המאבק ברעש המטוסים: "שימריאו מעל ת"א"
ראשי הערים חולון, ראשל"צ ובת ים, מגבירים את מחאתם לקראת תחילת שיפוץ נתיבי ההמראה בנתב"ג. מומחים מטעמם מציעים להעביר את הרעש לעיר הגדולה
מחממים מנועים. חודש בלבד לפני תחילת שיפוץ נתיבי ההמראה בנמל התעופה בן גוריון והפנייתן של המראות ונחיתות לשעות הלילה בעקבותיו, שיגרו מנהיגי המאבק ברעש המטוסים מכתב חריף למנהל רשות התעופה האזרחית, ובמרכזו הצעה להפנות את המטוסים להמראה בשמי תל אביב - בניסיון להפחית את מימדי המפגע שייגרם לתושבי ראשון לציון, חולון ובת ים.
פורום המאבק, בראשות ראש עיריית חולון, מוטי ששון, שיגר את המכתב למנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, בניסיון כמעט אחרון למנוע מתושביי הערים הסמוכות לנמל התעופה סיוט מדי לילה,
שעלול להימשך לאורך כל תקופת השיפוץ המתוכננת. נוסף על כך, הודיעו ראשי הערים על כוונתם לעתור בסוגיה לבג"ץ.
במכתב הסבירו ראשי הערים כי המלצות רשות שדות התעופה בנושא, ובמרכזן ההצעה לאפשר בשעות הלילה המראת מטוסים שקטים בלבד, מבוססות על נתונים שאינם מדויקים ודורשים בדיקה חוזרת.
"אין מטוסים שקטים. רמות מפלסי הרעש של 'מטוס שקט' חייבות להיבדק לפי השפעתו כמטרד על תושבי האזור, ובהתייחסות לערכים הקבועים בתקנות למניעת מפגעי רעש", כתב ששון.
כפתרון, העלו ראשי הערים מתווה פתרון שהציגו יועצי סביבה מטעמם, ובמרכזו הצעה להפנות את המטוסים הממריאים לכיוון תל אביב. הם הסבירו כי העובדה ששדה דב אינו פעיל בשעות הלילה מאפשרת את ביצוע המהלך. בהמשך, על פי ההצעה, יפנו המטוסים מזרחה - עד לחציית קו החוף באזור פלמחים.
ראשי הערים הציעו בנוסף כי תיאום עם צה"ל באשר לשימוש במרחב האווירי, עשוי לסייע גם הוא בפתרון המצב. "יש לקדם גם הידברות עם חיל האוויר, כדי לייעל את השימוש במרחב האווירי בשעות שבהן לא מתקיימת פעילות צבאית".
ששון מתח ביקורת נוקבת על התנהלות הרשויות, שלדבריו כלל לא בחנו את הצעותיו טרם הגישו את ההמלצות. "זה מקומם. המסמך כפי שהוא אינו מציג אופק חיובי עבור הציבור הנפגע, אפילו באופן תיאורטי".
ראש עיריית חולון הזהיר כי מפגעי הרעש עלולים להסב פגיעה קשה בהיבטים נרחבים, ובהם תפקוד מערכת החינוך וירידה בתל"ג הלאומי עצמו. נוסף על כך,
הביע ששון תרעומת על כך שברשות שדות התעופה כלל לא הציגו אמצעי אכיפה לתוכנית שהציגו, כמו הטלת סנקציות או קנסות על מטוסים שיחרגו מהרעש המותר - מה שלדבריו, היה מקובל בעבר.
רשות שדות התעופה פועלת באחרונה לצמצם את הפגיעה האפשרית בתושבים, ואף פיצלה את העבודות באופן שיתפרס על אזורים שונים לאורך תקופות שונות. הפרויקט, שנחשב "פרויקט לאומי אסטרטגי", יביא להשלמתו של טרמינל 3, ונועד להציב את ישראל בצמרת דירוג הבטיחות בעולם. ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לפנייה האחרונה בנושא כי "בימים אלה נעשים מאמצים להקל על תושבי הרשויות שעלולים לסבול מרעש המטוסים, במסגרתה נבחנים פתרונות מעשיים שיאפשרו למזער ככל הניתן את רמת הרעש".