אל תדברו על הרב אלון
יש למישהו תשובות לתהיות: "האם פסה אמונה בחכמי תורה"?, "כל תורת הרב אלון היתה צביעות"?, "איך התורה לא מגינה ומצילה?" כל השאלות כבר נשאלו, ותשובות רבות ניתנו ונמרחו. אני מעדיף איפוא את האמת - שאין לי תשובות
"אב בית דין שסרח אין מנדין אותו אלא אומר לו: 'הִכָּבֵד ושב בביתך'. חזר וסרח מנדין אותו מפני חילול השם" (מו"ק יז,א). "מעשה בתלמיד אחד שהיה מגמגם (רש"י: בעל קרי היה). א"ל רבי יהודה בן בתירא: בני, פתח פיך ויאירו דבריך, שאין דברי תורה מקבלין טומאה" (ברכות כב,א).
מאז "פיצוץ פרשת הרב אלון" אני מהלך כסהרורי. ככל שאני מנסה להתחמק מלדבר ומלכתוב על האסון שזיעזע את אמות הסיפים בציונות הדתית - איני יכול. היד ממאנת מלהתייחס אך הלב אומר אי אפשר. הכליות יועצות "שתיקותיך יפה מדיבוריך" (גיטין מו,ב) אך הראש הסחרחר מחליט שאין מנוס מאמירה.
רבים משיחין בהתנהלות של פורום "תקנה" ושל הרב אלון, אך לא חקר האמת הלזו היא שטורדת את רוחי. גם לא היעדר מידע פרוצדורלי מסעיר אותה וגם לא שאלת סמכות השפיטה החברתית, אלא המפולת החינוכית האדירה שניחתה על ראשנו. אין אפשרות להגזים בחומרת המשבר האמוני והצונאמי החינוכי; נפלו השמים ונתקו מוסרות תבל.
שלש הערות בפי, והן תלויות זו בזו
1. להיאלם: לאחר לבטים רבים, ולאחר קריאת חומרים חינוכיים והסברתיים רבים שנכתבו בבמות שונות, כולל שאלות נוקבות שעלו על ידי בני נעורים או מבוגרים, דתיים או חילונים, הגעתי למסקנה כי מוטב להיאלם. התשובה האמיתית למרבית השאלות היא "אין תשובה!". האם יש למישהו תשובות לתהיות כמו "האם פסה אמונה בחכמי תורה?" "האם כל תורת הרב אלון היתה צביעות?" "איך התורה לא מגינה ומצילה?" וכיוצא באלה?
כל השאלות כבר נשאלו, ותשובות רבות כבר ניתנו ואפילו נמרחו, ודי בהן! המשך השיח המדשדש ודש שוב בנושא רק מרועע יסודות אמונה. אני מעדיף איפוא את האמת שאין לי תשובות. אבטל דעתי רק אם פסיכולוגים אמינים ושומרי אמונים ישכנעו שגם דישה כזו תועלתה מרובה.
2. להיעלם: בקשת הרב אלון שלא לדון ב"סורחנו" בבתי כנסיות ובבתי מדרשות יכולה להתקבל רק אם ינהג כדוד ויקים עוּלה של תשובה בדורנו, בהכאת "חטאתי" תנ"כית, ללא פירוט החטא ("כסוי חטאה"; תהלים לב,א). אם אמנם יתעלה למדרגה זו נהיה עדים חיים לכתיבת פרק נוסף בתנ"ך - בגובה עינינו!
אם לאו, ויכתב סורחנו ולא תיכתב תשובתו, או-אז יכבד וישב בביתו, כעצת חז"ל המצוטטת לעיל לתלמיד חכם "ששמועותיו רעות". בטוחני כי ימצא אפיק לרוחו ולהגיגיו בעולמנו הממוחשב המזמן אינספור דרכי ביטוי גם למי שספון-טמון בביתו, מאחורי הפרגוד והמסך.
3. "אין דברי תורה מקבלים טומאה": אם שני אלה ייעשה לו, אזי הגענו לדילמה הנוקבת מכל: ותורתו עד כה מה תהא עליה? תשובתי, המותנית בהמלצות הנ"ל: "אין דברי תורה מקבלים טומאה", כמצוטט לעיל. אכן, קביעה זו קשה וטומנת בחובה שאלות אמוניות וחינוכיות נוקבות (איני מפרטן מן הטעם דלעיל: "דלא לישתעי בי רבנן"). אף על פי כן, אני מחזיק בעמדתי שספרי הרב אלון יהיו ראויים להתייצב בארון הספרים היהודי.
החרמת ספרים ודעות, שבכתב ובעל פה, האופיינית לציבור החרדי, הפכו לנשק-חם גם
במחוזותינו, קהילות הציונות הדתית ומוסדותיה. כבר אירעו תקדימים בחצרותינו, שלא אזכירם, בעיקר על רקע של השקפות עולם שונה או חריגה. אני סובר, לאחר העיון, כי גם התנהגות פסולה של המחבר אין בכוחה להטביע חותם של טומאה על תורתו.
אכן, בסמיכות לקטע שצוטט על "הכבד ושב בביתך" נאמר (מו"ק טז,ב) על תלמיד חכם ש"תורתו מכרזת עליו". לפיכך, בכל מקרה, ראוי לדלג על אמרותיו ותורתו של הרב אלון בסוגיות הצניעות, הקדושה, הטהרה. ישתקע הדבר ולא ייאמר ותשתקע ה"פרשה" ולא תעלה על לב.
הרב ישראל רוזן הוא ראש מכון צמ"ת. המאמר המלא יפורסם בסוף השבוע בעלון "שבת בשבתו"