שתף קטע נבחר
 
צילם: עמרי מירון

לא רק לסבתא: עיצובים לוהטים לכוס התה שלכם

צבעוניות יוצאת דופן, שימוש בשמות קליטים וביטויים ציניים, פנייה לשוחרי איכות הסביבה ושימוש בפטנטים - כך דור העתיד של מותגי התה מתנתק מהתדמית המשעממת ופונה לציבור הרחב

ככל שהדבר נוגע לתרבות שתיית התה, נדמה שהיא עדיין מתקשרת לתרופת סבתא במקרה של שפעת, למשקה בעל השפעה מרגיעה, ולמשקה מחמם ביום חורף קר.

 

לטורים קודמים של עיצוב מחוץ לקופסא:

 

בין סגולותיו הרבות של התה מצויות אלה שתורמות לבריאות הנפש, למשל התה הירוק שידוע בהשפעתו המרגיעה. אך סגולותיו אינן מסתכמות בהשפעה מרגיעה - מחקרים שונים מוכיחים כי צריכה קבועה של תה מקטינה את הסיכויים ללקות במחלות לב, מחלות מעיים זיהומיות וסוגים מסוימים של מחלת הסרטן.

 

 

לי תמיד היה הרושם שעדיף לשתות תה כשיש סיבה לעשות זאת ופחות מתוך הנאה טהורה. באופן אישי, אינני מכיר יותר מידי אנשים כמו מירקין ופינס מ"רומן רוסי", ששותים תה ואוכלים במקביל זיתים פשוט כי זה טעים להם. ובכל זאת, בסופו של יום מתברר כי אחרי שתיית מים - התה הוא המשקה הנצרך בעולם.

 

בשנת 2007 עמד ערכו הריאלי של שוק התה העולמי על כ-24 מיליארד דולר. ההערכות הם שיש כיום בעולם כ-2,000 סוגים של תה, כאשר היצרניות המרכזיות הן סרי לנקה, סין, הודו וקניה. מעבר להיותן יצרניות תה, הן גם מחזיקות בנתח משמעותי של ייצוא התה לרחבי העולם, בדגש על מדינות כמו רוסיה, ארצות הברית, אוקראינה ויפן.

 

זאת ועוד, על רקע טרנד הבריאות שיכללו בארצות הברית בעשורים האחרונים את ייצור תה, כך שהוא מכיל רמות נמוכות של קפאין לצד רמות גבוהות של נוגדי חמצון. הנתונים המספריים מעידים כי הצרכנים תומכים בשינוי: בשנת 2008 עמד ערכו של שוק התה בארה"ב על כ-6.8 מיליארד דולר.

 

טבעי זה נחשק ומגרה

עידן הניו אייג' הביא בשנים האחרונות להתפתחות סוגים רבים של תה אורגני. מוצרים אורגניים מעוררים בדרך כלל אסוציאציות של חזרה לטבע, לשורשים ולאמא אדמה. מכיוון שכך, החוויה של מוצר אורגני מתקשרת עם קונספט של שפה נזירית מבחינה עיצובית, למשל צבעוניות רכה וציורים נוסטלגיים בצבעי מים ובעפרון. הלא אם המוצר מגיע מהאדמה - ככה הוא גם צריך להיראות, לא כן?

 

אז זהו, שלא. טבעי זה נחשק ומגרה, ומספיק שתביטו באריזות המותגים האורגנים שבכתבה זו על מנת לגלות שהם רחוקים מהעיצוב המיושן והמוכר של מוצרים אורגנים. מדובר בשינוי חכם במיוחד, שכן הוא נועד לאפשר הגעה לקהלי יעד חדשים שרוצים להצטרף לגל הבריאות מבלי להרגיש תפלים או אנמיים.

 

כך למשל המותג השבדי Friggs Tea, שמיועד לקהל בעל מודעות להגנה על איכות הסביבה, מגיע באריזה ידידותית לסביבה, כאשר התה שבתוכה עשוי כולו מרכיבים טבעיים. את תשומת הלב מושך העושר הטיפוגרפי של האריזה: סוג התה כתוב באותיות שונות ומגוונות על רקע צבעוניות שקטה ועדינה.

 

פחיות מתכת - לאו דווקא טעם של פעם

המותג האמריקני Lazy Days Tea מספק דוגמה מצוינת לפנייה חוויתית אל רגשות הצרכנים הצעירים. המותג, שביקש לבדל את עצמו ממותגי תה אורגניים אחרים ובעיקר לנתק את עצמו מהתדמית הבריטית והיבשושית של התה, מציע טעמים בשמות קלילים וקליטים, למשל "BFF", "Cup-O-Jane" , "Go ManGo" ו-"High 5". התה מגיע ארוז בפחיות המיועדות לשימוש חוזר והאיורים התוססים על גבי האריזות מתאימים לרוח השמות שניתנו לטעמים השונים.

 

מותג אמריקני אחר בשם Andrew and Dunham Damn Fine Tea, בחר להשתמש בשפה קולאגית מתרבות הקומיקס והרחוב של שנות ה-50 וה-60, שמכילה את טביעות האצבע של הפופ ארט - אנדי וורהול ואחרים. הנייר המחוספס וההדפסים שעוטפים את אריזות הפח מעניקים חוויה כיייפית ועכשווית לצרכן.

 

גם תה הפרימיום המתוחכם של המותג הרוסי Kusmi Tea, ארוז בפחיות מתכת המאפשרות שימוש חוזר. במקרה זה, האריזות מעוצבות בסגנון הבארוק וכיאה לסגנון זה, הן עמוסות בפרטים, איורים וקישוטי פרחים. כל אלה מזכירים לצרכן את השורשים הרוסיים של המותג.

