שתף קטע נבחר
 

שוב התקפלה ש"ס בפני האשכנזים

לש"ס עניין ברור בהצעת החוק של רותם לפיה רבני ערים יהיו מוסמכים לגייר. אך אולי יידרשו עוד כ-15 שנה עד שתקום הנהגה שתאזור אומץ לקבל החלטות מבלי לפזול לכיוון בני ברק

"שוב הרוב החילוני הדומם התקפל מול הסיעה החרדית", יקוננו במערכת הפוליטית ובאמצעי התקשורת לאחר שהצעת החוק של דוד רותם תתמסמס בגלל המשבר הקואליציוני שיוצרת יהדות התורה.

 

אלא שפרשת החוק של רותם אינה עוד סבב במאבק בין חילונים לחרדים על צביונה של מדינת ישראל, ולא רק משום שמציע החוק הוא חובש כיפה. הסיפור התפוצץ, אמר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, בגלל הריב בין יהדות התורה לש"ס, וידה של ש"ס לא היתה על העליונה. לא בהתקפלותו של הציבור החילוני מדובר הפעם, אלא בראש וראשונה בהתקפלותה הפוליטית, הדתית והחברתית של מפלגה שלפני 25 שנה הניפה את נס המרד נגד פטרונותה של ההנהגה האשכנזית החרדית. ש"ס יוצאת מהפרשה מושפלת וחפויית ראש.

 

בחצי היובל מאז קמה חוותה ש"ס עליות ומורדות, וכוחה הפוליטי עולה בגדול על זה של יהדות התורה, ממנה היא גדולה פי שניים. עם כל הכבוד ליו"ר ועדת כספים ושר הבריאות בפועל, יהדות התורה לא מגיעה לקרסוליה של שותפה בכירה בקואליציה שהעומד בראשה הוא שר הפנים ומשנה לראש הממשלה ושבאמתחתה גם תיקי השיכון והדתות.

 

סינדרלה יוצאת עדות המזרח פסחה על אחיותיה החורגות, זו הליטאית וזו החסידית, והיא יושבת במחיצתו של נסיך כשראשה מורם. על פניו, החזירה את העטרה ליושנה. בפועל, עדיין אין סוף טוב לאגדה. שוב ושוב חוזרת סינדרלה ומתקפלת נוכח גערותיהן של האחיות החורגות. שוב היא חוזרת לשרתן כשאימת האם החורגת, ההנהגה החרדית האשכנזית, קובעת את צעדיה. ואילו הנסיך אינו מתערב.

 

עוד בנערותה העזה ש"ס להמרות את פיו של מנהיגם של החרדים הליטאים הרב שך. על אפו ועל חמתו הצטרפה ב-1992 לממשלת רבין. זכרונות הנידוי ממנו סבלה כתוצאה מהחלטתה עדיין כואבים. העימות התגלגל עד כדי כך ש"יתד נאמן" כלל לא הזכיר את שמו של מנהיג ש"ס דאז אריה דרעי. לא פחות ולא יותר.

 

אלא שאז מנתה ש"ס שישה מנדטים בלבד. עם הזמן גדלה והעצימה את כוחה הפוליטי. במישור הפוליטי המדיני מוביל אלי ישי קו משלו מבלי להביט בהנהגה החרדית האשכנזית. ש"ס השתלבה במאבק פעיל נגד ההתנתקות כשיהדות התורה שמרה על מרחק ולבסוף הכשירה בעקיפין את עקירת היישובים כשהצטרפה לממשלת שרון.

 

אבל בכל הנוגע לפסיקה, למחלוקות ההלכתיות, מתנהלת ש"ס כאילו הייתה ענייה המחזרת על פתחיהם של חרדים אשכנזים. אז מה אם היא גדולה פי שניים? ואם יש לה מנהיג רוחני שמביא רבבות מצביעים לקלפיות? אז מה אם היא מסוגלת לקבוע את מינוי הרבנים הראשיים? בשעת המבחן משילה סינדרלה שכבר נישאה לנסיך את שמלת הנשף, לובשת סחבות ומתכרבלת על שטיחון ליד האח במטבח.

 

לש"ס עניין ברור בהצעת החוק של רותם לפיה רבני ערים יהיו מוסמכים לגייר. רבנים מטעמה הם שמכהנים וימשיכו לכהן לרוב בערים עם אוכלוסייה מעורבת, ומן הסתם מרבית המתגיירים הפוטנציאליים אינם מתגוררים בבני ברק, בבית"ר עלית או בקריית ספר.

 

הרב הראשי שלמה עמאר נתן את הסכמתו למהלך. הרב עובדיה יוסף צידד בו. ש"ס שקמה על מנת למחוק את האפליה העדתית אינה מרימה את קולה כשילדות שהן בשר מבשרה מוגדרות בהסכמה שבשתיקה כסוג ב'. היא לא מסוגלת להעניק גיבוי פוליטי וציבורי להחלטות שקיבלו רבניה. ולא בכדי: האליטה הפוליטית של המפלגה התחנכה ברובה בישיבות הליטאיות ולשם היא שולחת את ילדיה. אולי יעברו עוד כ-15 שנה עד שתקום הנהגה עצמאית שצמחה שישיבות שהקימה ש"ס ותאזור אומץ לקבל החלטות מבלי לפזול לכיוון בני ברק. אולי יש להשלים 40 שנה עד שדור המדבר יוחלף בשוחרי חופש.

 

בינתיים ש"ס חוזרת ומוותרת על הבכורה לטובת האחיות החורגות כשהיא חותמת למעשה על מעמדם הנחות של רבניה. גדולה ככל שתהיה, רק יהדות התורה קובעת מתי מגיעה שעת חצות, או אז סינדרלה חוזרת להיות לכלוכית.

 

סופיה רון-מוריה, כתבת פוליטית של "מקור ראשון"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדיון בחוק הגיור
צילום: גיל יוחנן
סופיה רון-מוריה
מומלצים