שוק ההון: סמכויות חקירה לבנק ישראל ולאוצר
פרסום ראשון: באוצר מתגבש מודל לפיקוח משולב על שוק ההון, שאמור לשים קץ לעימות עם בנק ישראל על סמכויות הפיקוח. במודל החדש, הפיקוח על הבנקים ואגף הפיקוח על שוק ההון יקבלו סמכויות חקירה ואכיפה, בדומה לאלו של רשות ני"ע
שלוש רשויות הפיקוח יקבלו סוף סוף "שיניים": באוצר הולך ומגבש מודל לפיקוח משולב על הבנקים ושוק ההון שאמור לשים קץ לעימות הממושך והמחריף עם בנק ישראל.
המחלוקת בין שני הגופים היא מי משניהם ירכז בידיו את כל סמכויות הפיקוח. במודל החדש יוענקו סמכויות חקירה ואכיפה לפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ולאגף הפיקוח על שוק ההון באוצר, זאת בניגוד למצב כיום שבו יחידת אכיפה וחקירות קיימת רק ברשות ני"ע. הגופים מודעים להצעה אך טרם הביעו את דעתם בטרם תתגבש סופית.
המודל המוצע, אותו הגה ומוביל סגן שר האוצר יצחק כהן, בידיעת שר האוצר יובל שטייניץ, לא זקוק למפקח-על ולא פוגע בסמכויות, במעמד וביוקרה של אף צד. במודל הזה אין מנצח ומפסיד, אלא רק מנצחים: כל גוף ימשיך לפקח על המוסדות והשירותים שבסמכותו הקיימת ולא ייגרע ממנה דבר. על מנת להשביח את האפקטיביות של כל גוף מפקח, יוקמו 2 יחידות סמך שיספקו שירותים נלווים משותפים לכל אחד מהגופים, בכל אחד מהתחומים שבאחריותו.
לפי המודל, בנק ישראל ימשיך להיות המפקח על יציבות והתפעול התקין של הבנקים, ואגף הפיקוח על שוק ההון והביטוח באוצר ימשיך לפקח על היציבות והתפעול התקין של קופות הגמל, קרנות הפנסיה ובתי ההשקעות וחברות הביטוח, שקנו את הקופות והקרנות מהבנקים ברפורמת בכר. רשות ניירות ערך תפקח כדרכה על הפעילות בבורסה .
אחת מיחידות הסמך שתוקם תטפל בפניות הציבור הנוגעות לכל הגופים, ואליה יתנקזו התלונות הנוגעות לתחומים השונים. היחידה השניה תספק לכל הגופים שירותי אכיפה וחקירה עד להגשת כתבי אישום. ליחידה זו יהיה מסונף בית המשפט הכלכלי שעל הקמתו הוחלט לאחרונה, אליו ינוקזו כתבי האישום.
כתובת אחת לתלונות הציבור
יחידת השירות לציבור תמזג את השירותים הנפרדים הקיימים בבנק ישראל ובאגף שוק ההון באוצר. בכך תיווצר כתובת אחת לתלונות הציבור, שרובו איננו מתמצא בחלוקת הסמכויות הפרטנית בין הבנקים לשוק ההון. מיזוג היחידות ייעל את הטיפול בתלונות ובעיקר - יקצר את זמן הטיפול.
יחידת האכיפה והחקירות קיימת לפי שעה רק ברשות ניירות ערך. החוק מעניק לה סמכויות משטרתיות של חיפוש, החרמת מסמכים, חקירות והוצאת צווי מעצר. לבנק ישראל ולאוצר חסרות השיניים העצמאיות הללו, חיסרון שגורע הרבה מכוח הפיקוח שלהם אם נדרש מהם לסמוך על המשטרה בכל חשד לעבירה פלילית.
