עשרה טיפים: איך לצלם מבנים וארכיטקטורה?
מה להכין מראש, איזה ציוד לקחת, באילו תנאי תאורה לצלם ועוד - 10 דברים לשים לב אליהם בצילום ארכיטקטורה
1. הכנות
בדקו את שעות הפתיחה של המבנה ואם ישנו צורך להשיג אישורים מיוחדים לצילומים שם. הציצו בתחזית מזג האוויר וודאו מראש שיש לכם מספיק אור על מנת לצלם. אין דבר שיכול לבאס אתכם יותר מאשר לנסוע שעתיים ולמצוא את מקום הצילום גשום וחשוך מידי. תכננו את הנסיעה שלכם למוקדם בבוקר או לקראת אחרי הצהריים, אלו בדרך כלל השעות הטובות ביותר לצילום מבחינת תנאי האור.
קווים מוליכים - פרספקטיבה. צילום: סוון פנמה
2. ציוד
עדשות רחבות/ אולטרה רחבות הן בדרך כלל העדשות שמאפשרות לכם להפיק קומפוזיציות דרמטיות מאוד והן כנראה העדשות השכיחות ביותר בשימוש בקרב צלמי ארכיטקטורה.
רצוי לסחוב אתכם גם עדשות טלה בינוניות על מנת לאפשר לכם לבודד חלק קטן של המבנה המצולם. חצובה טובה הינה ציוד הכרחי בצילומי ארכיטקטורה במיוחד בצילומים עם חשיפות ארוכות יחסית כמו כן, פילטרים לעדשות שלכם כגון UV ומקטבים יוכלו לשדרג את התוצאה הסופית שלכם.
3. זמן
קחו את הזמן שלכם והסתובבו בסביבות המבנה ובתוכו. נסו למצוא את הזווית המעניינת בעינכם, נסו למצוא זווית לא שגרתית שלא צולמה לפני כן.
שחור לבן להעצמת הדרמה. צילום: סוון פנמה
4. קומפוזיציה
הקפידו על קומפוזיציות נקיות עד כמה שאפשר. הימנעו מכניסה של אלמנטים מסיחי דעת לפריים שלכם. באופן כללי תמונה שמורכבת מפחות אלמנטים תהייה יותר אפקטיבית. נסו לכלול תבניות שחוזרות על עצמן כמו קווים, תבניות, צורות או קווים מוליכי עין לפינות הפריים.
נסו למצוא זווית צילום מיוחדת ושונה, הטיה אלכסונית או אנכית של הפריים מוסיפה כמעט תמיד דינאמיקה לתמונה. אם הקומפוזיציה שבחרתם הינה סימטרית שימו לב שהקווים מקבילים בדיוק רב והקפידו על תמונה ישרה ומאוזנת.
5. אור?
כמו בכל תמונה שתצלמו לאור / תאורה יש תפקיד מכריע. האור פוגש את המבנה ומשנה את הדרך בה הוא נלכד על הסנסור שלכם ושהוא עושה את זה נכון הוא נותן למבנה שלכם עומק. לצללים יש תפקיד מכריע שכן הם מספקים ניגודיות (contrast) ומדגישים אלמנטים שחוזרים על עצמם במבנה המצולם. צילום בתנאי תאורה שונים ובחשיפות שונות, ואף מזג אוויר סגרירי יכולים לשנות מאוד את האווירה של התוצאה הסופית.
6. ניגודיות
ניגודיות ברורה ובולטת יכולה לשדרג כל תמונת ארכיטקטורה. הניגודיות הזו יכולה להיות אלמנט מעוגל בין קווים ישרים, צבע מנוגד בין צבעים משלימים ובעצם כל אלמנט ששובר את הסימטריה של התמונה יצור אפקט מעניין שתופש את העין. לפעמים הכללת השמיים בפריים שלכם תפיק את האפקט הרצוי.
7. המגע האנושי
לעיתים דמות של אדם או קבוצת אנשים יכולים לשמש כעוגן להמחשת פרספקטיבה או יחסי גדלים ביחס למבנה המצולם או שהדמויות הללו יכולות להביע קשר כלשהו למבנה באם הם גרים בו, עובדים או מבקרים בו.
אפקט הוואו. צילום: תומס הולטקוטר
הכללת בני אדם בתמונה יכולה לחזק תמונת ארכיטקטורה אך לפעמים תמונה נקייה מאנשים תהיה יותר חזקה באימפקט שלה לכן עדיף במהלך הצילומים לנסות את 2 האפשרויות ולבחור את המוצלחת מביניהן בשלב העריכה.
8. צבע או שחור לבן?
כמובן שהתשובה לשאלה הזאת היא פונקציה של הטעם של הצלם אך לעיתים הצבע של המבנה יכולים להוסיף המון לתמונה הסופית. מצד שני מבנה עם אלמנטים גרפיים בולטים מאוד יצטלם יותר טוב בשחור לבן שכן הניגודיות תהיה יותר מובלטת וברורה.
9. עיבוד/עריכת התמונה
מלבד פעולות עריכה שיחות כגון הגברת הניגודיות, תיקון צבע או הוספת חידוד מומלץ לשקול תיקון של עיוותי העדשה שנגרמים בדרך כלל בשימוש בעדשות רחבות. התיקונים הללו מתבצעים בקלות בעזרת תוכנות המיועדות לכך כגון: DXO או PTLens
10. התמונה המיוחדת מכולן.
אם המבנה שאתם מצלמים מפורסם רב הסיכויים שצילמו אותו כבר אלפי תמונות על ידי תיירים, חובבי צילום רבים ודוכני הגלויות גדושים בתמונות שגרתיות של המבנה. גשו לצילום המבנה עם מחשבה רעננה ומחוץ לקופסא, קיראו שוב את הנקודות שלעיל וצלמו תמונה שאף אחד לא צילם לפניכם. תמונה שמי שיסתכל עליה לשנייה פשוט יגיד את המילה שכל צלם אוהב לשמוע: WOW.
המדריך מפורסם בגיליון 007 של המגזין לצילום "קומפוזיציה ". תומס הולטקוטר הוא ארכיטקט מגרמניה. תרגום לעברית: תומר יעקבסון.