 

על גיאומטריה וחזות קשוחה

המותג הבריטי Tea Star מציע עיצוב ועוצר נשימה לתה האורגני שלו. מדובר באסופת תיונים, כאשר כל תיון ארוז באריזה אישית, משולשת ותלת מימדית. כל תיון נפתח באופן דומה ל-fortune cookie ורק אז מתגלה טעמו. בנוסף, כל התיונים ארוזים יחד באופן שיוצר קופסה תלת מימדית בצורת כוכב. אין ספק כי מדובר באריזה שנחרטת בזיכרון ונשמרת זמן רב לאחר שהתה נגמר.

 

לעומת זאת המותג האורגני Tea Forte, מגיע באריזות הגיאומטריות המספקות דוגמה שמרנית מבחינה עיצובית. שקיק התה מגיע בצורה של פירמידה, שהיא סימן הזיהוי של המותג, ומראש הפירמידה מבצבץ עלה, שמדגיש את הקשר בין המותג לבין הטבע. כל שקיק תה ארוז באריזה אישית, אך הצורה התלת מימדית מאפשרת לארוז מספר אריזות אישיות במגוון אופנים וכמויות. העובדה כי המוצר מרכיבים אורגניים ניכרת גם בצבעוניות השקטה של האריזות.

 

לעיתים תה נתפס כמשקה נשי לכאורה. כמה פעמים יצא לכם להיות בדייט שהגבר הזמין לעצמו כוס תה? במותג האמריקני Texas T החליטו להקשיח את החזות של התה באמצעות אריזה דמויית גרוטאות ישנות ומחוספסות עם איורים גסים של גולגולות וגוף האדם. כל זה נעשה תוך שימוש בביטויים ציניים למשל, warm ya up או brain freeze. המותג בכללותו, משמו, דרך האריזה וכלה באיורים ובשפה - מקנה במכוון חזות קשוחה לתה.

 

חווית הגשה אחרת

עד כמה זה קשה להכין תה? בסך הכל עניין של שניות, לא? בסך הכל צריך להוציא את התיון מהאריזה, לתת לו לשהות כמה שניות בתוך המים החמים, לערבב וללגום. אבל גם בתחום הזה יש התפתחויות שנועדו להקל אף יותר על הצרכן בבואו להכין לעצמו כוס תה.

 

כך למשל המותג האמריקני Sugart itea Wand, מספק חוויה לא שגרתית בתהליך הכנת התה, זאת בזכות העובדה שאין צורך לפתוח את האריזה: כל תיון ארוז בנפרד וכל שיש לעשות הוא להכניס אותו לכוס המים כמו שהוא, כלומר בעודו באריזה. כל אריזה כוללת פילטר מובנה, שמאפשר לעלי התה להתפזר בצורה אינטנסיבית יותר מזו של תיון רגיל, דבר שמתבטא גם בטעם. מבחינת העיצוב, התיונים מגיעים בצורה תלת מימדית שמקנה להן חוזק בפשטות ובתמציתיות שלהם.

 

גם המותג הגרמני Verity, שמייצג את דור העתיד של התה, מציע חוויה בלתי שגרתית. מדובר בתמצית מרוכזת ונוזלית, המגיעה באריזות אישיות, שכולן אסופות יחד לתוך אריזה אחת דמויית צינור. על מנת להדגיש את הערכים הפעילים של המוצר, השפה שעל גבי האריזה משדרת ניקיון ותנועתיות, ומזכירה את זו שפוגשים לעיתים קרובות על גבי אריזות של מוצרים מעולם מוצרי הטיפוח והקוסמטיקה, וכן על אריזות של מעדני חלב.

 

ובחזרה לממלכת התה, בריטניה, נזכיר שהמותג הבריטי London Tea Company עיצב מחדש את אריזותיו כך שראשי התיבות שלו, האותיות L ו-T, מעוצבות כמו שולחן וכסא, ועליהם ולצידם יושבים לוגמים במגוון תנוחות. האופן בו הדמויות מועמדות על גבי האריזה נוטע בנו תחושה של רוגע, נינוחות והתרפקות, המתקשרים לחווית שתיית התה.

 

בנוסף, הצבעוניות יוצאת הדופן של אריזות המותג מסייעות לצרכנים לשייט בין קשת הטעמים באופן מושכל: הצבעים הכהים מאפיינים את הטעמים הקלאסיים, הצבעים הבהירים מאפיינים את טעמי הגורמה, והאריזות הלבנות מייצגות טעמים של תה ללא קפאין.

 

לסיכום, אפשר לראות שמותגים רבים בוחרים לעצב את אריזות התה בצורה חדשנית ולא סולדית בכלל, המשתמשת בזוויות שונות ומגוונות ופונה לצרכנים צעירים ומבוגרים, נשים וגברים כאחד. במילים אחרות: זו הסערה בכוס התה שלכם.

 

הכותב הוא מומחה למיתוג ועיצוב ומרצה בפקולטה לעיצוב מכון טכנולוגי-חולון


פורסם לראשונה 03/03/2010 21:34

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Tea Forte. עלה מציץ
Tea Star. כמו fortune cookie
London Tea Company. לא שכחנו את הבריטים
Andrew and Dunham Damn Fine Tea. פופ ארט עכשיו
Kusmi Tea. חוזרים לתקופת הבארוק
צילום: מתוך האתר הרשמי kusmitea.com
מומלצים