המדריך השלם לבחירת טכנאי: עשרת הדיברות
הטכנאי שלכם מאתר את התקלה, בלי לומר כמה זמן יארך התיקון? ממליץ לשדרג בכל מחיר? האם כדאי לשלוח את ילדכם להתמודד עם הטכנאי? עשרת הדברות ללקוחות טכנאי המחשבים. חלק ב'
עשרת הדברות
1. המלצות. כשמחפשים טכנאי חדש, שאלו מכרים שאופי השימוש שלהם במחשב דומה לשלכם, איך הטכנאי שלהם. כך תוכלו לקבל רושם כללי, ולהבין מהם איכות ואופי השירות שהוא נותן, מה טווח המחירים שלו וכיצד התמודד עם בעיות תוכנה וחומרה שונות.
נורה אדומה צריכה להידלק אצלכם אם המכר מספר לכם , לדוגמה, שהטכנאי שלו משדרג לו את המחשב בכל פעם שמשהו מתקלקל.
2. בקיאות בחומר. כשאתם מדברים עם הטכנאי שלכם, בקשו ממנו שיתאר את הבעיה שגילה, ומדוע השפיעה על השימוש. תצוגת המחשב, לדוגמה, יכולה לרצד בגלל בעיית דרייברים, תקלה בכרטיס המסך או בעיה במערכת ההפעלה.
"דברו עם השירות של החברה, אני לא מתעסק בזה", הוא משפט שטכנאי טוב לא יגיד לכם לעולם.
3. מורה נבוכים. טכנאי טוב ידע להדריך אתכם לשימוש נכון במחשב. הרבה מהתקלות בתחומי התוכנה נובעות מטעויות שעשינו בעצמנו – במיוחד בכל הקשור לאבטחה. טכנאי מקצועי ידע להסביר לכם כיצד נמנעים מהבעיה בשפתכם, ולא יתנער משאלות.
4. יושרה. טכנאי טוב לא ידחוף לכם רכיבים חדשים בכל מחיר. אם יש צורך בהחלפת רכיב או שדרוג, ישאל אתכם הטכנאי הישר אודות אופי השימוש שלכם במחשב.
רכיבים מהירים וחזקים במיוחד אינם בהכרח מה שאתם צריכים. ישנם גם טכנאים אשר מעדיפים לשמור את המחשב ברמת אחזקה נמוכה, כדי שיוזמן לביתכם בתדירות גבוהה.
בנוסף, כדאי לחשוד בטכנאי שמפליג במחמאות אודות מותג מסוים ולא יודע לספר מה יתרונות מתחריו. כך או כך, מומלץ לבדוק את מחיר כל רכיב באתרי השוואת המחירים.
5. תמחור. רוב הטכנאים גובים תשלום לפי שעות עבודה. המחיר יכול לנוע בין 100 ל-200 שקלים לשעה (בתוספת מחיר רכישת חומרה, באם נדרש). אם התקלה טרם אותרה, יתכן שלא ידע הטכנאי להעריך בכמה שעות עבודה מדובר.
מאידך - אם הציץ במחשב וקבע בו במקום כי נשרף רכיב, הוגן שיגיד לכם במקום כמה עולה רכיב חדש, כמה יעלה סך התיקון כולו, ובכמה שעות עבודה מדובר.
היזהרו ממקרים בהם הטכנאי מניח את המחשב שלכם במעבדתו, ומגיש לכם חשבון ובו שעות עבודה בהן לא עבד. אינכם בטוחים? שאלו טכנאי אחר כמה זמן לוקח לתקן את הבעיה אותה תיאר איש המחשבים שלכם.
6. הפציינט מת. האמנם? הכי קל לטכנאי זה לקבוע את מותו של רכיב ולהמליץ על רכישת אחר במקומו. חשוב שידע לומר לכם בדיוק למה, ובמה זה מתבטא. אם אמר שכרטיס הרשת נשרף - שיראה לכם. אל תתביישו לבקש זאת, שכן לא מדובר בהטלת ספק בקביעתו - אלא סקרנות טבעית של לקוח, המבקש לשמוע עוד על התקלה מפי המומחה.
7. מפי עוללים. אם כשהייתם ילדים היתה סיני חלק מהמדינה וצביקה פיק נחשב לסמל מין - ככל הנראה שילדיכם מבינים במחשבים יותר מכם. השתמשו בהם. מצד שני - מומלץ שלא להשאיר את ילדכם כאיש קצה מול הטכנאי. ומדוע?
עיניו של כל ילד יבריקו מאושר עת ישמע מאיש המקצוע כי יש לרכוש כרטיס מסך חדש ויקר למשחקיו. התייעצו עם ילדכם ובקשו ממנו לתאר לכם את התקלה טרם בואו של הטכנאי. בנוסף, תוכלו להיעזר בו באיסוף מידע על התקלה באינטרנט.
8. יודע צדיק נפש טכנאיו. טכנאים רבים נוסעים מבית לבית במשך רוב יום העבודה שלהם, ועל כן יגידו לכם שיגיעו בין שמונה בבוקר לאחת בצהרים. הסיבה לכך היא שהטכנאי לא יכול להעריך כמה זמן יארך כל ביקור ומתי יוכל להגיע אליכם במדוייק.
הבינו אותו. כל עוד הטכנאי עומד בטווח הזמנים עליו הצהיר, אין מה להתעצבן או לכעוס.
9. בשירות החוק. ישנם טכנאים שמציגים לכם אפשרות להתקין תוכנות ומערכות הפעלה פרוצות. הדבר קוסם מאוד, שכן ביכולתו לקצץ בהוצאות התיקון. מאידך, יש הרבה בעיות שיכולות להתעורר לאחר מכן, כשתרצו לעדכן את התוכנה. העדיפו תמיד תוכנה חוקית - בסופו של דבר, הפרת זכויות יוצרים על תוכנה - היא עבירה.
10. ד"ר פרנקנשטיין. ישנם טכנאים מומחים, אשר עוסקים גם במודינג - שינוי ושיפור הגדרות ורכיבי המערכת מעבר לכוונת המהנדסים שבנו אותם. אם הטכנאי מוכר לכם ואתם סומכים עליו, יתכן שכדאי לתת לו לבצע את השיפור. מאידך, אם אינכם מכירים אותו, עדיף להישאר עם הרכיבים הסטנדרטיים. מודינג לא מוצלח יכול להרוס לחלוטין רכיבי מערכת יקרים.
סיכום
תקלות במחשב הן דבר סטנדרטי, שקורה לכולם. יש הרבה אנשים שנשארים שנים עם טכנאי אשר לא נותן להם שירות הוגן, ולכן חשוב גם לדעת לבחור וגם לא לחשוש להחליף.
עוד נקודה אחרונה כשאתם מתמודדים עם תקלה היא מה עשיתם שהוביל אליה. נסו להסביר לטכנאי מה בדיוק עשיתם כשקרתה התקלה.
שימו לב אילו חלונות היו פתוחים, האם היתה התראת אבטחה מהאנטי-וירוס, האם המחשב השמיע רעשים משונים בימים האחרונים ועוד. ככל שתיתנו לו יותר אינפורמציה אודות התקלה, ואודות תיקונים קודמים שנעשו במחשבכם, יתקצרו שעות העבודה שלו, ואיתם – גם המחיר.
תודה ליריב קלונובר מקליר שירותי מחשוב
על הסיוע בהכנת הכתבה