אודי A1 - גם היא בחשמליות
טכנולוגיות חלופיות במכוניות חשמליות, היו כנראה העניין השכיח ביותר בתערוכת ז'נבה 2010. ובכל זאת, נראה שאודי אי-טרון המבוססת על ה-A1 החדשה, מרשימה מכולן
יש חשמליות, ויש חשמליות. לצד שלל גרסאות היברידיות משלל יצרנים, בלטה מכונית התצוגה של אודי, ה-A1 אי-טרון, כסוג של קונספט-מושלם שאפשר להתקנא בו. אז נכון, רעיון ההנעה הכל-חשמלית עם גנרטור-טוען אינו חדש, ויושם זה מכבר בשברולט וולט ובגרסתה האירופית אופל אמפרה, אבל אי אפשר להתעלם מהבשלות מעוררת ההתפעלות שהציגה אודי.
ראשית, המערכת עצמה. סוללות ליתיום-יון מספקות כאן זרם למנוע חשמלי, המייצר הספק מרבי של 102 כ"ס ומניע את הגלגלים הקדמיים בעזרת תיבת העברה רציפה. בעת שהסוללות טעונות במלואן, יש לאודי הנאה טווח נסיעה של 50 ק"מ, ונתוני ביצועים כשל מנוע בנזין מקביל הספק: 10 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש. המהירות המרבית, שאינה רלוונטית במקרה זה, עומדת לטענת אודי על 130 קמ"ש.
כשתפוקת מארז הסוללות המונחות על רצפת השלדה מתחיל להתדלדל, נכנס לפעולה הגנרטור. באודי אוהבים אגב, כמו האמריקנים, לכנותו "מאריך טווח". אך בניגוד ליצרנים אחרים, הגרמנים החליטו למצוא יצרן-כוח שיהיה שונה ככל הניתן ממנוע בעירה פנימית רגיל, קטן ומודרני וחסכוני ככל שיהיה.
את זה הם מצאו באמצעות מנוע ואנקל חד-רוטורי בתא המטען של הקומפקטית החדשה. יש לציין כי לוואנקל יתרונות רבים על-פני מנוע סטנדרטי, רובם ככולם מתאימים לרעיון של אודי ככפפה ליד. בין היתר - מידות קומפקטיות, פעולה חלקה, מיעוט רעש ומשקל עצמי נמוך.
היחידה שנבחרה שוקלת 70 ק"ג בלבד, ונפחה 250 סמ"ק. היא מסוגלת להפיק כ-20 כ"ס לטעינת המצברים. אודי טוענים כי כך יוארך טווח הנסיעה של ה-A1 ב-200 ק"מ נוספים, וכי תצרוכת הדלק הממוצעת תעמוד על כ-50 ק"מ לליטר בנזין, עם פליטת מזהמים ממוצעת של 45 גרם לקילומטר בלבד.
ולידיעת הקוראים שי אגסי, שר התשתיות, השר להגנת הסביבה ובכירי חברת חשמל. כמו מרבית המכוניות החשמליות-היברידות-אלטרנטיביות שהוצגו בתערוכה, את סוללות האודי ניתן כמובן לטעון (גם) משקע חשמל ביתי.