ככה לא מסבירים באינטרנט / דעה
אתר ההסברה הישראלי הוא מפגע תדמיתי. ומדוע? אין שום דרך להשתתף. לא להגיב, לא להפיץ, שום כלום. משרד ההסברה לא מביא את הדיון לרשת
רוצים לדעת למה ההסברה הישראלית על הפנים? היכנסו לאתר המיוחד שפתח משרד ההסברה במטרה להפוך כל אזרח לשגריר ישראלי בעודו שוהה בנכר.
“מסבירים ישראל” הוא בעייתי מכל כך הרבה בחינות שקשה לי להחליט ממה להתחיל. מה אתם מבינים מהאתר הזה? אני יכול להסיק שלא רק שהתחבורה בישראל מבוססת בעיקר על גמלים וכולם אוכלים מנגל (מה, לא?), אלא גם שהאינטרנט הישראלי מונע באמצעות דלק גמלים. אבל למה להעליב את הגמלים? במילים פחות עדינות: האתר הזה הוא מפגע תדמיתי.
מפספס את הרשתות
נכתבה לא מעט ביקורת על תכני האתר ועל כן לא נתעכב על הנקודה הבעייתית הזו. כאשר מתמקדים בטפל, ומציעים שאלות ותשובות עם פרשנות מעוררת מחלוקת על הנושאים השנויים במחלוקת - מחמיצים את העיקר.
כאשר מעמידים את הרגלי המנגל של הישראלים ראש בראש לצד נושאים הרי גורל כמו עתיד השטחים, מי יתייחס לעניין ברצינות? ומי בדיוק מאמין שברגע שיבינו הגויים שישראל אינה מדינה מדברית, ואפשר להשיג בה גם סושי לא רע, הם יראו אותה באור שונה לחלוטין?
האתר מפספס בגדול את המדיה החברתית בכמה רמות. ראשית, מדיה חברתית היא הכל אודות השיחה, הדיון.
אי אפשר לגשת לדיון עם אגרוף קפוץ, בגישת “אנחנו צודקים והם טועים”.
הנושאים שמעמיד האתר לדיון אינם מעודדים דיון כי אם פטרונות דלה. מוטב היה למשרד ההסברה לא לעסוק כלל בנושאים נפיצים, ולהתמקד בדרכים יעילות יותר להציג את הפנים היפות של ישראל.
כדאי לאנשי משרד ההסברה להציץ ב-No Camels, אשר מלבד מוטיב הגמל, אין לו דבר במשותף עם יוזמת ההסברה החדשה.
זהו אתר ותוכנית וידאו אינטרנטית החושפים אנשים, חברות ורעיונות ממרחב הקיום הישראלי - לעולם.
קצב העדכון של האתר רחוק מלספק, אך במקום לבקר אפשר היה להשקיע חלק מתקציב ההסברה במיזמים כאלה. עוד כמה אתרים כאלה והתדמית של הישראלים (אך לא בהכרח של ישראל) היה שונה במקצת.
הממשק הוא המסר
מלבד זאת, איך אפשר להשיק בשנת 2010 אתר שהינו בלתי אינטרנטי בעליל? האתר, כל כולו, מבוסס על ההנחה שהסברה מפה לאוזן היא היעילה ביותר ומתעלם מיכולות המדיה המקוונת.
אין עוד טעם היום להשיק אתר שאינו אלא עלון, אותיות מתות שאיש לא יקרא. מעבר לעובדה שהאתר הוא בעברית ומיועד לישראלים בלבד, אין בו כפתור Share אחד לרפואה, שלא לומר נוכחות ברשתות חברתיות.
אם התכנים היו מעודדים התחלה של דיון פורה, הוא היה מיד גווע, ולו בשל העובדה שאין שום דרך להשתתף באתר – לא להגיב, לא להפיץ, שום כלום ומשום שהדיון אינו מתנהל במקום בו נמצאים אנשים ברשת.
אם בטלוויזיה המדיום הוא המסר, באינטרנט הממשק הוא המסר. הממשק של אתר משרד ההסברה משדר מסר של הכתבה, מהממשלה לאזרחים, והם כבר אמורים לדקלם את התכנים האלה באוזני כל ערל כסיל שמיד יהפוך לאוהב ישראל.
ההתעלמות ממדיה חברתית מבטיחה שדיון לא יתפתח, אם התכנים לא היו הורגים אותו קודם.
כיצד יש להסביר את ישראל באינטרנט, אם בכלל? בטוח שלא באמצעות קול ממשלתי.
פלטפורמת הסברה חכמה הייתה מציעה לישראלים תשתית בהם יוכלו לעשות שימוש, אם ירצו, כדי לשפר את תדמית מדינתם, בשפה ובאופן שימצאו לנכון.
במתכונת הנוכחית, למרבה הצער, קמפיין ההסברה הישראלי מצדיק את התדמית הלא מחמיאה של הישראלים. עכשיו תסלחו לי, הגמל שלי צמא.