גם שר הרווחה, יצחק הרצוג, היה כאמור בין המתנגדים לתוכנית של ראש הממשלה ושר התחבורה, ישראל כץ.

"המשמעות היא שיעבוד תקציב המדינה, ובעיקר תקציבי החינוך והרווחה, לרכבות ולכבישים. אני מעוניין לתת לבני אדם ולא לכבישים ולרכבות, עם כל הכבוד ויש לי כבוד", אמר הרצוג.

 

שר הרווחה הוסיף: "אני חרד לשעבוד תקציב 2011, בלי שקיימנו את הדיון הראוי וקבענו את סדר העדיפויות הנדרש. מבחינתי עם כל הכבוד לרכבות, מה שחשוב זה בני אדם. כשלשכות רווחה בפריפריה קורסות, אני לא רוצה לסכן את תקציב המדינה עבור בטון ומלט".

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתניהו בישיבה. "פורצים את 'חדרה-גדרה'"
צילום: AFP
השר הרצוג. "חרד לשיעבוד התקציב"
צילום: גיל יוחנן
מומלצים