מגילת אסתר. הסיפור האמיתי
האם מגילת אסתר היא סיפור כיסוי לעלילת ביון שהתרחשה בראשית תקופת בית שני לאחר הצהרת כורש? בהשראת החדשות מדובאי, ד"ר עמוס ברדע, מפזר את הערפל ומגלה מי עומד מאחורי מרדכי היהודי
מגילת אסתר, כשמה, רב הנסתר בה על הנגלה, לא רק משום שאין מוזכר בה שמו של הקב"ה אלא משום שהיא מסוג התקריות שנתפרו להסוואת סיפור של פעילות חשאית בעלת משמעות גדולה בהתפתחות ההיסטורית של תקופת בית שני. המגילה היא סיפור משעשע על טובים כנגד רעים שהצליח להסתיר סיפור ביון במשך אלפי שנים.
על מנת לפענח את הסיפור האמיתי כדאי לאמץ את השראת רוח הימים האלו בה סיפורי ריגול מרחפים במרחב הציבורי ולחבוש את כובע הבלש, וכמו מפקד משטרת דובאי, הגנרל דחי חילפאן תמים, לאסוף מידע ולהרכיב ממנו תצרף שיגלה מה שהתרחש מתחת לפני השטח.
והרי חלקי התצריף:
א. מאורעות המגילה התרחשו בתקופת מלכות אחשורוש שעל פי ספר עזרא מלך בין כורש הגדול לבין דריוש.
ב. לאחר הצהרת כורש שבי ציון מתחילים בהכנות לבניית בית המקדש, פעילות שהייתה לצנינים בעיני צרי יהודה שבראשם עמד פחוות שומרון סנבלט החורני. "יְהִי עַם הָאָרֶץ מְרַפִּים יְדֵי עַם יְהוּדָה וּמְבַהֲלִים אוֹתָם לִבְנוֹת, וְסֹכְרִים עֲלֵיהֶם יוֹעֲצִים לְהָפֵר עֲצָתָם כָּל יְמֵי כּוֹרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס וְעַד מַלְכוּת דָּרְיָוֶשׁ מֶלֶךְ פָּרָס, וּבְמַלְכוּת אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ בִּתְחִלַּת מַלְכוּתוֹ כָּתְבוּ שִׂטְנָה עַל יֹשְׁבֵי יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם" (עזרא ד', ד'-ו').
ג. מרדכי נמנה עם שבי הגולה בתחילת מלכות כורש: "אֵלֶּה בְּנֵי הַמְּדִינָה הָעֹלִים מִשְּׁבִי הַגּוֹלָה אֲשֶׁר הֶגְלָה נְבוּכַדְנֶצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל לְבָבֶל וַיָּשׁוּבוּ לִירוּשָׁלִַם וִיהוּדָה אִישׁ לְעִירוֹ, אֲשֶׁר בָּאוּ עִם זְרֻבָּבֶל יֵשׁוּעַ נְחֶמְיָה שְׂרָיָה רְעֵלָיָה מָרְדֳּכַי בִּלְשָׁן מִסְפָּר בִּגְוַי רְחוּם בַּעֲנָה מִסְפַּר אַנְשֵׁי עַם יִשְׂרָאֵל" (עזרא ב', א'-ב'). כיצד הוא שוב מופיע בגולה בתקופת אחשורוש לאחר שעלה עם שבי ציון בימי כורש?
ד. מרדכי בלשן נקרא כך משום שהיה דובר שפות רבות.
ה. "איש יהודי היה בשושן הבירה". המגילה מבדילה בין "העיר שושן" לבין "שושן הבירה", הראשון מתייחס למטרופולין של העיר שושן וסביבותיה ואילו האחרון הוא מתחם הארמון ומוסדות הממלכה, לפיכך מדוע מרדכי שחזר מירושלים מסתובב במסדרוני השלטון, "בשער המלך"? מדוע הוא מגן על המלך מפני הקושרים נגדו תוך שהוא מצותת לשיחתם של בגתן ותרש? מה עניינו בכך?
ו. מדוע מרדכי אינו מתנגד לכך שבת חסותו תעמוד כמועמדת להינשא עם מלך גוי לפחות כמו שהתנגד להשתחוות להמן וסיכן בכך את כל היהודים?
ז. מרדכי שומר בקנאות על זהותה העלומה של אסתר "אין אסתר מגדת את עמה ואת מולדתה".
ח. מרדכי מתחיל להתגרות בהמן רק לאחר שאסתר כבר מוכתרת למלכה.
מרדכי הוא למעשה איש חרש שנשלח על ידי שבי ציון בין השאר בשל היותו דובר שפות כדי לאסוף מודיעין על מה שמתחולל במוסדות השלטון וכדי להשפיע על גורמים בממלכה לתמוך במגמה לאפשר את בניית בית המקדש. מרדכי לוקח את אסתר בת דודו משום היותה יפה במיוחד ובעלת תעוזה כדי להיות נערת פיתוי. הוא מחפש את ההזדמנות להשתיל אותה בלב המלכות עד שהוא מוצא את הדרך לכך.
אחשורוש אינו נעתר להצעת המן להשמיד את היהודים רק משום שהמן הבטיח לו שלמונים אלא משום שהיה "מחומם" על היהודים בעקבות מכתבי השטנה של צרי יהודה: "את דתי המלך אינם עושים..." קרי, היהודים מורדים במלכות בדיוק כמו שנכתב במכתבי השטנה.
מרדכי מתמרן את מהלך הדברים עד למצב שבו הוא והיהודים יהיו אהודים על השלטון ובכך עוזר לשבי ציון להקים את בית ה' בירושלים.
דריווש הוא מצאצאי אחשורוש ואסתר שבתקופתו נבנה בית המקדש השני: "וְשֵׁיצִיא בַּיְתָה דְנָה, עַד יוֹם תְּלָתָה לִירַח אֲדָר--דִּי-הִיא שְׁנַת-שֵׁת, לְמַלְכוּת דָּרְיָוֶשׁ מַלְכָּא" (ביום ג' באדר בשנה השישית למלכות דריווש המלך- עזרא ו', ט"ו). והרי לא בכדי גרמו חז"ל לכך שחג פורים יחול בתקופת קריאת פרשות תרומה תצווה שכל ענינם הקמת בית ה'.