שתף קטע נבחר

 

ניווט סלולרי: מחשב מסלול מחדש

אחרי שבלע את המצלמה, הסלולרי מתלבש על מכשירי ה‭.GPS-‬ גוגל ונוקיה, שמציעות ניווט חינם בסלולרי, מאיימות עליהם ועל תוכנות הניווט-בטלפון, כמו "טלמפ" הישראלית. התשובה שלהן — שירותי מיקום חדשים ומסעירים לטלפון

הנה משפט שאי אפשר להפסיק לחזור עליו: הטלפון הסלולרי בולע מוצרים מתחרים, וגם כאלה שעדיין לא. ההגדרה הבסיסית, כאילו מדובר בכלל בטלפון, היא עניין הסטורי ומסורתי - כיום המכשירים הסלולריים כבר עושים הרבה מאוד דברים, וביניהם גם מתפקדים כטלפון.

האיכות של המצלמה בטלפון, למשל, עדיין לא זהה לזו של מצלמה דיגיטלית ייחודית, אבל שימו לב למילה החשובה הזו - עדיין. מדובר בשאלה של זמן, ומספר התמונות שמצלמים ברחבי העולם בעזרת הטלפון כבר עבר מזמן את התפוקה של המצלמות הדיגיטליות.


 

טלפון עם מצפן ומפה

מכשירי הניווט הם תחום חדש יחסית, ובשנים האחרונות הולך וגדל מספר הטלפונים שכוללים שבב GPS ומתחרים במכשירים ייעודיים של יצרנים גדולים כמו טום-טום, גרמין, Mio ואחרים.

בדומה לתחרות במצלמות, יש כיום יותר טלפונים עם שבב GPS מאשר מכשירי ניווט ייעודיים. יצרני מכשירי הניווט ונציגיהם הקפידו להציג חזית די אחידה וחזרו על מסר קבוע: ניווט בסלולרי זה נחמד, אבל המסך קטן, לכן השימוש בטלפון פחות נוח, וגם מה תעשה כשתרצה לנווט ולדבר במקביל? עדיף להחזיק מכשיר נפרד לניווט.

אבל במקביל, וליתר ביטחון, הכניסו היצרניות לחלק מהדגמים חיבור בלוטות‭,'‬ שיהפוך את מכשיר הניווט לדיבורית, וחלק אפילו הוציאו מכשירים אליהם ניתן להכניס כרטיס SIM ולהפוך אותם (גם) לטלפון קבוע ברכב. יצרני הטלפונים, מצדם, הגדילו את המסך, וכיום הטלפון הממוצע הוא בגודל זהה לזה של מכשיר ניווט בסיסי.

 

פרט ליכולות הטכניות, הייתה גם שאלת המחיר. מכשיר GPS נפרד עולה כמה מאות שקלים, ואילו חברות הסלולר מציעות שירות ניווט בטלפון הסלולרי במנוי חודשי, שמחירו בערך 20 שקל לחודש, או שהוא כלול בחבילת שירותים וניתן "חינם‭."‬

למעשה, מנוי לשירות ניווט למשך שנתיים-שלוש זהה למחיר של מכשיר ניווט. באחרונה קפצו חברות ניווט שונות קפצו על עגלת ה"אפליקציות" החדשה והן מציעות כיום לרכישה בכרטיסי זיכרון גרסאות תוכנה שמתאימות, למשל, לאייפון ולמכשירי נוקיה, תמורת סכום קרוב לזה של מכשיר ניווט - כ‭90-80-‬ דולר לתוכנה.

 

גם החינם עולה

בחודשים האחרונים מזעזעת רעידת אדמה משמעותית את הענף. גוגל הייתה הראשונה, כשהכריזה על שירות ניווט מלא חינם לטלפונים המופעלים באמצעות מערכת אנדרואיד שלה - בינתיים רק בארה"ב. נוקיה הגיבה עם מהלך דומה, והכריזה על ניווט חינם לכל החיים עבור טלפונים של החברה בעשרות מדינות.

 

המהלכים של נוקיה וגוגל מהווים איום לא רק על יצרניות מכשירי הניווט הייעודיים, אלא גם על חברות המשתפות פעולה עם ספקיות הסלולר ומציעות שירותי ניווט בטלפון. למה לשלם אפילו סכום נמוך לחברת תקשורת, אם אפשר לקבל שירות זהה ללא תשלום? למעשה, גם מפעילות הסלולר עצמן עשויות למצוא את עצמן בבעיה, אם שירות עליו הן גובות היום תשלום יהפוך למוצר חינם.

 

בין החברות הבולטות בעולם, שנדרשות עכשיו לפתרונות יצירתיים כדי להמשיך להתקיים נמצאת טלמפ הישראלית. תוכנת הניווט של החברה נמצאת מאחורי שירותי הניווט של כל ארבע מפעילות הסלולר בישראל, והיא עובדת בשיתוף פעולה עם מפעילות במדינות נוספות ברחבי העולם.

 

"ל'חינם' הזה שאתה מדבר עליו יש מחיר‭,"‬ מסביר אלון פודהורסט, מנהל הפעילות של טלמפ בישראל, "התוכנה שלנו, למשל, צריכה חיבור לרשת רק לפרק זמן קצר יחסית כדי להוריד את מסלול הנסיעה, וברוב המקרים אינה צריכה להתחבר בהמשך מחדש ולהוריד נתונים נוספים‭."‬ לעומת זאת, לדבריו, בתוכנה של גוגל החיבור לרשת נמשך זמן רב יותר, מה שעלול להתבטא בחשבון הגלישה בטלפון. נוקיה, אגב, משתמשת בשיטה דומה לזו של טלמפ.

 

אבל הכיוון שהכתיבו גוגל ונוקיה לשוק ברור: בעתיד הקרוב יהפוך שירות הניווט הבסיסי למוצר חינם. כיוון שאין הרי באמת ארוחות חינם - מפעילות הסלולר יכולות לגלם את המחיר בתשלום עבור הטלפון או בחבילת שירותים מסוימת. הן יכולות ליישם גם כאן את שיטת החיוב/זיכוי - הלקוח משלם על השירות ומקבל בכל חודש זיכוי בסכום זהה.

 

אבל מי מדבר על ניווט "סתם‭:"‬ חברות הניווט יציעו מעתה למפעילות הסלולר ולבעלי הטלפונים חידושים אמיתיים (מה שמכונה "ערך מוסף‭- ("‬ עדכוני תנועה בזמן-אמת, הפניה לחניונים פנויים, חיבור "חי" לרשתות חברתיות, פירסום תלוי מיקום, ועוד. פודהורסט מסביר, כי בכלל לא בטוח שבעתיד ננווט לפי יעד שהגדרנו מראש: "תפתח את התוכנה, תקבל עדכונים, תראה מה קורה ואיפה, ולפי המידע הזה תחליט לאן אתה רוצה להגיע‭."‬

 

חברת Waze הישראלית כבר מציעה יישום GPS למגוון מכשירי סלולר ללא תשלום. Waze אוספת את נתוני הנסיעה של משתמשיה, יוצרת מהם מפות מעודכנות ואף מספקת עדכוני תנועה. אבל גם היא נמצאת בבעיה: "כשהשקנו את השירות, לפני שנה בערך‭,"‬ אומר נועם ברדין, המנכ"ל, "אמרנו שניווט בסלולר הולך להיות חינם וצחקו עלינו, עכשיו זה כבר ברור לכולם‭."‬

 

לדבריו, ההכרזות של גוגל ונוקיה דווקא סייעו לחברה: "נפתחו לנו אפשרויות חדשות. בעבר, למשל, בנינו את המפות מאפס, בגלל מחירן הגבוה של המפות המוכנות. אבל כיום אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם יצרניות המפות - אנחנו מקבלים את הנתונים שלהן ודואגים לעדכן אותם באופן שוטף בעזרת קהילת המשתמשים‭."‬

 

ברדין אומר כי לגוגל ונוקיה צפויה בעיה בתחום הזה: "הן יצטרכו לעדכן את המפות באופן שוטף, הצרכנים לא יסכימו לחכות למידע, וזה דבר שיעלה להן הרבה כסף. בנוסף, גוגל חזקה מאוד בארה"ב, אבל אין לה את היידע שיש לספקיות מקומיות בכל מדינה, על בתי העסק ונקודות עניין. למה שלדפי זהב או לחברת מפה, למשל, יהיה אינטרס למכור את המידע שלהן לגוגל‭."?‬

 

אז מאיפה יגיעו ההכנסות? אפשרות אחת היא שילוב של פירסום בתוך שירות הניווט ושכבות מידע נוספות על גבי המפה, שהמפרסם ישלם עליהן. אפשרות אחרת היא ששירות הניווט הרגיל יהיה חינם, אבל מי שרוצה, למשל, לנהל צי רכב, ישלם.

 

קטן או גדול

דודי וירניק, מנכ"ל חברת ‭Go Nav N‬ הישראלית, אשר מפתחת את תוכנת הניווט ‭,iGO‬ דווקא לא נשמע מודאג. "אני לא אדיש לצעדים של נוקיה וגוגל, אבל כבר לפני שנתיים חזינו שניווט יהפוך לשירות חינם ונערכנו לכך"

 

החברה משתפת פעולה עם כמה יצרניות רכב כדי לשלב את מערכות הניווט שלה בתוך המכונית, כחלק ממערכת הבידור. "בתחום הזה אין תוכנות חינם, לא יכולות להיות ולא יהיו‭,"‬ מסביר וירניק. "זה תהליך הטמעה שלוקח בערך שלוש שנים, ואנחנו מעריכים שב‭2011-‬ המכירות בתחום הרכב בלבד יעמדו על 4 מיליון יחידות. המכשירים האלה כוללים חיבור לאינטרנט, כדי לתת שירותים נוספים כמו עדכוני תנועה, חיבור לרשתות חברתיות ועוד‭."‬

 

iGO מציעה גם יישום לאייפון, שהוא אחד היקרים בתחום, "ולמרות זאת יש לו ביקוש. לא רק המחיר קובע, גם האיכות‭,"‬ אומר וירניק. "מי שרוצה ניווט אמיתי לא יסתפק בסלולרי, אלא יחפש מכשיר ניווט מקצועי או מערכת המשולבת ברכב‭."‬

במקביל חתמה ‭‬Nav N Go גם על הסכם לשילוב תוכנת הניווט שלה במכשיר המיילסטון של מוטורולה, הגרסה האירופאית של ‭,Droid‬ למרות שהוא מגיע בארה"ב עם שירות הניווט של גוגל.

היישום של ‭Nav N Go‬ יהיה זמין להתרשמות למשך חודשיים, ולאחר מכן יצטרכו המנויים לשלם עבורו.

 


 

מקדם מכירות

וירניק טוען, כי הסלולר הוא בכלל מקדם מכירות למכשירי ניווט: "אנשים נחשפים לשירות בטלפון, מנסים אותו, וכשרואים שהוא לא מספיק טוב הם קונים מכשיר ניווט ייעודי. כשאתה פותח יישום ניווט בטלפון הסוללה מתרוקנת במהירות, כך שבסוף אין לך אפשרות להשתמש במכשיר. אנחנו רואים עלייה במכירות של מכשירי ניווט ייעודיים, ומעריכים שב‭2010-‬ הן יצמחו ב‭40-‬ אחוז לעומת ‭."2009‬

 

גם בחברת רונלייט יבואנית ‭,Mio‬ מדווחים על עלייה במכירות בשיעור של 10 אחוזים ב‭2009-‬ לעומת ‭.2008‬ "למכשירי ניווט ייעודי יש כמה יתרונות‭,"‬ מסביר גיא דה פיצ'וטו, מנכ"ל רונלייט. "המסך גדול וברור, המפות מגיעות כבר בתוך המכשיר - לא צריך קשר אל שרת בדרך - ולכן חישוב המסלול מהיר יותר. אנחנו נותנים עדכון ראשון של המפות ללא תשלום ובהמשך - במחיר נמוך‭."‬

 

דה פיצ'וטו מוסיף, כי "בסופו של דבר, מדובר במכשיר שכולל חומרה שתוכננה במיוחד לעניין הזה, לניווט. זה דומה למצלמות - יש בטלפון, אבל אנשים עדיין קונים מכשיר ייעודי, כלומר מצלמה דיגיטלית עם זום יותר טוב ועם יכולות נוספות.

הסמארטפונים הם עדיין שוק קטן יחסית, לא כולם מסתובבים עם מכשיר בעל מסך גדול שיכול להציג יישום GPS בצורה טובה. ועוד: ניווט בחו"ל הוא מאוד זול - אתה קונה כרטיס זיכרון עם מפות של המדינות הרלוונטיות, לוקח אתך את המכשיר שלך - ויש לך את כל מה שאתה צריך‭."‬

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים