שתף קטע נבחר

 

בשביל הנשמ"ה

נשים מכל הזרמים (נשמ"ה) עורכות מדי שנה שבת ייחודית, שבה הן עורכות את כל הטקסים. בכנס לרוחניות עכשווית תציג ד"ר ענת ישראלי את מחקרה על התהליך ומטרותיו

עד לפני כמה שנים, כשהיו מדברים על רוחניות או ניו-אייג', הייתה תחושה שתחומים אלו מאיימים על היהדות העכשווית, בעיקר בשל נהירת הצעירים לארצות המזרח ולתרבויות רחוקות אחרות. הרוחניות הקלה להשגה העלתה בקרב חוגים מסוימים חשש שאת התרבות היהודית, התפילה והמורשת, יחליפו מעגלי הקשבה וסדנאות השתיקה.

 

אבל הכנס לרוחניות עכשוויות, שייערך בשבוע הבא באוניברסיטת חיפה, מגלה שהחששות היו כנראה מיותרים. שבעה מושבים, הכוללים כ-30 הרצאות, יעסקו בקשרים חדשים בין רוחניות ויהודית עכשווית.

 

מבט על תוכניית הכנס ועל ארגוני היהדות המתחדשת מגלה כי חלק ניכר מהשינויים מובל על-ידי נשים ישראליות - אורתודוכסיות, קונסרבטיביות, רפורמיות, מסורתיות וחילוניות. האם מגמה זו רומזת על כך שהשבת, התפילות, החיבורים הקבוצתיים בבתי המדרש עומדים להתרחב מרשות הגברים לרשות הנשים, ולהפוך ליותר ויותר פמיניסטיים? ד"ר ענת ישראלי ממכללת אורנים עוסקת, בין השאר, בשאלה זו.

 

שבת עם קול נשי

בכנס תציג ד"ר ישראלי את מחקרה בנוגע להתארגנות הפמיניסטית "שבת נשמ"ה" (ראשי תיבות: נשים מכל הזרמים), שפועלת במסגרת המדרשה באורנים כבר שש שנים. מדובר בסוף שבוע משותף לנשים בלבד, יהודיות מכל הזרמים, שמוקדש למפגש, ללימוד, לשיחה ובעיקר - לתפילת נשים משותפת. שבת ייחודית זו מתקיימת אמנם רק בפעם בשנה, סמוך לתשעה באב, אך ההכנות אליה מתחילות חודשים רבים לפני-כן. 

 

ישראלי: "מכיוון שהשבת משותפת לנשים דתיות וחילוניות מכל הגילים ומכל הזרמים, עיקר העבודה שלנו היא לנסות ולעצב שבת נשית, שתאפשר לנשים להיחלץ מהמקום המאוד ספציפי שמייעדת להם השבת הרגילה. כלומר לתת בידן את ההזדמנות להתפלל, לעלות לתורה, ללמד שיעור, לקדש, לברך על הלחם והיין וכל שאר הסממנים והטקסים שנשים אורתודוכסיות אינן מורשות באופן רגיל לקחת בהם חלק, ונשים חילוניות מחוסרות הזדמנויות או ידע מתאימים לכך, גם אם חשות צורך עמוק להיות שותפות.

 

"בראייה אנתרופולוגית, האלמנטים הטקסיים הרבים המתקיימים בשבת לנשמ"ה פועלים במכוון פעולת-נגד למקומו המעצב והמקבע של הטקס הגברי המקובל, שמגדיר בכל שבת מחדש את ההיררכיה הברורה כל-כך והכמעט בלתי ניתנת לערעור בין הגברים לנשים".

 

לדברי ישראלי, המטרה של "שבת לנשמ"ה" נועדה להפוך את המציאות הקיימת, בעיקר דרך מתן האפשרות לנשים להשמיע את קולן. "נשים רבות, שבמשך שנים לא יכלו לבטא את קרבתן לאמונה וליהדות בקול, זוכות לדבר, לקרוא, לדרוש, לשיר ולהתפלל בקול רם, ללא חשש", היא מתארת. "כל מי שרוצה מוזמנת לקחת חלק פעיל באחד מחלקי השבת ובתפקידים הרבים והמגוונים המתאפשרים במהלכה. יש נשים שמחכות, מתכוננות ומצפות כל השנה לשבת הזו, מכיוון שהן רוצות להזמין לעצמן קטע ספציפי לקרוא בתורה, או לציין אירוע מיוחד בחייהן בעלייה לתורה, או שהן רוצות לערוך שיעור בנושא מסוים שנוגע לליבן".

 

לפי ישראלי, גם צורת סידור בית הכנסת שונה מהמקובל בעזרת הגברים, הן מקפידות על כך שכל המשתתפות בתפילה יישבו במעגל, על מנת שלא ייווצר סדר של נשים חשובות יותר ונשים חשובות פחות.

 

להיכן מפנים את העוצמות הרוחניות?

ישראלי סבורה כי "שבת לנשמ"ה" משקפת את הפריחה של היהדות הרוחנית הנשית החדשה. לדבריה, בעוד שלשבת הראשונה נרשמו רק עשרות בודדות של נשים, בשנים האחרונות ישנן פניות רבות מנשים הרוצות להשתתף, ובסופו של דבר ההרשמה נסגרת מוקדם כשמגיעים ל-100 נרשמות, כדי לשמור על מסגרת שבה כל אחת תוכל לבוא לידי ביטוי: "השבת היא חוויה רגשית חזקה מאוד עבור המשתתפות. האפשרות להתקדש יחד מביאה רבות מהן להתרגשות עזה, והעוצמות הרוחניות אליהן מגיעות הנשים, מלוות לאורך כל השבת בהרבה מאוד קולות בכי".

 

המחקר האקדמי של ישראלי מנסה להבין האם באמת ניתן לייסד מסגרת של שבת פמיניסטית, ומה מסגרת שכזו מכילה בדיוק

מבחינה רוחנית. "החיבור של נשים רבות יחדיו בתפילה יוצר אנרגיה רוחנית, השאלה היא להיכן מפנים את העוצמות הללו, האם אנחנו מבקשות להידמות לגברים, או ליצור לעצמנו מסגרת שונה לגמרי? ברור לנו שהמצב הנוכחי דורש תיקון גדול של הדור שלנו ושל הדורות הבאים, כזה שיאפשר לנשים להיות שותפות אמת בתרבות היהודית ובדת היהודית. אך אין לנו כוונה לפרק את המרחב הקיים, אלא לבנות את המסגרת שתאפשר לנו פשוט להשתתף".

 

ישראלי רואה ב"שבת לנשמ"ה" הוא הזדמנות להבין מה נשים רוצות באמת מבחינה רוחנית ככלל, ומהשבת בפרט.  

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים