מחיר נמוך בוולוו? זו מכירת חיסול
כך מסביר לנו המנהל האזורי של היצרנית השוודית, טורבן אקארט, את הצניחה הגדולה במחיר ה-S60 בארץ, לפני החלפתה. הדגם החדש שהוצג בז'נבה, אמור להציג יכולות דינמיות טובות מבעבר. בוולוו, רגע לפני המעבר לבעלות סינית, לא חוששים להבטיח - הוא יהיה הספורטיבי ביותר בהיסטוריה של היצרן
אחרי פרק גסיסה של שנים ארוכות, מציגה וולוו בז'נבה את מחליפת ה-S60, ומבטיחה כי זו תהיה המכונית בעלת התנהגות הכביש הטובה ביותר שיצאה את שערי המפעל מעולם. הכרזה מעניינת במיוחד, לאור המעבר הצפוי והשנוי במחלוקת של המותג השוודי מידי פורד האמריקנית, לבעלות הסינית של ג'ילי. לקראת השינוי הדרמטי שעומד לעבור על היצרנית, פגשנו לשיחה את טורבן אקארט (Torben Eckardt), המנהל האיזורי של וולוו.
- אורי גלבוע: איך לחתוך במחיר בלי לפגוע ביוקרה
"שנת 2009 הייתה שנה טובה למאיר", אומר אקארט. "פלח השוק שלנו בקטגוריה אליה אנחנו שייכים, גדל ל-23%. מדובר בצמיחה מרשימה של 20% ביחס לשנה הקודמת, והצלחנו לעשות זאת בזכות שיתוף פעולה הדוק בינינו ל"מאיר", ובזכות שני דגמים שנמכרו היטב. שתי מכוניות עשו את עיקר העבודה. ה-XC60 עם השקה מוצלחת לטעמנו, שהפכה אותו להצלחה בכל שוק אליו חדרנו השנה. המכונית השנייה בזכותה הגדלנו את פלח השוק היא ה-S60 היוצאת. ממנה מכרנו מספרים נאים בזכות הפחתת המחיר".
כאשר נשאל אקארט על תוצאת אותה הפחתת מחיר, השפעתה על ציבור בעלי וולוו, על תדמית המותג בשוק ובעיקר על צניחת מחירי משומשות, הוא אינו מהסס לענות ישירות. "ציפינו לזה. אך בסופו של דבר, האנטגוניזם שנוצר היה מועט. חוץ מזה, לא עשינו שום דבר חריג או שונה מכל מותג פרימיום אחר. מדובר היה במכירת חיסול של דגם בערוב ימיו. עובדה זו הייתה ידועה בציבור", הוא ממשיך ואומר, ומתעלם מעט מכך שקמפיין "מכירת החיסול" המסיבי, לא ממש הבליט את סוף חייו של הדגם היוצא.
מחזור החיים של דגם הוא לרוב קצר משמעותית מזה שהוקצב ל-S60 היוצאת. מדוע לקח לכם כל-כך הרבה זמן להחליף אותו, הקשינו. בתגובה הבהיר אקארט: היינו רוצים מאד להחליף אותו מוקדם יותר, לפני שלוש שנים למשל. אלא שאז הגיעה שרשרת של קשיים. זה לא סוד שוולוו מוצעת למכירה כבר זמן רב, והמשבר הכלכלי רק הקשה עוד יותר. כך שהלכה למעשה, הכל אצלנו קפא".
לשאלה מתי "ישתחרר" הכל, הוא עונה במהירות: "עם המעבר לבעלים החדשים (היצרנית הסינית Geely, ר.נ), שיקרה רשמית בתחילת חודש יולי השנה, נכנס באופן משמעותי יותר לפיתוח קו המוצרים. הראשון בתור יהיה ה-XC90, שהוא אחד הדגמים המוצלחים אך הוותיקים ביותר. אחריו יגיע תור ה-V60 (גרסת סטיישן ל-S60, ר.נ) שהיא מאד חשובה לשוק הסקנדינווי והאירופאי. אגב, עם ה-V60 נעשה מאמץ מרוכז להכנס לשוק הטורקי והישראלי. בשניהם עומד פלח שוק הסטיישנים על 2% בלבד".
כאשר נשאל אקארט לגבי דגמים "מותאמים" במיוחד לשוק המקומי, כמו למשל "מחיר החיסול" של ה-S60 בערוב ימיה, הוא מזכיר את ה-V60 למשל. "היא תגיע אליכם בהמשך בגרסה "מותאמת", וכך גם ה-S40 עם מנוע 2.0 ליטר בנזין (שנמכרת כיום ב-169 אלף בלבד, ר.נ).
- וולוו מציגה S60 חדשה
ומה לגבי ה-S60 עצמה שהוצגה בתערוכה? אנחנו מביטים בה לראשונה מקרוב, ומעט מופתעים לגלות כי היא מזכירה מאוד את הדגם היוצא, תוך כדי שהיא מצליחה להיראות שונה וחדשנית. המכונית שהוצגה בתערוכה מגובה בארסנל מרשים של מערכות בטיחותיות מקוריות, המהוות בשנים האחרונות מקור לא אכזב לגאווה שוודית. למשל מערכת בקרת יציבות רגישה ואקטיבית במיוחד, או מערכת ניתוב מומנט בפניות, לטובת נטרול תת-היגוי. מערכת ה"בטיחות העירונית" (City Saftey), המזהה הולכי רגל ומסוגלת להביא את המכונית לעצירה מלאה במידה והנהג אינו בולם בעצמו, תהיה סטנדרטית בכל הגרסאות.
מצעד המנועים מתחיל ביחידת 2.0 ליטר בנזין מוגדשת עם הזרקה ישירה, הספק מרבי של 203 כ"ס ו-30 קג"מ. הבנזין הגדול יותר מציע נפח של 3.0 ליטר משישה צילינדרים מוגדשים, 304 כ"ס ו-44 קג"מ. יש כמובן גם שלושה מנועי דיזל - שניים בעלי חמישה צילינדרים, אחד בנפח 1.6 ליטר והספק מרבי של 115 כ"ס. עוד מכילה ה-S60 מערכת מולטימדיה חדשה ועתירת רמקולים, מערכת לביטול רעשי רקע ועיוות צליל, וטענה לשיפור נוסף של חומרים והנדסת אנוש בתא הנוסעים.
אלינו היא צפויה להגיע כבר בקיץ הקרוב.