שתף קטע נבחר
 

כספי התמרוץ בארה"ב לא הולכים לבני המיעוטים

בעלי עסקים המוחזקים בידי היספאנים, שחורים או נשים, מקבלים רק נתח זעום מהחוזים בהיקף של מיליארדי דולרים, המוצעים על ידי ממשל אובמה. לטענת בני המיעוטים, "הרשת של החבר'ה הטובים" מונעת מהם גישה לחוזים אלה

עסקים של היספאנים ושחורים זוכים לסיוע נמוך בצורה מאכזבת מכספי החוזים בתכנית התמרוץ הכלכלית של הממשל בארה"ב. הדבר יוצר תרעומת הולכת וגדולה על ממשל הנשיא ברק אובמה, ומעלה דרישה שהממשל יעקוב יותר מקרוב אחר מי שמקבל עבודות הממומנות על ידי המדינה.

 

 

אזרחים לטינים ושחורים בארה"ב נתקלו במכשולים שמנעו מהם זכייה במכרזים ממשלתיים, הרבה לפני תכנית התמרוץ. על פי הנתונים הרשמיים, כ-6.8% מהעסקים בארה"ב נמצאים בבעלות תושבים ממוצא לטיני ו-5.2% מהעסקים הם בבעלות של אפרו-אמריקנים. למרות זאת, על פי נתוני הממשל האמריקני, עסקים בבעלות לטינית-אמריקנית קיבלו רק 1.7% מתוך 46 מיליארד הדולר שניתנו עד כה בחוזים העסקיים של תכנית התמרוץ הכלכלית, והעסקים בבעלות שחורים קיבלו רק 1.1% מהכספים. 

 

סכום הזה מהווה רק חלק קטן מחוק התמרוץ הכלכלי הכולל שאושר, בסך 862 מיליארד הדולר. מיליארדים נוספים ניתנו למדינות בארה"ב, שהשתמשו בכסף בכדי להעניק חוזים משלהן.

 

לורה בארת, מי שעומדת בראש ארגון גג של 350 ארגונים קהילתיים בארה"ב, טוענת כי למרות שהמדינות בארה"ב מתעדות למי שייכים העסקים להם הן מעניקות חוזים, אין מידע עקבי כולל הפתוח בפני הציבור ומראה למי ניתן הכסף. בארת ונציגים נוספים של קבוצות מיעוט בארה"ב קוראים להקמת מאגר מידע דמוגרפי מקיף, שיהיה נגיש לכל אחד ויכלול את כל החוזים והעבודות הממומנים על ידי תכנית התמרוץ, ויראה למי הם ניתנים.

 

פעמים רבות עסקים של בני מיעוטים הם קטנים מדי מכדי להתחרות על פרויקטים, או שהם סובלים מכך שאין להם גישה להון הנדרש, לציוד או להתחייבויות הנדרשות במכרזים. במקרים אחרים הם מפסידים במכרזים לחברות בעלות מערכות יחסים מבוססות יותר עם אנשי ממשל. כמו כן, הדגש בכספי התמרוץ עמד על פיזורו המהיר, ולכן הועדפו עסקים שכבר זכו בעבר במכרזים של המדינה.

 

אבל כעת, נציגים של מגזרי המיעוטים טוענים שהשחורים והלטינים ספגו מכה קשה יותר מהמיתון הנוכחי, ולכן קבלת נתח ראוי מכספי תכנית התמרוץ הכלכלית תהיה המפתח להתאוששותן של הקהילות הללו. שיעור המובטלים בקרב הקהילות הללו גבוה בהרבה משיעורי האבטלה בקרב הלבנים. כמו כן, למרות שהאבטלה התפשטה בקצב מהיר יותר בקרב הלבנים בשיאו של המשבר, שיעור המועסקים חלקית בקרב המיעוטים התפשט בקצב מהיר בהרבה מהשיעור בקרב העובדים הלבנים.

 

לדוגמא, על פי נתוני משרד התחבורה האמריקני, רק 6% מתוך 16.9 מיליארד הדולר שניתנו במסגרת תכנית התמרוץ לחוזים עבור כבישים מהירים במדינות ארה"ב הלכו למיזמים עסקיים של מיעוטים הכוללים חברות בבעלות נשים, שחורים, לטינים, פנסיונרים או בעלי מוגבלויות. "המספרים הללו נמוכים מדי, במיוחד כשמשווים אותם עם היעדים שנקבעו בידי המדינות והממשל הפדראלי", אומרת בארת. "העסקים והקהילות שזקוקים לדולרים הפדראליים ביותר הם אלה שרואים הכי מעט מהם".

 

המקים והיו"ר של חברת "THOR Construction", אחת מחברות הבנייה הגדולות ביותר שבבעלות אדם אפרו-אמריקני, ריצ'רד קופלנד, אומר כי חברות בבעלות מיעוטים מעסיקות בממוצע לפחות 60% עובדים בני מיעוטים. "אם אנחנו לא יכולים לקבל את העבודות הללו", הוא אומר, "אנחנו לא יכולים לשכור עוד אנשים מהקהילה שלנו. כך העוני, הסמים, הפשע, האבטלה ודמי האבטלה הופכים לשגרה". קופלנד מסביר כי מעסקים בבעלות מיעוטים נמנעת היכולת לפתח את הכלים לביצוע עבודות ממשלתיות בגלל שהרשת של "החבר'ה הטובים" מונעת מהם גישה לחוזים כאלו מלכתחילה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים