שתף קטע נבחר

 

"תקרית אל-על ולופטהנזה - מהחמורות אי פעם"

דו"ח משרד התחבורה קובע כי התקרית שבה הגיעו מטוסי אל-על ולופטהנזה למרחק של כ-250 מטרים אחד מהשני היא מהחמורות בתולדות נתב"ג. רוב האחריות הוטלה על פקח מגדל הפיקוח. ומה מנע אסון? מערכות האזהרה האוטומטיות במטוסים

שלושה חודשים אחרי אירוע הבטיחות בנתב"ג, שבמהלכו התקרבו שני מטוסים של אל-על ולופטהנזה אחד לשני באופן מסוכן, התפרסמו היום (ב') ממצאי חקירת משרד התחבורה.

 

הדו"ח החמור, שיועבר לרשות שדות התעופה, מטיל את עיקר האחריות על פקח מגדל הפיקוח בנתב"ג, לאחר שהמרחק בין שני המטוסים, שנשאו בסך הכל 428 נוסעים ואנשי צוות, הגיע עד לכ-250 מטרים. ההתנגשות נמנעה רק בזכות מערכות האזהרה האוטומטיות של המטוסים, שהופעלו בשל הקרבה החריגה.

 

לפי הדו"ח, מטוס אל-על החל בנסיעה איטית על המסלול לאחר שקיבל אישור המראה. מנגד, הגיע לנחיתה מטוס לופטהנזה, שטייסיו לא שמעו ממגדל הפיקוח את ההוראה לפנות שמאלה ולמעלה. בשלב זה, המטוס הישראלי האיץ את נסיעתו לקראת ההמראה, בעוד שהמטוס הגרמני המשיך בהנמכה איטית. בשל הקרבה ביניהם והזווית בה היו, הטייסים בשני המטוסים לא הבחינו אחד בשני.

 

במשרד התחבורה הגדירו את האירוע כ"חריג ביותר ואסור בתכלית האיסור, מקרה שללא ספק

הוא מהחמורים בהיסטוריה של נתב"ג". אחת ההמלצות בדו"ח מתייחסת לתרגול ושיפור נוהל הדיבור בקשר בין מגדל הפיקוח למטוסים, דבר המוסדר באמנות תעופה בינלאומית.

 

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "רשות שדות התעופה תלמד את הדו"ח ותיישם את מסקנותיו. רשות שדות התעופה מציבה את סוגיית הבטיחות בראש סדר העדיפויות ומקצה לנושא משאבים רבים. הפעולות שננקטות כוללות שידרוג תשתיות תעופה והדרכה אינטנסיבית של כל הגורמים העוסקים בנושא. בין הפעולות שננקטות, שדרוג מערך המסלולים, הקמת מגדל פיקוח חדש, סימולטור לאימון פקחים, הדרכות, התקנת מערכות מכ"מ ו- ILS לניווט מטוסים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטוס אל-על בנתב"ג (ארכיון)
צילום: ירון ברנר
מומלצים