הרכבת ירדה מהפסים - היכן דו"ח החקירה?
ועדות חקירה של משרד התחבורה ורכבת ישראל הגישו זה מכבר את דו"חות התאונה שאירעה בכפר מנחם. למרות זאת, ציבור משתמשי הרכבת אינו זכאי לדעת מה נכתב בדו"חות התאונה הקשה, שאך בנס הסתיימה ללא הרוגים. הרכבת: הדו"ח הוגש, אך הבדיקות עדיין נמשכות
אלא שבינתיים, למרות שסיימו את עבודתן, שתי הוועדות לא פרסמו את ממצאי החקירות, הנוגעות לאחד מאירועי הבטיחות החמורים שידעה הרכבת בשנים האחרונות. בתגובה לפניית ynet, אמרו היום (ג') ברכבת ישראל כי ועדת הבדיקה הפנימית אכן סיימה את עבודתה, ואף הגישה את מסקנותיה "לגורמים רלוונטיים". בנוסף, ממידע שהגיע ל-ynet עולה כי גם הוועדה החיצונית שמינה שר התחבורה, הגישה את מסקנותיה למנכ"ל המשרד. אם כן, מדוע דו"חות החקירה אינם מפורסמים?
תאונת הרכבת ליד קיבוץ כפר מנחם (צילום: אוהד נעים ואסף דניאלי)
דו"ח הרכבת הושלם והוגש?
ברכבת ישראל הסתפקו היום בתגובה כי ועדת הבדיקה הפנימית סיימה את עבודתה: "הדו"ח הסופי בנוגע לאירוע השימוט בכפר מנחם הושלם, והוגש לכל הגורמים הרלוונטיים הנוגעים בדבר". לשאלה האם ציבור המשתמשים ברכבת אינו ראוי להיחשף למסקנות, ענו ברכבת ש"הציבור ממילא מודע לכשל הטכני שגרם לתאונה".
לשאלה האם חושף הדו"ח את מהות הכשל הטכני ברכבת, אשר גרם לתאונה, לא התקבלה תשובה ברורה. "בימים אלו פועלים הצוותים הטכניים של רכבת ישראל ושל יצרן הקרונועים בבירור מהות סוגיית הפגם הטכני שעלתה מהדו"ח. כאשר יהיו תשובות ומסקנות ברורות לגבי מהות וסיבת הפגם הטכני, תפרסם רכבת ישראל את המסקנות שיעלו מהבדיקות המשותפות שנערכות על-ידי רכבת ישראל והיצרן", כך מסבירים ברכבת. אלא שאם הבדיקות אכן נמשכות, כפי שטוענת הרכבת, כיצד יתכן שדו"ח החקירה הושלם?
ואם הדו"ח לא הושלם - ועדיין לא ברורה מהות הכשל הטכני שגרם לתאונה - מה עושה הרכבת כדי למנוע את הישנותה? בתשובה לכך אומרים ברכבת ישראל כי מערכי הקרונועים נבדקים כל שלושה ימים, ולכן אין סיבה לדאגה. ברכבת גם מבטיחים כי הדו"ח יובא לידיעת הציבור לאחר שייפתרו שאלות משפטיות בין יצרן הקרונועים והרכבת.
במשרד התחבורה בחרו שלא להגיב לדברים, למרות פניות חוזרות ונשנות.
עייפות החומר או תחזוקה?
על-פי הערכות המבוססות על ממצאים בשטח, התאונה אירעה לאחר שאחד מחלקי החוגון - "שלדת" הקרונוע, אליו מחוברים הגלגלים - השתחרר ממקומו, נפל ונגרר לאורך המסילה. לפי מקורות ברכבת, הרכבת ירדה מהפסים לאחר שאותו חלק פגע במסוט - מעין צומת במסילה - וגרם להנפת גלגלי הקרונוע מהמסילה.
בממצאי הביניים של ועדת הבדיקה הפנימית ברכבת, נטען כי אותו חלק השתחרר בגלל "עייפות החומר". גורמים המקורבים לרכבת, טוענים כי את אותה "עייפות החומר" אמורות לגלות בדיקות שגרתיות שעורכים צוותי התחזוקה. יתרה מכך: למרות שמערכים דומים נמצאים בשירות רכבת ישראל מזה כ-20 שנה - כמו גם בחברות רכבת אחרות בעולם - לא ידוע על מקרה דומה. עובדה זו מחזקת את ההערכה כי מדובר בכשל נקודתי, שמקורו כנראה בתהליכי תחזוקה.
ואכן, מקורות ברכבת טוענים מזה זמן כי רמת התחזוקה אינה מספקת, עקב נהלים לקויים ומיושנים, שאינם מתאימים לחלק מהציוד הנייד שמפעילה הרכבת. סיבה נוספת היא העלייה במספר הנוסעים בעשור האחרון, אשר הביאה להחמרת המצב: מחסור בקרונות גורם לזירוז תהליכי תחזוקה, וכך עלולות להיווצר בעיות בטיחות. ראוי להזכיר כי מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, הודה בשנה שעברה כי חלק מתהליכי התפעול ברכבת "אינם מתקיימים ברמת הבטיחות הנדרשת".