העברת הטיפול למשטרה מסרבלת ומאריכה את ההליכים בגלל מחסור בכוח אדם ייחודי לעבירות וסדרי עדיפויות נחותים בתמונה הפלילית הכוללת. הניסיון והפרקטיקה של יחידת החקירות ברשות ניירות ערך העניקו לרשות שיניים חדות ומרתיעות. ניסיון דומה יש לאוצר עם יחידת החקירות המיוחדת של רשות המסים אלא שאותה לא ניתן לשלב במודל בגלל תחומי המיסוי והמכס הייחודיים שלה.
לפיכך נדרש במודל המוצע רק להרחיב חוקית ופורמלית את סמכויות יחידת החקירות של רשות ניירות ערך גם על תחומי הפעילות של בנק ישראל והפיקוח על שוק ההון, ולתגבר את היחידה מורחבת בהיקף ואיכות כוח האדם המקצועי בהתאם לנדרש.
עימות יוקרתי
פתרון סוגיית הפיקוח המשולב על שוק ההון נסחב כבר 7 שנים ובשנתיים האחרונות הסתבך בגלל העימות היוקרתי שבין בנק ישראל לאוצר. ועדת בכר היתה ערה להפקרות שעלולה להיווצר בעקבות הרפורמה ומעבר קופות הגמל וקרנות הפנסיה משליטת הבנקים לפיקוח של אגף שוק ההון באוצר, שלא היה בנוי להתמודד עם המסה החדשה.
המחלוקת בין האוצר לבנק ישראל מי ירכז בידיו את הפיקוח החלה עוד בוועדת בכר והיעדר הפתרון איים לדחות את פרסום המלצותיה. אי לכך החליטה הוועדה שלא להחליט וב-2003 הסמיכה את שר האוצר (אז בנימין נתניהו) להכריע במחלוקת עד מאי 2005. נתניהו לא נקף אצבע וביולי התפטר על רקע תכנית ההתנתקות.
לחץ הביקורת הציבורית (גם בכנסת) על מחדל היעדר הפיקוח הראוי הניע את האוצר להטיל את המשימה על ועדה בראשות המנכ"ל הקודם ירום אריאב. גם ועדה זו לא קדמה את הפתרון עד שהתאיידה עם פרישת אריאב מהאוצר. המודלים החלופיים שנשקלו כמו רשות פיקוח עליונה דוגמת בריטניה, ירדו מהפרק אחרי הניסיון הרע של המשבר העולמי.
לאחר מכן גבר המתח בין בנק ישראל לאוצר כשהבנק תובע לרכז בידי הפיקוח על הבנקים גם את סמכויות האוצר בתחומי הפיקוח על שוק ההון והביטוח. בשלב מסוים נרמז שהנגיד סטנלי פישר מתנה את הסכמתו להתמנות לתקופת כהונה נוספת גם בסיפוח הפיקוח על שוק ההון לממלכתו, ולא רק בהעברת חוק בנק ישראל החדש.
סגן שר האוצר יצחק כהן מצא את הסוגיה על שולחנו כשקיבל מהשר שטייניץ את האחריות על אגף שוק ההון. כהן לא המציא את הגלגל כשהעלה את רעיון המודל המשולב. הוא חשב עליו בתקופתו הקודמת בתפקיד ב-2001, תחת שר האוצר דאז סילבן שלום שהעניק לו סמכויות זהות.
בתקופה ההיא עלה כהן על המחדלים בתפקוד קרנות הפנסיה ההסתדרויות שהביאו אותן לסף קריסה. הוא תכנן את המתווים להלאמת הקרנות, כמו גם של הרפורמה בשוק ההון, שאומצו ויושמו בידי שר האוצר נתניהו בממשלת שרון השניה.
כהן חשב אז גם על מודל הפיקוח שיידרש בשינויים במבנה שוק ההון, אבל הוא כבר לא היה בלשכת סגן השר כשהממשלה נתנה רשת ביטחון לקרנות הפנסיה, הוציאה אותן משליטת ההסתדרות והחליטה על הקמת ועדת בכר לגיבוש הרפורמה בשוק ההון. עכשיו פועל כהן לסיים את גיבוש המבנה של הפיקוח המשולב ולגייס את התמיכה בו מחוץ לאוצר.