כתבים מאירופה נגד קמפיין ההסברה: לא טיפשים
חברי תא הכתבים הזרים נפגשו לדון בקמפיין משרד ההסברה, והחליטו לבקר אותו בחריפות. ראש תא הכתבים הזרים, קוני מוס: "הקמפיינרים היו צריכים לחשוב בזהירות ולא להציג אותנו כטיפשים, מה שאני לא חושב שאנחנו". סנונית ראשונה לביקורת: כתבה לא מחמיאה ב"טלגרף" הבריטי
הקמפיין החדש של משרד ההסברה ממשיך לעורר מחלוקת, ועכשיו היא גם חוצה גבולות. ל-ynet נודע כי חברי תא הכתבים הזרים נפגשו השבוע לדיון בנושא. קצפם יצא על הצגת העיתונאים כ"טיפשים". בתום הישיבה החליטו להימנע מפנייה לשר ההסברה, יולי אדלשטיין, אך לדווח לאזרחי מדיניותיהם על ההצגה המעוותת של הדברים. הביקורת הקטלנית לא איחרה להגיע. היום (ו') התפרסמה כתבה לא מחמיאה ב"טלגרף" הבריטי. בקרוב אחת נוספת בסוכנות רויטרס.
"סרטונים של ממשלת ישראל מתארים את האירופים כפתיים", נאמר בכותרתה של ידיעה ב"טלגרף" הבריטי, המתייחסת למסע ההסברה, שנועד לרתום ישראלים לשיפור תדמיתה של ישראל בעולם. ראש תא הכתבים הזרים בישראל, קוני מוס, אמר ל-ynet: "אני חושב שהקמפיינרים היו צריכים לחשוב בזהירות ולא להציג אותנו כטיפשים, מה שאני לא חושב שאנחנו".
גמלים או מכוניות? (מתוך אתר מסבירים)
"מה שקורה עם הקמפיין הזה זו יצירת אווירה לא ידידותית שמכוונת ישירות לעבר העיתונאים הזרים. אווירה זו א ללא ספק מוסיפה עוד אש למדורה ומעיבה על היחסים בין העיתונאים הזרים למדינה", אמר מוס. "הסרטונים שהופקו ומשודרים בכל מקום בארץ כל השבוע מציגים את העיתונאים כטיפשים", מתלונן מוס, שהחליט יחד עם עמיתיו לפעול בשיטה שהם מכירים הכי טוב: "הדבר היחיד שאנחנו נעשה, כמו תמיד, נשתמש בכלי שלנו - אנחנו נדווח על זה. אנשים לא יקחו את הקמפיין הזה ברצינות, זה לא קמפיין טוב".
וכך קרה. כתב סוכנות הידיעות רויטרס, דאגלס המילטון, כתב הבוקר מאמר בנושא, "המאמר מאוזן והוא מדבר בעד עצמו. עשיתי מה שהייתי צריך, כתבתי את המאמר, כי אנשים שראו את הסרטונים אמרו שהם גורמים לעיתונאים הזרים לצאת טיפשים, זה לא משקף את העבודה שעושה התקשורת הזרה, היא רצינית".
מנגל - בגלל שאנחנו בתקופת התנ"ך? (מתוך אתר מסבירים)
ה"טלגרף" הבריטי לקח את המחאה צעד אחד קדימה, ושם סברו שמסע ההסברה משמיץ את כל האירופים, "המטרה המרכזית של האתר היא לייעץ לישראלים שמטיילים בעולם על איך לתקן את המיתוסים והתפיסה המוטעית אודות המדינה שלהם. הסרטונים הסאטיריים מרמזים שהאירופים בורים במידה רבה עד כדי כך שהם מקבלים את התדמית המגוחכת של ישראל כפי שהיא מוצגת בתקשורת".
השר אדלשטיין הגיב בביטול לטענות העיתונאים הזרים, "מדובר בקמפיין סאטירי ואין אף ישראלי שמאמין שמדובר בעיתונאים האמיתיים. התשדירים אינם תוכן הקמפיין אלא נועדו לעודד את הישראלים להשתתף בו, להיכנס לאתר לקחת חוברות ולפעול למען שיפור תדמיתה של ישראל בעולם. בימים האחרונים כתבים של רשתות זרות בהם: בלומברג, CNN, BBC וגם כתבים מעיתונים בינלאומיים חשובים ריאיינו אותי אישית, שוחחו איתי אישית ואיש מהם לא התלונן או נעלב מהפרודיה. כנראה שמי שיש לו חוש הומור לא נפגע".
האתר של הקמפיין כבר חולל סערה, לאחר שנכתב בו בין היתר כי העובדה שאין שלום עם הפלסטינים לא קשורה לקיום ההתנחלויות. "שורש הסכסוך הערבי-ישראלי אינו נעוץ בגודלה של המדינה כי אם בעצם קיומה", נכתב, "גם תל-אביב וירושלים עלולות להיתפס בעיני הערבים כהתנחלויות". בהסבר לאירועי אוקטובר 2000, "נעלמו" 13 הערבים שנהרגו במהומות.